FK Fotball-Ligaen 2010:

Postet av Lyngen/Karnes IL den 10. Mai 2010

Seier mot TUIL 2 Endelig versjon

Selv om L/K har spilt bedre kamper i år, så hadde laget full kontroll gjennom samfulle nitti minutter - med et unntak for en forsvarsglipp som førte til et vakkert tverrliggerskudd av reisaværingen Håkon Schjøth. Så vidt vi kunne registrere måtte ikke Jørgen Vik gjøre en eneste kvalifisert redning. Det som kom var cornere og innlegg som han plukket ned med stødige og totalt zalofrie hansker. Fremover var det tidvis bra, men de færreste av L/K-spillerne spilte opp mot sitt beste.

Tarjei Hansen Gautestad følte seg, ikke overraskende, hjemme på kunstgresset i Dalen. Gautestad var blant det aller beste mot gammelklubben og nå har målformen også kommet for midtbaneeleganten fra Myrveien. Betryggende at på en dag da det var stang ut på FKFL-toppscorer Steffen Dreyer og rekkepartner Morten Nilsen, så tar midtbanen og også forsvarskjeden ansvar for å score.

L/K fikk en fin start på kampen. Vi skapte store sjanser etter pent spill og kunne allerede ha ledet komfortabelt da Tarjei Hansen Gautestad scoret etter 12 minutter. Først da Morten Nilsen kommer alene igjennom med TUIL-keeperen, men skyter like utenfor fra skrått hold og så da Ole Oscar Ross kommer til dødlinja og legger inn til Steffen Dreyer - som header ballen utenfor i duell med en forsvarer.

1-0-målet kom etter et pent angrep. Backfenomenet Øyvind Garfjell, banens beste med grei margin i dag raider opp Garfjell Allé på TUIL Arena og legger en frekk ball inn på bakerste. Der vinner Ole Oscar Ross hodeduellen, og ballen går tilbake inn i feltet. Gautestad er på plass og setter ballen i nettet med hodet.

Ross får assist, men burde ha kommet i målprotokollen sjøl i første omgang. Først da han er løs på kanten og skyter like utenfor. Så etter 41 minutter da han på nærmest uforklarlig vis setter ballen utenfor etter litt møljespill i TUIL-feltet.

Ett minutt før pause får TUIL sin eneste ordentlige målsjanse, som omtalt før. Men til tross for et ganske bunnsolid forsvarsspill og sjanseskapende spill offensivt så var det noe tamt og viljeløst framover på banen hos L/K i første. Det ble da også påpekt av trenerne Lange/Johnsen i pausen og innsatsen var hevet et hakk eller to da man entret kunstteppet på TUIL Arena for 45 nye minutter.

Allerede etter tre minutter er daling Gautestad på plass i feltet igjen og header inn 2-0. Etter mange korte cornere i første omgang var det duket for et vanlig langt hjørnespark fra venstrefoten til backfenomenet Øyvind Garfjell. Den lander rett på hodet til Tarjei, som er helt alene i feltet. 2-0.

Ni minutter senere slår Steffen Dreyer inn fra venstre og finner Andreas Løvland helt alene på venstresiden av straffefeltet. Løvland bruker tid før han prikker inn en pasning til Ole Remi Hausner. Han bredsider sikkert inn 3-0 - hans andre seriemål i år.

Så måtte de oppmøtte i Dalen vente helt til det 81 minutt før fjerde og siste L/K-mål kom. Men det var til gjengjeld verdt å vente på. Backfenomenet Øyvind Garfjell vinner Steffen Dreyer og Øyvind Garfjell samarbeidet godt på 4-0 målet. Foto: Jo Are Viken duell midt på egen banehalvdel og tar turen opp Garfjell Allé på nytt. Full fart og TUIL-spillerne ligger strødd etter ham. Når han nærmer seg mål spiller han en vegg med Steffen Dreyer og blir spilt nydelig igjennom. Skrått på mål knaller han ballen i lengste hjørnet. En utrolig sterk prestasjon.

4-0 var ikke et mål for lite. Ung motstand på TUIL Arena denne gangen. TUIL 2 stilte med bare to fra A-stallen, men det har før vært nok til å lage trøbbel for oss. Men denne gangen var det aldri tvil om hvor seieren skulle havne, selv om mange spilte under pari i dag. Det betyr ikke at folk spilte dårlig, men vi vet mange kan enda bedre.

* L/K er tilbake på tabelltoppen etter at Skarp hadde en liten topptur fra lørdag til mandag. L/K og svarttrøyene er forøvrig de eneste med full pott i FKFL nå etter at Fløya bare klarte uavgjort mot Senja 2 i en annen kamp mandag. 26-3 i målforskjell på fire kamper lar seg absolutt høre.

Det får de sjansen til bevise hjemme mot Ishavsbyen på Geitnes selveste 16 .mai. Vi satser på en skikkelig folkefest med mye folk, flott vær og god fotball fra to spillende lag.

(Vi takker Jo Are Vik for bildene i denne saken!)

* Tarjei Hansen Gautestad klatret opp på fire seriemål i FKFL.

* Andreas Holm måtte stå over på grunn av sykdom mot TUIL 2. Mathias Olsen kom inn fra start, men måtte selv kaste inn håndkleet i pausen med halsproblemer. Dermed slapp 15-åringen Joakim Einebakken Nilsen til på høyrebacken - en oppgave han løste med glans.

TUIL 2 - L/K 0-4 (0-1) 0-1 Tarjei Hansen Gautestad (12), 2-0 Gautestad (48), 3-0 Ole Remi Hausner (57), 4-0 Øyvind Garfjell (81)

Gult kort L/K: Ole Remi Hausner

Dommer: Hallgeir Bertelsen, Bakkeby - god

L/Ks lag: Jørgen Vik; Øyvind Garfjell, Joakim Flatvoll, Mats-Haakon Karlsen, Mathias Olsen; Tarjei Hansen Gautestad, Ole Remi Hausner, Andreas Løvland, Ole Oscar Ross; Morten Nilsen, Steffen Dreyer.

Innbyttere: Joakim Einebakken Nilsen, Aleksander Helberg, Alexander Løvland Rygh.