FK Fotball-Ligaen 2010:

Postet av Lyngen/Karnes IL den 15. Sep 2010

Håper lever - så vidt...
Etter L/Ks 4-1 seier over TIL 3 må Skarp fortsatt holde champagnen på kjølerommet.

L/K tok en finfin 4-1 seier på Alfheim i går. Tarjei Hansen Gautestad ble tomålsscorer, mens Øyvind Garfjell og Ole Oscar Ross satte ett hver.

TIL tok ledelsen etter halvtimen, men Tarjei Hansen Gautestad, én av L/Ks beste i dag, utlignet bare tre minutter senere. 1-1 til pause etter en omgang der L/K gradvis tok tak i kampen etter en treg start.

Andre omgang var atskillig bedre sett med L/K-øyne, selv om ledermålet kom på en solid tilbakespillstabbe av en TIL-spiller. Ole Oscar Ross var kjapp med å oppfatte situasjonen, snappet ballen, rundet TIL-stopperen og keeperen med fart og teknikk og satte ballen i mål med høyra. Hans 33 A-lagsmål for L/K. Kun Steffen Dreyer har flere i dagens L/K-stall. Ross var forøvrig veldig aktiv i spesielt andre omgang, da han trakk ut på høyresiden for å herje fritt. Alfheim er blant Norges største fotballbaner, og de ekstra kvadratmeterne var gull verdt for Ross.

Ett kvarter senere var det jevngamle Øyvind Garfjell som viser at 90-årgangen til L/K er målfarlig. Han demper ballen og satte ballen i lengste hjørnet med utsiden av venstrefoten. Og om kampen ikke var avgjort da, så ble den det i alle fall da Ole Oscar Ross blir klippet ned i TIL-feltet to minutter senere. Tarjei Hansen Gautestad stepper opp og setter sitt andre for dagen - og sitt tiende seriemål for sesongen.

Det siste kvarteret konsoliderer L/K seieren og Jørgen Vik får også vist seg fram med en skikkelig feberredning mot slutten. Jørgen hadde ikke så mye å gjøre i kampen, men når han må ta ut sitt ypperste så gjør han det. Imponerende.

På slutten fikk også Oskar Leiros sin debut på A-laget, 15 år og 203 dager gammel. Han erstattet en annen 15-åring, Joakim Einebakken Nilsen, på høyrebacken de siste åtte-ni minuttene. Nilsen var selv 15 år og 223 dager da han seriedebuterte for L/K mot Skjervøy 1. mai.
Yngst av alle er dog Andreas Løvland, som var 15 år og 79 dager da han gjorde sin seriedebut på A-laget i 2008. Som en kuriositet, så var bare to av spillerne som var på banen da Andreas gjorde sin debut på banen også i går - nemlig Ross og Garfjell. Det sier litt om at det har vært endel utvikling i L/K-stallen på to år.

L/K klatrer opp på 45 poeng etter seieren på Alfheim. Det er syv poeng bak Skarp med tre kamper igjen. Det er lite som tyder på at Skarp skal gå på en sprekk etter å ha vært bunnsolid i hele år. Men det er uansett viktig for L/K å få en ordentlig avslutning på sesongen og gjennom det i alle fall ta andreplassen i FK Fotball-Ligaen 2010.

* Alexander Løvland Rygh spilte sin A-kamp nummer 40, Ole Oscar Ross spilte sin 90. A-kamp for L/K, mens Øyvind Garfjell spilte sin A-kamp nummer 120 mot TIL 3.

* Tarjei Hansen Gautestads 10. seriemål for sesongen betyr at L/K nå har fire spillere som har scoret et tosifret antall seriemål. Det er ikke hverdagskost på kretsens høyeste nivå og definitivt ikke i L/K. De andre tre er selvsagt Morten Nilsen, Steffen Dreyer og Ole Oscar Ross.

TIL 3 - L/K 4-1 (1-1)
1-0 Runar Hustad (29), 1-1 Tarjei Hansen Gautestad (32), 1-2 Ole Oscar Ross (60), 1-3 Øyvind Garfjell (75), 1-4 Tarjei Hansen Gautestad (str, 77)

L/Ks lag: Jørgen Vik; Øyvind Garfjell, Tomas Einebakken Nilsen, Joakim Flatvoll, Joakim Einebakken Nilsen; Espen Haugen, Christer Steinvik, Andreas Løvland, Tarjei Hansen Gautestad; Ole Oscar Ross, Alexander Løvland Rygh

Innbyttere: Jøran Grønnbakk Åsheim, Ole Remi Hausner, Oskar Leiros

Gult kort L/K: Joakim Einebakken Nilsen

Dommer: Jonny Andreassen - burde slått ned hardere på TILs stygge spill tidligere, men klarte seg ellers greit.