Bare nesten på Geitnes

Postet av Lyngen/Karnes IL den 29. Apr 2018

L/K ledet 3-1, men klarte ikke å ta poeng på hjemmebane lørdag. DET er lenge siden sist.

Det hadde gått smått utrolige 698 dager siden sist L/K avga poeng på hjemmebane. Sist gang, i mai 2016, var det TUIL 2 som ble for sterke for L/K. Lørdag var det Krokelvdalen som tok alle poengene. L/K hadde kanskje fortjent bedre etter å ha ledet 3-1 rett før pause. L/K spilte en god første omgang og fikk kampens første mål da Markus Karlsen Skogheim satte en straffe i mål etter at Ilyas Shirzad ble felt.

Da var det spilt et kvarter og L/Ks unge mannskap, med ni lyngsværinger fra start og ytterligere tre inn fra benken i løpet av kampen, spilte god fotball. Det var en liten kalddusj da Eirik Liland satte inn 1-1 etter corner i det førtiende minutt. Men L/K var lynrask med å kvittere. Einar Skogheim, som var blant L/Ks beste lørdag, spiller fri Christer Steinvik inne i feltet og Steinvik setter 2-1. Og like etter det igjen gjør Ilyas Shirzad hele forarbeidet på venstresiden før han serverer sin gamle klassekamerat Einar Skogheim. Han avslutter på første med venstra og setter ballen ned i hjørnet i duell med en KIL-spiller.

3-1 til pause hadde vært et flott utgangspunkt for andre omgang. Men sekunder før dommer Hallgeir Bertelsen blåste av for pause, var storscorer Mats Tunstad på ferde og reduserte for gjestene. Det var litt surt.

Andre omgang ble ikke like bra fra L/Ks side. Vi skaper ikke like mye og KIL tar sakte men sikkert over kampen. Gjestene skaper noen farlige målsjanser og mot slutten av kampen scorer KIL to ganger på velplasserte skudd. Det siste kommer åtte minutter før slutt og L/K har ikke noe særlig til sluttspurt å komme med for å berge i alle fall et poeng.

Dermed står L/K uten poeng etter to kamper. En sånn start på serien er det sjelden laget opplever, men lyspunktene var såpass mange lørdag at det er vanskelig å være for pessimistisk til fortsettelsen.

• Dagens L/K-gutt ble Ilyas Shirzad, som spilte sin første hjemmekamp siden 2015 og som startet sin første seriekamp for L/K siden 5. september 2015 etter et to sesongers opphold i Nordreisa. Ilyas jobbet og slet i hele kampen og skapte problemer for KIL-Forsvaret med hans fart og teknikk. Når samspillet mellom ham, Steinvik og Karlsen Skogheim sitter enda bedre kan det bli en svært så farlig trio offensivt for L/K.
  • Per Strømsbukt spilte sin andre kamp på rad for L/K. Veteran-keeperen står en ny stødig kamp i L/K-buret og kan ikke lastes for målene til KIL.
  • Markus Karlsen Skogheim scoret sitt 30. A-lagsmål for L/K. Det har han klart på bare 88 A-kamper.
  • Christer Steinvik scoret sitt 60. A-lagsmål for L/K. Dermed har han passert Viktor Sørensen, som står med 59 mål for klubben. Målsnittet til Christer er på 0,47 per kamp - marginalt foran det den gamle lynvingen, og nåværende lederen for L/K fotball, Sigmund Forfang står med (0,46 per kamp).
  • Vebjørn Isaksen spilte sin 50. A-kamp for L/K.

L/K fra start: Per Strømsbukt, Stig-Roar Hansen Rognli, Aleksander Skatland, Ola Edholm, Jørgen Skog, Vebjørn Isaksen, Einar Skogheim, Markus Karlsen Skogheim, Kristian Bjørn Hansen, Christer Steinvik, Ilyas Shirzad.

Innbyttere: Sigve Ringbakken, Marcus Hausner Christensen, Kristoffer Hansen Holst

L/Ks mål: Markus Karlsen Skogheim, Einar Skogheim, Christer Steinvik

Gult kort L/K: Jørgen Skog