L/K - Porsanger 3-2:

Postet av Lyngen/Karnes IL den 19. Mai 2012

Dreyer fikset seier
Steffen Dreyer scoret to da L/K tok årets fjerde trepoenger. Endelig versjon!

Steffen Dreyers to mål mot Porsanger sørget for at L/K vant kampen på Geitnes i ettermiddag. Først utlignet Steffen Porsangers 1-0 ledelse på straffe og så satte han inn 3-2 målet i andre omgang.

Innimellom der hadde imidlertid Øyvind Garfjell bidratt med sitt - både med assist på corneren som Steffen konverterte i mål med hodet og ikke minst med utligningen til 2-2. Også Jørgen Vik hadde avgjørende redninger i andre omgang da PIL flere ganger var på livsfarlige visitter.

Fortjent seier, men L/K burde og skulle ha avgjort kampen langt tidligere. Porsanger var farlige stort sett gjennom hele kampen og kunne fort ha tatt et poeng.

L/K skulle presse høyt fra start og det lyktes man med. Allerede etter 15 sekunder skyter Joakim Einebakken Nilsen like utenfor fra bra posisjon og etter fem minutter for Øyvind Garfjell en flott mulighet fra litt skrått hold etter pent kombinasjonsspill av Steffen Dreyer og Christer Steinvik.

Se 126 bilder av L/K-kampen her! (Foto: Jo Are Vik)

Men som så ofte før, så veldig ofte før, så er det bortelaget som tar ledelsen på Geitnes. Jan Tommy Haugli var god i dag og etter ni minutter løper han igjennom L/K-forsvaret og setter ballen i nettet bak L/K-keeper Jørgen Vik. 0-1.

L/K er vant til å få én i fleisen tidlig og lot seg ikke affisere nevneverdig av det. Like etterpå skaper L/K to store sjanser etter at høyrekant Ole Oscar Ross har løpt og driblet seg fri og slått inn. Først får Steffen Dreyer dårlig treff på headingen og så skyter Ståle Johansen i stolpen like etterpå. Johansen setter en ny mulighet over etter 12 minutter. Da etter godt forarbeid av Steffen Dreyer på høyre.

Etter 17 minutter ser alle på Geitnes ballen i mål. En av mange gode cornere fra Øyvind Garfjell i dag finner hjemmedebutant Vegard Emaus Nikolaisen foran mål. Stopperen på 193 går såpass høyt at ballen treffer skuldra hans. Ballen går imidlertid rett på keeper og returen header Jan Robin Bjørn over.

L/K fortsetter presset og det var etter hvert nødt å komme et mål. Men det skal ikke være enkelt i dag. Etter halvtimen blir Ole Oscar Ross spilt pent igjennom av Christer Steinvik. Ross hurtighet sørger for at han får allverdens tid, men alene med keeperen skyter han utenfor. Men minutter etter er Steffen Dreyer løs på høyrekanten Han slår inn, men ballen går rett i hånda på en PIL-forsvarer. Grei straffe, om enn litt billig. Dreyer tar straffen selv og klinker den til høyre for keeper og 1-1.

Lagene går til pause med 1-1. Da hadde PIL hatt et par oppløp som kunne blitt veldig farlig mens Ole Oscar Ross fikk sin heading etter nok en god Garfjell-corner reddet på streken på lengste stolpe.

Andre omgang var det nok mange på Geitnes som forventet L/K-dominans fra start. I stedet er det PIL som kommer klart best i gang. De setter 1-2 etter 50 minutter etter en flott kontring på deres høyreside. Pasningen inn foran mål er hard og Jan Tommy Haugli er først på ballen i duell med L/K-forsvaret. Porsanger er frempå flere ganger i denne perioden, men den ene gangen går skuddet høyt over og den andre gangen kommer Jørgen Vik ut på klassisk Vik-vis og stopper angriperen før han får avsluttet ordentlig.

L/K tar imidlertid grep og de siste 35 minuttene av kampen er hjemmelaget best. I det 64. minutt, etter vedvarende press av L/K, får Øyvind Garfjell ballen ute på venstrekanten. Han kommer på litt skrått hold, men avslutningen sniker seg inn i lengste hjørne bak keeper Ruben Sørum.

Nå kommer sjansene tett. Steffen Dreyer bommer fra utmerket posisjon i det 68. minutt men to minutter senere får han treff med hodet etter Garfjell-corner.

Derfra og inn gjorde L/K de de kunne for å sikre seieren. Det ble store rom, noe spesielt Øyvind Garfjell på venstrekanten visste å utnytte. Den store tryggheten i form av en scoring til fikk ikke Geitnes-publikummet, men L/K styrte likevel inn til hjemmeseier - den andre av to mulige så langt.

Til tross for null poeng på sine tre bortekamper i år, viste PIL seg som godt og spillende lag - nøyaktig slik L/K forventet på forhånd. Hjemme er laget ubeseiret og de kommer nok til å ta endel poeng borte også hvis de spiller med samme glød som på Geitnes i dag.

* Christer Steinvik startet sin første seriekamp for L/K siden 2010-sesongen. Han gjorde en god kamp både som offensiv midtbane og som kant.

* Steffen Dreyer scoret sitt 144. og 145. A-lagsmål for L/K. Med det har Dreyer bare to mål opp til Rune Lillevik og hans 147 A-lagsmål for klubben. Dreyer bør ha mulighet til å passere "Lille" i løpet av sesongen.

* I de to andre kampene som gikk i dag vant Skarp 3-2 over Tverrelvdalen på Alfheim mens Norild satte Nordreisa på plass i Vadsø med 5-1.

L/Ks lag: Jørgen Vik; Mats-Haakon Karlsen, André Fagerborg, Vegard Emaus Nikolaisen, Jan Robin Bjørn; Ståle Johansen, Joakim Einebakken Nilsen; Øyvind Garfjell, Christer Steinvik, Ole Oscar Ross; Steffen Dreyer

Innbyttere: Oskar Leiros for Christer Steinvik og Stig-Roar Hansen Rognli for Jan Robin Bjørn.

Gule kort L/K: Øyvind Garfjell og Christer Steinvik

Dommer: Jonny Andreassen, god.

Tilskuere: 150