Ron Meades i 100!

Postet av Lyngen/Karnes IL den 9. Des 2020

Den gamle Karnes-treneren fyller hundre år i dag.

36 år etter at Ron Meades hadde sin siste sesong i Karnes IL runder trenerkjempen 100 år.

Det er svært få forunt å nå den milepælen det er å bli 100 år. Og nesten ingen kan se tilbake på et så rikt fotball-liv som Ron Meades. 9. desember er det altså 100 år siden waliseren ble født, og han kan se tilbake på en eventyrlig, i ordets rette forstand, karriere som spiller og spesielt trener. Fotballen tok han til de fleste verdenshjørnene - og et av hjørnene var altså Geitnes stadion og Karnes IL.

At han havnet i Lyngen og Karnes var en liten tilfeldighet, men det skulle bli starten på en 40 år gammel kjærlighetsaffære med landsdelen generelt og Lyngen spesielt. Han ble hentet inn som trener i Karnes’ første sesong i landsdelsserien. Da hadde klubben vunnet TiTo-serien tre år på rad, men mislyktes i kvalikspillet både i 1978 og 1979.

Men i 1980 satt opprykket og Meades tok to strake sesonger som Karnes-trener, så ett år i Kautokeino før han tok over treneransvaret for Karnes igjen i 1984. Da han ga seg etter 84-sesongen antydet den allerede da svært rutinerte treneren på 66 år at han kanskje skulle gi seg som trener. Men et drøyt år senere var han tilbake i regionen - denne gangen som Nordreisa-trener.

Bladet Tromsøs oppslag da Meades skrev kontrakt med Karnes IL og Tor Inge Holm i november 1980.

Meades inntreden i Karnes IL i 1981 sammenfalt med de beste årene til en av de absolutt beste generasjonene med fotballspillere som regionen har fostret. Meades ledet laget i to av de tre sesongene klubben fikk i landsdelsserien. Han har selv i intervjuer etterpå trukket fram seier i Lombia Cup i Kiruna i 1982 som et av høydepunktene. Karnes første bortekamp mot erkerivalen Lyngen IL på Polleidet i landsdelsserien husker Meades også godt. Den kampen endte med 1-0-seier til de blå og svarte. I et større intervju med Framtid i Nord i 2006 forklarte han hvordan han kom i gang med treningene senvinteren 1981.

- I januar la jeg planene for treningene. 1. mars kom jeg til Lyngen. Jeg husker at det gikk veldig bra. Guttene var ivrige og veldig interesserte i å trene. Noe av opplegget var nytt for spillerne. Kondisjonstreningene var lagt opp på en måte de ikke hadde forsøkt tidligere.

Han medga at han i sine velmaktsdager kunne være hissig på sidelinjen.

- Ja, jeg skrek ofte til dommerne. Jeg hadde både høyere utdanning og lengre erfaring enn dem, og jeg ble nesten sendt fra benken i hver eneste kamp. I engelsk fotball liker vi gjerne engasjerte trener.

Et av de vellykkede stuntene til Karnes og Ron Meades var å hente Liverpool-stjernene David Johnson, Phil Neal og Ray Clemence til Geitnes (Faksimile Bladet Tromsø)

Den tiden han var i Karnes knyttet han vennskapsbånd til fotballmiljøet i klubben, bånd som består den dag i dag. Senest for et par dager siden snakket Johnny Hansen, daværende fotball-leder i Karnes IL og nåværende leder i L/K, med Ron på telefon.

Og helt inntil nylig har Ron Meades besøkt Norge jevnlig - og gjerne i forbindelse med 17. mai. På hovedbildet øverst ser vi han iført L/K-skjerf sammen med ungdommen Tor Inge Holm, som selv jubilerte med 75 år nylig, og Ron Meades har bestandig vært påpasselig med å få med seg fotballkamper når han er i Lyngen på besøk.

Ron Meades på fotballkamp på Geitnes i 2013 - sammen med Johnny Hansen.

Vi har ikke kjennskap til at noen tidligere trener i Lyngen, Karnes eller L/Ks historie har nådd 100 år. L/K er stolt over å være en liten del av en imponerende fotball-CV og gratulerer Ron så mye med den store dagen!