NM-cupen:

Postet av Lyngen/Karnes IL den 6. Apr 2011

L/K videre etter straffedrama
Tre straffespark og fem mål var noen av ingrediensene på Geitnes i kveld.

Målscorerne Øyvind Garfjell, Tarjei Hansen Gautestad og Magnus Henriksen kan juble over avansement i NM-cupen.

Det ble til slutt seier 3-2 i NM-cupen mot Bossekop på Geitnes kunstgress i kveld. Etter en spennende, men ikke spesielt velspilt, kamp var det hjemmelaget som til slutt klarte å ro i land seieren.

Magnus Henriksen tok L/K i ledelsen etter 13 minutters spill. Øyvind Garfjells frispark fant Espen Haugen inne i feltet. Han header hardt på keeperen, som ikke klarer å holde ballen. Returen var skjervøyværingen påpasselig framme og satte i mål.

BUL fikk 1-1 etter en halvtime. Da skjøt BULs fremste angrepsvåpen, Svein Ove Thomassen, et hardt skudd fra 18 meter rett på L/K-kaptein Jørgen Vik i L/K-buret. Vik får kroppen bak ballen, men den sniker seg likevel mellom beina til Vik og i mål. En sjelden tabbe av Vik, som ellers sto en kjempekamp for L/K.

I lange perioder av første omgang var BUL et strå hvassere enn L/K. Kjappe kombinasjoner og vilje til å angripe gjorde at L/K flere ganger var på gyngende grunn. Men avslutningene var lite å skryte av fra finnmarkingenes side.

Fram til et par minutter før pause hadde L/K skapt lite utenom målet og et par headinger fra Ståle Johansen etter legg fra L/Ks venstreside. Men mot slutten av omgangen har både Ole Oscar Ross og nevnte Johansen gode muligheter til å score. Spesielt "Junior"s sjanse var stor, men avslutningen gikk like utenfor.

1-1 sto seg til pause. I andre omgang får BUL først ett straffespark - etter 53 minutter. Det redder Jørgen Vik mesterlig. Så går det bare fire minutter før en BUL-forsvarer handser inne i feltet. Tarjei Hansen Gautestad er sikkerheten selv og setter straffen til 2-1 ledelse.

Like etterpå får L/K et mål annulert etter flott arbeid av Ole Oscar Ross på høyresiden. Han legger til slutt inn til Ståle Johansen, som er først på ballen inne i feltet. Han får viderebefordret ballen i nettmaskene, men da blåser dommer Stig-Are Sørensen - antagelig for holding inne i feltet. Bare sekunder etterpå har L/K en stor sjanse til etter frispark, men det ville seg ikke.

Men det var ikke slutt på straffene riktig ennå. I det 62 minutt peker dommer Stig Are Sørensen igjen på straffemerket. Og igjen er det BUL som får det - etter en hands i L/K-forsvaret. Denne gangen bommer ikke BUL og Thomassen blir tomålsscorer.

Etter halvspilt omgang får L/K så frispark på 22-23 meter. Øyvind Garfjell er lur og setter ballen med innsiden av venstrefoten rundt muren og i mål bak en forfjamset BUL-keeper.

Etter det slipper BUL etter hvert mye folk opp for å få en utligning. Det resulterte i en god del rom bakover - et rom L/Ks høyrekant Ole Oscar Ross visste å utnytte. Han kom en rekke gang til innlegg, men den avgjørende touchen var vanskelig å få i feltet. På slutten hadde skjervøyværingen Henriksen en gyllen mulighet til å sette 4-2 etter forarbeid av Ross, men det ble med forsøket.

Det var imidlertid intet behov for det fjerde målet. 3-2 holder som kjent til avansement og alt i alt var det slett ikke ufortjent at det ble L/K-seier - selv om flere L/K-ere spilte under pari i dag.

Flere nye bekjentskaper for Geitnes-publikummet i dag. Spissparet Ståle Johansen og Magnus Henriksen spilte begge sin første obligatoriske kamp for L/K. Førstnevnte i draktnummer 40, i anledning hans bursdag nylig. Sin første obligatoriske kamp spilte også venstrekanten Kristian Granås og etter vår vurdering markerte alle tre seg positivt.

Artig også å se stoppertalentet Jan Robin Bjørn (20) som endelig har fått ut noe av sitt utvilsomme potensiale og som spilte årets første obligatoriske kamp fra start.

Jørgen Vik ledet laget som kaptein. På linja måtte en skadet Andreas Løvland stå over sin første L/K kamp siden mars 2010. Forhåpentligvis er midtbane-maestroen tilbake i 2. kvalikrunde.

L/Ks lag: Jørgen Vik; Joakim Einebakken Nilsen, Mats-Haakon Karlsen, Jan Robin Bjørn, Øyvind Garfjell; Espen Haugen, Ole Oscar Ross, Tarjei Hansen Gautestad, Kristian Granås; Ståle Johansen, Magnus Henriksen.

Innbytter: Ole Remi Hausner for Granås

Gule kort L/K: Ross, Garfjell, Hausner, Henriksen

Dommer: Stig Are Sørensen, Ulfstind - grei kamp.