Hat-trick for Skogheim og ny superung debutant

Postet av Lyngen/Karnes IL den 12. Jun 2017

Markus Karlsen Skogheim var banens beste mot TIL 3 men unggutten Gard Grønvoll Sommerseth (til høyre på bildet)vil også bli husket etter denne kampen.

Skogheim ble fortjent kåret til dagens L/K-gutt etter å ha scoret 1-0, 2-0 og 5-2 og for å ha spilt en meget god kamp ellers også. Skogheim kunne sågar blitt firemålsscorer hvis han hadde tatt straffen som L/K fikk på slutten, men innbytter Christer Steinvik, som ble felt på blank goal, tok straffen og ekspederte den i mål.

I samme tidsrom gjorde L/K sine tre siste bytter for dagen, nemlig Sigve Ringbakken, William Sørensen og Gard Grønvoll Sommerseth. De to siste er begge født i 2002 og mens Sørensen allerede har debutert for A-laget, så var det Sommerseths aller, aller første gang i A-stallen. At det også endte med debut for 14-åringen fra Furuflaten var jo ekstra artig. Gard er født 11. juli og kan dermed bokføre tidenes nest yngste seriedebut for en L/K-spiller på A-laget - 14 år og 336 dager gammel. Kun Benjamin Johansen har vært yngre, da han debuterte 14 år og 259 dager i juni 2015 - også det mot TIL 3.

Før byttene på tampen av andre omgang hadde det imidlertid skjedd mye. Nevnt er Skogheims mål - ett på halv volley fra 10-12 meter og den andre på en flott heading - og Steffen Dreyers 263. mål for L/K var også pent. Et langt frispark fra venstreback Stig-Roar Hansen Rognli ble møtt med et kraftfullt hodestøt av den jevnaldrende Dreyer. 3-0 til pause.

TIL 3, med Sigurd Rushfeldt på trenerbenken, er imidlertid et av de bedre lagene i divisjonen. Det vises på tabellen og det kunne man også se på banen i kveld. TIL spilte seg fram til en redusering, men L/K var raske med å øke ledelsen ved Oscar Ross. Han gjorde en klassisk versjon av et Ross-mål da han tok ballen fra egen banehalvdel og lekte seg igjennom TIL-forsvaret på venstresiden før han rolig plasserte ballen i mål bak TIL-keeperen.

TIL-juniorene kvitterte på nytt etter en heading, men så dukket Markus Karlsen Skogheim opp på nytt inne i feltet etter pent forarbeid av Steffen Dreyer på venstrekanten. Da innbytter Christer Steinvik fikk sjansen fra straffemerket rett før slutt var 6-2 et faktum. En sterk seier og tredje gang på fire kamper at L/K putter seks mål på motstanderen.

Med Skarps seier mot Ishavsbyen lørdag har L/K fortsatt tre poengs ledelse på svarttrøyene foran vårens storoppgjør i Skarpmarka fredag.

L/Ks lag: Jørgen Vik; Krister Skogli, Joachim Olaussen, Jan-Robin Bjørn, Stig-Roar Hansen Rognli; Magnus Børsheim Kalstad, Markus Karlsen Skogheim, Kristian Bjørn Hansen; Oscar Ross, Øyvind Garfjell, Steffen Dreyer

Innbyttere: Marco Mathisen, Christer Steinvik, Aleksander Skatland, Einar Skogheim, Sigve Ringbakken, William Sørensen, Gard Grønvoll Sommerseth.

Gult kort L/K: Aleksander Skatland

Dommer: Hallgeir Bertelsen - god