L/K 6-8 år:

Postet av Lyngen/Karnes IL den 5. Mar 2012

Ny sesong - nye spillere
Gledelig mange barn som har knytt på seg fotballskoene i vinter.

L/Ks yngste fotballspillere, 6-8 års laget, har allerede trent to ganger i uken en måneds tid. Fasilitetene i Lyngenhallen er fortreffelige og det er tydelig at barna trives!

Vi har i år valgt å starte treningen litt tidligere. Litt på grunn av en dårlig vinter med flere avlyste onsdagsrenn, men også fordi vi føler at vinterpausen er lang nok når siste seriekamp går av stabelen i september.

Det er likevel lett å respektere de av foreldrene og de foresatte som syns at det blir mye med tre timer trening hver uke fra tidlig februar. Noen vil gjerne trene både to og tre ganger i uken, mens andre kanskje syns det er greit med én økt. Dette regulerer foreldrene helt selv, men tilbudet er i alle fall der.

I skrivende stund er det så mange som 24-25 spillere i rullene til 6-8 års laget. Det tilsier minimum to lag påmeldt til seriespill til våren. Nå vet vi av erfaring at det kan bli litt frafall utover året, men håpet er jo selvsagt at flest mulig holder hele sesongen og finner glede i å spille fotball.

Med opp mot 20 ivrige unger samtidig på trening, sier det seg selv at det fort kan bli kaos. Brorparten av barna har lite eller ingen erfaring med organisert fotball og derfor har trenerne Torbjørn O. Karlsen, Uno Nesvik og Dan-Håvard Johnsen vært opptatt av å spikre noen kjøreregler tidlig.
Foreldre som har fulgt treningene våre vil nok ha oppfattet at vi er opptatt av disiplin fra starten av. Kanskje til og med et overdrevet fokus på akkurat det, men det har vi følt er nødvendig i oppstarten. Når barna vet hva de har å forholde seg til, så kan man kjøre mer effektive treninger og spillerne får også mer utbytte av treningene.

Da er det også lettere å slippe opp litt og la barna rase fra seg i enkelte øvelser. For samtidig som vi krever en god dose konsentrasjon og disiplin så er det viktig med mye lek og moro på treningene. Det føler jeg at vi har bakt inn så langt, men vi er takknemlig for tilbakemeldinger fra barna, gjerne også via foreldrene.

I og med at det er så mange ferske fotballspillere i gruppa, så har vi valgt å differensiere treningene litt. Det er jo store aldersforskjeller i gruppa - fra 5 til 8 år og det kan være tøft for en fersk fotballspiller på fem år å møte de største åtteåringene. Foreløpig har vi faktisk ikke spilt fotball der alle har spilt samtidig. Og sånn blir vi nok å fortsette framover slik at alle får utfordringer som de har forutsetninger for å mestre.

Det vil aktuelt med turneringsspill utover våren. Det kommer vi tilbake til.

Det er viktig at de som etter hvert skulle konkludere med at de ikke har lyst å spille fotball i år likevel, gir beskjed til undertegnede på et tidlig tidspunkt.