Plassen sikret - og vel så det

Postet av Lyngen/Karnes IL den 7. Okt 2018

En fin avslutning på hjemmesesongen for L/K på Geitnes lørdag.

Markus Karlsen Skogheim ble tomålsscorer da Nordreisa ble slått 3-1 i sesongens siste hjemmekamp. Dermed er L/K på bunnsolid grunn i 4. divisjon, samtidig som Nordreisa er på en like bunnsolid sisteplass før siste serierunde kommende helg.

Og seieren var særs fortjent for L/K. Hvis vi er veldig snille så hadde Nordreisa en sjanse i første omgang etter corner, men ellers hadde de absolutt ingenting å komme med offensivt bortsett fra reduseringen. L/K hadde riktignok heller ikke sin beste dag offensivt. Løp og pasning var sjelden koordinert og det ble veldig mye nesten både i første og andre omgang. Men etter 11 minutter satt det i alle fall. Da setter spillende trener Ole Talberg inn 1-0 etter et langt innkast og en stuss i feltet. Talbergs andre seriemål i sin 20 A-kamp for L/K. Og seks minutter senere er Markus Karlsen Skogheim nådeløs når Nordreisa-forsvaret roter det til for seg selv. NIL-midtstopperen slår et altfor løst tilbakespill i retning keeper og Markus bare plukker opp ballen og sveiper inn sitt 9. seriemål for L/K i år. 20-åringen var sentral i det meste som L/K foretok seg offensivt og kunne med litt mer flaks og dyktighet i første omgang fått seg et par assists i tillegg til målet.

Karlsen Skogheim satte spikeren i NIL-kista ti minutter før slutt i en andre omgang der L/K hadde banespillet i store deler av omgangen, men der NIL hang sånn noenlunde med defensivt. Karlsen Skogheim tok med seg ballen opp i banen og skjøt fra 20 meter rett i kassa bak NIL-keeperen. Bortsett fra målet til Nordreisa, en stuss etter et langt frispark, hadde L/K-forsvaret og Jørgen Vik veldig fin kontroll på kampen. Joakim Berg Bjørklund fikk en velfortjent Dagens L/K-gutt-pris og kompanjongene i treeren bak, Joachim Olaussen og Ola Edholm, var ikke langt bak prestasjonsmessig. Og selv om den siste forløsende pasningen ikke satt denne gangen, så var L/K veldig ballsikre i de bakre leddene. Offensivt jobbet Ilyas Shirzad utrettelig mot spillerne som var hans lagkamerater i to sesonger, men denne gangen ble det ikke mål på L/Ks toppscorer.

På slutten fikk vi også en L/K-debut da Tordar Eidet Karlsen ble den første 2003-eren som har spilt A-lagsfotball for L/K. Eidet Karlsen fikk sin debut i en alder av 15 år og 223 dager og holdt på å få seg en assist på overtid da han headet til Ola Edholm – som headet videre mot mål. Den ballen ble reddet på streken… Selv om det ikke er hverdagskost at 15-åringer debuterer for L/K så har Tordar en del spillere foran seg på yngste-L/K-debut-lista. Den toppes av Benjamin Johansen, som var bare 14 år og 259 dager da han seriedebuterte i mai 2015.

De andre resultatene gikk på mange måter vår vei lørdag. L/K står på 26 poeng etter en høstsesong med 18 poeng og kan med litt hell i siste serierunde passere BOIF og komme på en sjetteplass på tabellen. Med litt uflaks kan man også ramle ned noen plasser, så fokuset får være på å få en god avslutning på sesongen mot Storelva på Storelva lørdag.

• NIL stilte med 12 mann og med en utespiller i mål i skjebnekampen lørdag. Det kunne aldri holde, men NIL skal likevel ha ros for at de aldri raknet på Geitnes – til tross for to tidlige mål imot.
  • Etter kampen var det kakebord på Geitnes – i år som i fjor og årene før det igjen. Synd at det gjestende lag Nordreisa ikke kunne delta i år. De skulle rekke ferga, men det betød bare mer kake til de spillerne, lederne, dommerne, journalister og publikummerne som ble igjen etter kampen. L/K takker alle kakebakerne for innsatsen.

Markus Karlsen Skogheim (til venstre) og Kristian Bjørn Hansen sikret seg et velfortjent kakestykke på Geitnes.

• Einar Skogheim pådro seg sitt tiende (!) gule kort i årets serie. Statistikken er ikke 100 prosent utfyllende her, men vi tør påstå at det må være klubbrekord. Ikke en rekord å strekke seg etter akkurat, men 18-åringen ble strengt behandlet da han fikk sitt gule kort mot Nordreisa - selv om dommeren strengt tatt bare fulgte boka. Einar ble tatt hardt ganske mange ganger uten å få frispark og reagerte med en liten kakk i ballen etter én av disse duellene. Det ble det gult på.

Einar Skogheim (til venstre) feirer sin lagkompis gjennom 10-12 år, Joakim Berg Bjørklund - som stakk av med L/Ks bestemannspris lørdag.

L/Ks lag: Jørgen Vik; Ola Edholm, Joakim Berg Bjørklund, Joachim Olaussen, Kristian Bjørn Hansen, Ole Talberg, Stig-Roar Hansen Rognli, Vebjørn Isaksen, Markus Karlsen Skogheim, Einar Skogheim, Ilyas Shirzad.

Innbyttere: Nasim Shirzad, Tobias Karlsen, Jørgen Antonsen Skog, Tordar Eidet Karlsen

Mål: Markus Karlsen Skogheim (2), Ole Talberg

Gule kort L/K: Ola Edholm, Ole Talberg, Einar Skogheim

Dommer: Kristian Kristiansen, Bakkeby - Gjør unødig mye utav seg i en kamp han og assistentdommerne hadde full kontroll på.

Fotball-leder Sigmund Forfang og L/K-leder Johnny Hansen holdt en liten innledning på Geitnes før kakefesten.