3. divisjon: IFK - L/K 2-2

Postet av Lyngen/Karnes IL den 13. Aug 2011

Poengtap men økt forsprang
Til tross for en utrolig skuffende uavgjort, økte L/K ledelsen i toppen av 3. divisjon i dag.

Endelig versjon:

For til tross for at L/K rotet bort to poeng mot Ishavsbyen på TUIL Arena i dag, så rykket man ett poeng fra Finnsnes på tabellen. Sistnevnte røk på et overraskende tap 0-3 hjemme mot Salangen og dermed var det ikke en komplett katastrofe at L/K mistet to poeng.

Ishavsbyen tok ledelsen 1-0 og ledet også til pause. L/K scoret tidlig i andre omgang ved Morten Nilsen og da Ole Oscar Ross satte inn 1-2 like før full tid, så det veldig gunstig ut. Men "deep into stoppage time" som det heter i England, utligner Byen og stjeler to poeng i en kamp som L/K burde vunnet komfortabelt. Spesielt i andre omgang var L/K mange hakk bedre enn vertene, men effektiviteten var laber.

Allerede etter 11 minutter var Ishavsbyen frampå og lagde 1-0. Et passivt L/K-forsvar gir Jonas Fossan en enkel jobb med å sette inn ledermålet på lagets første sjanse. Noen minutter senere har IFK en ny stor sjanse, men avslutningen går utenfor mål. By-laget spiller aggressivt og tidvis småstygt på midtbanen og makter i stor grad å få L/K ut av stilen. Etter hvert i omgangen kommer imidlertid L/K mer med og Morten Nilsen får et par solide sjanser til å å utligne. Spesielt sjansen etter 28 minutter er stor. Da spiller Nilsen kjapt veggspill med Ole Oscar Ross og kommer alene med IFK-keeperen. Men keeperen redder. Like etter er Ross løs på venstrekanten på nytt, men ingen L/K-spillere rekker fram på innlegget til hurtigtoget.

L/K fester nå grepet på kampen og begynner også å vinne duellene på midtbanen. Ti minutter før hvilen har L/K to gedigne sjanser på headinger fra Ross og Jens-Georg Løvland - men begge blir stoppet på streken. Dermed 1-1 til pause.

I pausen gjør trenerne Johansen og Lange noen rokkeringer. Høyreback Joakim Einebakken Nilsen går ut, og midtbanemotoren Espen Haugen blir byttet inn mens også noen av angrepsspillerne bytter plass. Og allerede etter to minutter av omgangen klarer L/K å utligne. En corner blir slått inn på første stolpe og der møter Morten Nilsen og kriger ballen i korthjørnet - Nilsens første for L/K i år.

Fem minutter senere er den utlånte TUIL-spissen helt mutters alene med IFK-keeperen. Men igjen går sistnevnte seirende ut av duellen. Morten er imidlertid ikke lett å stoppe når han får ferten av goal. Først header han utenfor etter et presist legg av Jens-Georg Løvland etter timen. Så, etter 62. minutter, blir han spilt igjennom av Andreas Løvland og kommer på ny alene med keeper. Denne gangen runder han sisteskansen og sender avgårde en avslutning som blir reddet på streken.

Et kvarter før slutt spiller Nilsen veggspill med Steffen Dreyer og kommer atter en gang på blank goal alene med keeper. Men en glitrende parade holde IFK inne i kampen og det hele begynner å utvikle seg til et aldri så lite mareritt for L/K og vår Loppa-spiss.

Men så, etter 88 minutt, er Andreas Løvland ute på høyrekanten og slår en presis ball på bakerste stolpe. Der har Ole Oscar Ross kommet fram og headingen hans spretter over keeper og i lengste hjørne. Et utradisjonelt mål, men like fullt deilig!

Når Ishavsbyen likevel får sin utligning langt på overtid så var det ikke mye glede å spore i L/K-leiren. I tilsvarende kamp i fjor vant L/K på overtid og nå mistet vi to poeng etter at nitti minutter var passert. Da skulle man i alle fall være skuls for denne kampen skulle og burde L/K ha vunnet ganske komfortabelt. Nå blir kampen mot BUL på Polleidet neste helg en skikkelig toppkamp. Altaværingene er likt med Finnsnes nå på 31 poeng og kommer nok til å bite skikkelig fra seg på gresset.

* Ole Oscar Ross scoret sitt niende seriemål for L/K i årets sesong. Han er dermed ett bak Andreas Løvland og to bak Steffen Dreyer. Målet var hans 50. A-lagsmål for L/K.

* Morten Nilsens mål var hans 45. for L/K på bare 62. kamper.

* Hans Roar Karlsen debuterer i serien for L/Ks A-lag.

* Venstreback Tor Arne Larsen og venstrekant Øyvind Garfjell sto over med karantene i dag.

L/Ks lag: Jørgen Vik; Jens-Georg Løvland, Jan-Robin Bjørn, Mats-Haakon Karlsen, Joakim Einebakken Nilsen; Andreas Løvland, Ståle Johansen; Ole Oscar Ross, Steffen Dreyer, Stig-Roar Hansen Rognli; Morten Nilsen.

Innbyttere: Espen Haugen, Hans-Roar Karlsen

Gule kort, L/K: Espen Haugen og Stig-Roar Hansen Rognli