FK Fotball-Ligaen 2010:

Postet av Lyngen/Karnes IL den 21. Aug 2010

Seier i siste liten
Det så stygt ut da Ishavsbyen ledet 2-0. Men L/K kommer alltid tilbake...

For det ble til slutt 4-3 til L/K borte mot Ishavsbyen i ettermiddag. Det holdt hardt mot et bra hjemmelag, men L/K var best og vant til slutt fortjent. Andreas Løvland ble en klassisk matchvinner da han satte inn 4-3 ett minutt før slutt.

Da hadde imidlertid Ishavsbyen ledet 2-0 etter mål av veteranene David Lundblad og ikke minst Bjørn Vidar Stenersen. Ole Oscar Ross reduserte før pause på en vanvittig enkeltmannsprestasjon og i andre omgang scorte Ross og Steffen Dreyer før Løvland satte punktum.

Uhyre viktig å score sistemålet på slutten. Skarp fortsetter å vinne i FK Fotball-Ligaen, og da har ikke L/K noe annet valg enn å gjøre det samme.

Det begynte ganske bedagelig på TUIL Arena. Lite store sjanser i starten og Ishavsbyen var vel så gode som L/K i denne perioden. L/K brukte tid på å få den splitter nye forsvarsfireren til å sitte men har likevel grei kontroll - helt til det 23. minutt. Ishavsbyen gjør en god jobb på høyrekanten og innlegget er David Lundblad første på inne i feltet. Han setter ballen sikkert i nettaket og 1-0.

Fem minutter senere går hjemmelaget opp til 2-0 og det er ikke første gang Bjørn Vidar "BV" Stenersen klinker inn mål mot L/K fra langt hold. Nå gjorde han det igjen og denne gangen snakker vi nok både 40 og 45 meters hold. Noen stor keepertabbe var det imidlertid ikke av L/K-keeper Jørgen Vik. BV treffer perfekt og selv om Jørgen står langt ute så er det først og fremst en utsøkt prestasjon av TIL-fysioen.

L/K begynner å skjønne alvoret og etter 33 minutter tar Ole Oscar Ross fram en scoring fra hylla over den øverste hylla. Han demper et oppspill ute på midtstreken på L/Ks-venstreside. Med et par-tre IFK-spillere rundt seg får han kjapt ballen under kontroll og skjærer innover i banen. Fortsatt er det tre-fire IFK-forsvarere å passere, men det gjør Ole enkelt ved å sette farta opp og sprinte fra alt i svart. Han kommer til slutt alene med IFKs meget gode keeper Ørjan Ervik og setter ballen sikkert i mål. Den scoringen er det ikke en kjeft som gjør etter Ross i 3. divisjon.

Nå starter L/K et sjansesløseri på høyt nivå. Ole Oscar Ross og Steffen Dreyer kommer veldig nært et par ganger og etter 43 minutter er det utrolig at ikke Dreyer setter ballen i mål etter retur fra keeper. Men 2-1 står seg til pause. Det skal IFK være veldig fornøyde med.

Litt mindre fornøyde var de nok åtte minutter ut i andre omgang. Da spiller Morten Nilsen Ole Oscar Ross igjennom i midten. Ross runder keeper og setter stødig inn sitt 11. seriemål for sesongen og hans femte på tre kamper.

L/K fortsetter å spille hurtig angrepsfotball. Morten Nilsen setter en vanvittig sjanse utenfor stolpen og Ole Oscar Ross har en gyllen sjanse til å bli tremålsscorer, men lobber ballen utenfor i en mellomting av et innlegg og en avslutning. Da Tarjei Hansen Gautestad lobber midtbanemakker Steffen Dreyer igjennom etter 69 minutter var det ikke ufortjent at det sto 3-2.

Men IFK hadde ikke vært et vanskelig lag å møte borte hvis de ikke hadde evnen til å komme tilbake. Et frispark etter 72 minutter sniker seg forbi muren og ned i i hjørnet. 3-3. I angrepet etterpå fikk Ole Oscar Ross et mål avblåst for offside og det begynte å se alvorlig mørkt ut da kampen nærmet seg 90 minutter. Men så skjer det. Jørgen Vik slår en ball opp mot Tarjei Hansen Gautestad. Han stusser ballen videre og Morten Nilsen er plutselig igjennom alene med keeper Ervik. Morten får avsluttet, men Ervik avverger. Ballen faller imidlertid til en Andreas Løvland som har fulgt opp angrepet. Han er så iskald som en 17 åring med solid L/K-stamtavle og 65 A-kamper kan være og setter ballen i hjørnet. Dermed solide jubelscener i L/K-leiren og ditto opphetet IFK-debatt med dommertrioen, som hjemmelaget mente burde ha blåst av L/K-angrepet for offside.

Dommer Øystein Sivertsen legger til fire minutter, og vel så det, og IFK flytter mye folk opp og slår ballen etter. Men L/K akter ikke å gi fra seg ledelsen nå og kontroller kampen ut.

Med Skarps utklassing av Laksvatn er det fortsatt seks poeng opp til tabellteten for L/K. Fløya rotet bort to poeng mot Finnsnes i dag og dermed er L/K alene på 39 poeng. Tabellen her!

* Ole Oscar satte inn sitt 31. og 32. A-lagsmål for L/K. Med det er han oppe på samme målantall som Jørn Hansen nådde i perioden 1997-2001 for L/K.

* Steffen Dreyer feiret sin 240. A-kamp for L/K med sitt 122. mål for klubben. En imponerende statistikk, som startet en februardag i 2002.

* Morten Nilsen, som TUIL nå for alvor har begynt å snuse på, klarte ikke å plusse på sine 22 seriemål hittil i år. Han spilte imidlertid sin 60. kamp for L/Ks A-lag i dag og var det man kan kalle et konstant uromoment gjennom hele kampen.

L/Ks lag: Jørgen Vik; Christer Steinvik, Joakim Flatvoll, Mathias Olsen, Joakim Einebakken Nilsen; Espen Haugen, Andreas Løvland, Steffen Dreyer, Tarjei H. Gautestad; Ole Oscar Ross, Morten Nilsen.

Innbytter: Jonas Samuelsen for Christer Steinvik

Gult kort L/K: Steffen Dreyer