Heroisk innsats med 10 mann

Postet av Lyngen/Karnes IL den 28. Apr 2017

GOD KAMP: Jørgen Vik, Jan-Robin Bjørn, Joachim Olaussen, Øyvind Garfjell, Krister Skogli og resten av L/K-guttene gjennomførte cupkampen med stil onsdag. Foto: Kent-Einar Myreng, iTromsø.

L/K-spillerne er ute av cupen, men kan holde hodet høyt etter innsatsen.

Det ble til slutt 2-0 til TUIL i første runde i NM-cupen på Geitnes. Sjansestatistikken vil også avsløre at det var fortjent, men går man bak tallene så vil man se at TUIL virkelig måtte slite for avansement. Tor Martin Mienna scoret allerede etter to minutter, men mellom det målet og de siste syv-åtte minuttene av kampen var det tidvis svært vanskelig å få øye på noen divisjonsforskjell - og i alle fall ikke tre divisjoners forskjell.

Spesielt når man tar med i betraktningen at L/K faktisk spilte en tredjedel av kampen med 10 mann etter at Stig-Roar Hansen Rognli ble utvist etter to særdeles kjappe gule kort, så var det imponerende hva bursdagsbarnet Jørgen Vik og resten av L/K presterte. At man heller ikke mister motet etter å ha fått mål imot i kampens første angrep er en klar styrke. Mange lag ville nok gått i dørken psykisk mot et så godt lag som TUIL, som selv om de byttet ut mange av spillerne som spilte seriekamp noen dager før fortsatt stilte et solid lag på Geitnes.

Kalddusjen etter to minutter preget i alle fall ikke L/K. Backfireren nøytraliserte TUIL-angriperne greit, og på midtbanen turte Fredrik Allertsen, Kristian Bjørn Hansen og Markus Skogheim å både holde på ballen, og spille den mot medspiller. Så kan man ta en kikk på sjansestatistikken og konstatere at L/K ikke skapte allverden i 1. omgang. Det er sant, men det gjorde sannelig ikke TUIL heller. L/Ks muligheter mot et godt TUIL-forsvar bestod i å brenne løs de få gangene man fikk muligheten. Det fikk både Roar Jørgensen og Øyvind Garfjell, og spesielt førstnevntes forsøk midtveis i omgangen tvang fram en god redning av TUIL-keeper Theodor Nilsen. Jørgensen fikk da også L/K største sjanse i første omgang - da Kristian Bjørn Hansen gjør en framifrå pressjobb på 17-18 meter og raner til seg ballen. Jørgensen er helt alene med keeper, men dommer Kristian Kristiansen valgte å dømme på Hansens behandling av TUIL-forsvareren. Den kan diskuteres, men vi får leve med at den avgjørelsen ikke gikk vår vei.

Andre omgang blir spesiell. L/K. En rimelig jevn omgang, som utrolig nok ikke endrer karakter når Stig-Roar Hansen Rognli blir utvist etter 66 minutter. Tvertimot kan man argumentere for at det påfølgende kvarteret var L/Ks beste i kampen og at det kunne fort blitt mål på noen av situasjonene som oppstod. Etter 55 minutter gjør L/K et dobbeltbytte vi er rimelig sikre på vi ikke har gjort før - nemlig Oscar Ross og Steffen Dreyer inn samtidig. Selv om de to ikke kom til så mange målsjanser de 35-40 minuttene de fikk på banen, så bidro de til utrygghet i de bakre TUIL-rekkene.

Etter 74 minutter får L/K først en corner, med påfølgende møljespill inne i feltet der ingen L/K-spillere klarer å sette tåa til og pirke ballen i mål. TUIL får avklart, men ballen plukkes opp av Magnus Børsheim Kalstad, som slår inn fra venstre mot Steffen Dreyer inne i feltet. Han går ned i duellen med TUIL-forsvareren etter å ha fått en albue i hodet. Hele Geitnes ropte på straffespark der, men det ble ikke innvilget. Krister Skogli skyter til slutt fra 20 meter like utenfor og TUIL får ridd av stormen.

10-manns L/K holder koken helt til slutt, men de siste syv-åtte minuttene er TUIL frempå to-tre ganger på kort tid. Jørgen Vik viser klasse og tar det som kommer helt til Tor Martin Mienna får sjansen på overtid etter en sjelden forsvarsfeil av L/K. Reisaværingen får en enkel jobb med å sette 2-0 og dermed var det game over. Men hatten av for L/K-guttene, som ikke bare spiller en kanonkamp defensivt, spesielt stopperne Olaussen og Bjørn, men som også makter å styre kampen innimellom også offensivt. Vi må nok tilbake til cupkampen for 20 år siden på samme stadion for siste gang vi ga A-laget til TUIL like mye kamp som denne gangen. Og da var bare divisjonsforskjellen på én divisjon.

* Spesiell kamp for Jørgen Vik og Fredrik Allertsen, som møtte moderklubben i kamp. Allertsen strålte på midtbanen og ble kåret til dagens L/K-gutt. Jørgen Vik hadde ironisk nok ikke allverden å gjøre i store deler av kampen, men måtte dra fram en rekke feberredninger i sluttminuttene for å holde L/K inne i kampen. Sterk kamp av vår spillende trener!

* Fin ramme rundt kampen, med mye folk, god stemning, nye reklameskilt på plass, L/K-flagg både her og der og salg av supporterutstyr på kampen. Det svinger det litt av!

L/Ks lag: Jørgen Vik; Stig-Roar Hansen Rognli, Jan-Robin Bjørn, Joachim Olaussen, Krister Skogli; Kristian Bjørn Hansen, Markus Karlsen Skogheim, Fredrik Allertsen; Magnus Børsheim Kalstad, Øyvind Garfjell, Roar Jørgensen.

Innbyttere: Oscar Ross, Steffen Dreyer, Einar Skogheim

Dommer: Kristian Kristiansen - Bakkeby. Klarer seg greit i en ganske fairspilt kamp.

Tilskuere: 200