FK Fotball-ligaen 2010:

Postet av Lyngen/Karnes IL den 30. Mai 2010

Årets første tap

Fløya ble for sterke på Geitnes.

Men det ble seier i 5. divisjon.

L/K måtte til slutt bite i kunstgresset og erkjenne sitt første tap i serien i år. Fløya vant 1-2 etter å ha tatt ledelsen 0-1 i 1. omgang. Tromsølaget gikk opp til 0-2 etter 71 minutter. Steffen Dreyer reduserte i det 86. minutt og L/K gjorde sitt for å berge ett poeng i sluttminuttene. Men Fløya sto det av og sluttspurten endte med en slåsskamp på tampen der dommer Vegar Ballovarre valgte å ikke vise kort.

Det var L/K som tok kommandoen på Geitnes. Flere farlige sjanser i innledningen og med normal uttelling hadde L/K tatt ledelsen. Spissparet Morten Nilsen/Steffen Dreyer spilte godt sammen og på høyresiden var Ole Oscar Ross i fin driv tidlig. Nilsen og Ross hadde gode muligheter til å ta L/K i ledelsen og man satt med følelsen av at hjemmelaget ville få første målet i kampen.

Men Fløya viste at det ikke er tilfeldig at de ligger der ligger på tabellen. De er også gode på kontringer og i denne kampen var det lettere for dem å kontre på L/K enn motsatt. Fløya lå lavt med mange mann, men angrep også med mye folk når de bestemte seg for det. Det skapte en viss trøbbel for L/K-forsvaret og etter 39 minutter sprekker det. L/K klarer ikke å avklare et angrep på vår høyreside. Til slutt blir ballen slått inn i feltet og der tar Christopher Tian Olsen seg av 0-1 scoringen med en hurtig dragning og et plassert skudd.

Uvant kamputvikling for L/K og det så ikke ut som at spillerne kom seg helt etter hvilen heller. Mye bedre ble det heller ikke da Lars Elvevold økte til 0-2 etter 71 minutter. L/K flyttet opp mer folk og satset på å skape situasjoner i feltet. Fire minutter før slutt får man sin første redusering etter et flott skudd fra Steffen Dreyer som keeper Thomas Tøllefsen ikke klarer å holde unna nettmaskene. Sluttspurten var innsatsfylt nok, men den bar altså ikke andre frukter enn et slagsmål på overtid. Steffen Dreyer og Alexander Løvland Rygh var de to L/K-spillerne som gikk i bakken og det fremstår som litt underlig at Fløya, og forsåvidt også L/K, fikk fortsette med 11 mann etter den episoden. Men noen betydning for denne kampen ville det uansett ikke hatt.

L/Ks lag: Jørgen Vik; Andreas Holm, Mats-Haakon Karlsen, Joakim Flatvoll, Øyvind Garfjell; Ole Remi Hausner, Andreas Løvland, Ole Oscar Ross, Tarjei Hansen Gautestad; Steffen Dreyer, Morten Nilsen

Innbyttere: Rudi Dreyer for Ole Remi Hausner, Espen Haugen for Tarjei Hansen Gautestad, Alexander Løvland Rygh for Andreas Holm

Gule kort, L/K: Andreas Løvland, Ole Remi Hausner, Steffen Dreyer

Dommer: Vegar Ballovarre - Skjervøy. Klarer seg fint, helt til slagsmålet på overtid.

Seier for L/K 2

I en 5. divisjonskamp etter A-kampen gikk det litt bedre. L/K 2 slo naboene Furuflaten 8-3 etter mål av Espen Haugen, Cato Larsen, Fredrik P. Johansen, Jonas Samuelsen samt to mål hver av Joakim Einebakken Nilsen og en kvikk sesongdebutant Frode G. Larsen. Flere fine mål i denne kampen. Blant annet Jonas Samuelsens langskudd fra minst 30 meter, Joakim Einebakken Nilsens markkryper nede i hjørnet, Espen Haugens høyrefotskudd i krysset og Frode G. Larsens lobb over FIL-keeperen. Eks-L/K-er Stian Kviteberg hadde også et fint mål - et langskudd som dalte over L/K-keeper André Waage, traff bakerste stolpe og så videre inn i mål.