Hjemmetap for Nordkjosbotn

Postet av Lyngen/Karnes IL den 7. Mai 2019

Vi skulle gjerne utsatt årets første hjemmetap en god stund til. Men allerede 6. mai var det et faktum.

Gjestene fra Nordkjosbotn var best på Geitnes mandag kveld og vant fortjent. Første omgang var jevn nok, med sjanser til begge lag, men NIL hadde de skarpeste sjansene – selv om L/K-forsvaret for det meste holdt greit unna.
45-årige Trond Petter Robertsen gjorde comeback som midtstopper. Svensby-gutten var en fryktet og meget god duellstopper i sin tid, både i lufta og langs bakken, og han er fortsatt i veldig god form. 73-modellen løste oppgavene bra sammen med resten av forsvarsfireren – en firer som bestod av spillere som ikke var født da Robertsen spilte sin forrige A-kamp for L/K tilbake i 1999!

Aller skarpest var blåtrøyene fem minutter før pause da Daniel Fossan tok gjestene i ledelsen etter et legg fra venstre og en kontant avslutning i en befolket målgård. 0-1 til pause etter en omgang der Ilyas Shirzad hadde L/Ks største sjanse.

I andre omgang var hundreprosentsjanse-statistikken mindre flatterende for L/K og kun en svært god Kristoffer Granås, illustrerende nok kåret til Dagens L/K-gutt, og oppofrende siste-liten-klareringer fra forsvaret hindret at NIL skulle få en komfortabel ledelse allerede tidlig i omgangen.

I stedet ble det med den storvokste spissen Torjus Nikolaisens mål etter 68 minutter og spikeren-i-kista-scoringen av samme mann etter 85.

L/K hadde absolutt sine muligheter også i andre omgang, men samspillet i angrep satt ikke helt denne kvelden og avslutningen gikk som oftest over eller utenfor. Både Jonas Samuelsen, Kristoffer Hansen Holst, Ilyas Shirzad, Richard Koch og Sigve Ringbakken prøvde seg fra ulikt hold og med ulik kraft i løpet av andreomgangen, men stort sett slapp NIL-keeper Andreas Løvland å gjøre de store redningene.

Selv om det var en kald vårkveld på Geitnes, så var det bra oppmøte på tribunen. Det varmet i alle fall, selv om det ble tap.

Neste kamp er borte mot Storelva lørdag 11. mai

• L/K har på tre kamper ikke pådratt seg et eneste gult kort! Det eneste kortet L/K har fått så langt i år er et rødt – borte mot IFK i forrige kamp.
  • L/Ks spillende trener Oskar Kleveland Leiros spilte mot klubben han var kaptein for i fjor, mens lyngsværingen Einar Skogheim spilte for NIL mot moderklubben for første gang. Også en annen lyngengutt, Sander Kristiansen, fikk et innhopp for NIL mandag kveld.
  • Trond Petter Robertsen fyller 46 år 30. mai og er nå den eldste spilleren som har startet en kamp for L/K - 45 år og 340 dager. Hans gamle lagkamerat fra L/K på nittitallet, Viktor A. Sørensen har dog rekorden for eldste L/K-spiller. Han kom inn som innbytter i kampen mot TIL 3 19. juni i fjor - 49 år og 90 dager gammel.
  • Robertsen spilte 11 kamper i den første sesongen til L/K – i 1990 og har nå 177 A-kamper og 9 mål for klubben. Pussig nok samme antallet L/K-kamper som nettopp nevnte Sørensen. Forrige A-kamp Robertsen spilte var hjemmekampen mot Sortland 26. september 1999 - for 7.162 dager siden.

L/Ks lag: Kristoffer Granås, Erlend Gamst, Jørgen Skog, Trond Petter Robertsen, Nasim Shirzad, Oskar Leiros, Vebjørn Isaksen, Sigve Ringbakken, Kristoffer Hansen Holst, Jonas Samuelsen, Ilyas Shirzad.

Innbyttere: Joakim Berg Bjørklund, Richard Koch, Benjamin Johansen

Dommer: Jonny Andreassen - meget stødig i kveld også