Aldri har corner vært mer mål

Postet av Lyngen/Karnes IL den 23. Apr 2017

Øyvind Garfjell scoret to mål direkte fra corner da L/K startet sesongen på solid vis.

3-0 mot det eneste bortelaget som tok poeng i Lyngen fjor skal vi absolutt være bekjent av. Og selv om L/K ikke akkurat rullet over TUIL-rekruttene, så var det en godt gjennomført kamp av kaptein Jan Robin Bjørns menn.

En solid jobb ble også gjort i forkant av oppgjøret – men da for å få banen klar. Natt til lørdag kom det snø og det kom bekymrede telefoner fra Tromsdalen på morgenen om det i det hele tatt var vits å komme innover. Men snøen ble ryddet bort og kampen kunne starte i strålende påskevær og bra oppmøte på tribunen også.

Første omgang var imidlertid ikke spesielt underholdende. L/K hadde fin kontroll men kommer likevel ikke til de store og åpne målsjansene. Men det blir mange cornere og der var L/K farlige, om enn på en litt utradisjonell måte. Etter 40 minutter scorer Øyvind Garfjell det første cornermålet fra høyresiden. Han skrur ballen inn og den går forbi alt og alle og sniker seg inn i hjørnet. Et under at ingen L/K-spillere er borti den, men det var det altså ikke. 1-0 til pause. L/K bunnsolide bakover men litt for ubesluttsomme foran TUIL-keeperen.

I andre omgang kommer TUIL litt mer med, uten at de skaper farligheter av nevneverdig karakter. Men i det 65. minutt blir det veldig farlig. Et innlegg blir slått inn fra venstre og en ellers strålende L/K-keeper Jørgen Vik feilberegner ballen og rekker ikke ut i tide til å hindre at TUIL-spilleren får gå opp og heade inn det alle tror er utligningen. Men linjedommer har vinket for offside i trekket før, noe ingen fikk med seg før etter ballen lå i mål. Ikke så mange som skjønte den i real time, men videoen fra kampen tilsier at TUILs Simon Laugsand mottar en pasning i offsideposisjon før han slår inn fra venstrekanten og at linjedommer Selstrøm har flagget oppe mange sekunder før scoringen.

Etter annuleringen går L/K mer eller mindre rett i angrep og scorer 2-0. Steffen Dreyer hadde startet på benken men kom inn etter rundt en time spilt. Og han skulle ikke bruke mange minuttene på å score sitt 253. L/K-mål. Stig-Roar Hansen Rognli bryter en lang ball fra TUIL og forsvaret til dalingene klarer ikke å hindre at Steffen Dreyer får ballen på midtstreken. Han flikker videre til Øyvind Garfjell på løp på venstrekanten og følger opp selv i midten. Garfjell løper inn i 16-meteren finter bort et par TUIL-juniorer og leverer på sølvfat til Dreyer 14 meter. Han setter ballen i hjørnet og feirer deretter med ballen inn under drakten – et hint om at Dreyer har scoret på flere arenaer i det siste…

Garfjell er i servitørmodus også på 3-0, må vi formode. Men så blir han i stedet tomålsscorer. En ny presis corner fra høyresiden går forbi 18-20 mann på nytt, inkludert TUILs uheldige keeper Gard Rueda Trollskar, som igjen måtte se en corner gå i nettet bak seg. Trollskar fikk en slags revansje noen minutter etterpå da han på helt utrolig vis klarte å redde tre forsøk på fem sekunder fra Steffen Dreyer – som nok må gå igjennom matchvideoen mer enn én gang for å skjønne hvordan han kunne unngå å bli tomålsscorer der.

TUIL kunne fort fått en redusering på slutten men avslutninger fra 20 centimeter og ut er tross alt Jørgen Viks store styrke. Han tok de to-tre 100 prosentsjansene som ikke L/Ks gode forsvar klarte å nekte TUIL og dermed holdt L/K nullen for første gang i år. Siste clean cheet kom mot Nordkjosbotn 8. oktober, da det ble 4-0 på Polleidet. At L/K var gode bakover på banen understrekes av at høyreback Krister Skogli stakk av med årets første #dagenslkgutt. Storsteinnes-gutten var konsentrert og kontant i samfulle 95 minutter på Geitnes.

1. omgang av kampen ser du her!

2. omgang ser du her!

* Stig-Roar Hansen Rognli spilte sin A-kamp nummer 130 for L/K, mens Jørgen Vik rundet sin 170. kamp. Marco Mathisen spilte sin kamp nummer 50 for L/Ks A-lag.

L/Ks lag: Jørgen Vik; Krister Skogli, Joachim Olaussen, Jan-Robin Bjørn, Stig-Roar Hansen Rognli; Kristian Bjørn Hansen, Fredrik Allertsen, Magnus Børsheim Kalstad; Markus Karlsen Skogheim, Øyvind Garfjell, Marco Mathisen

Innbyttere: Steffen Dreyer, Roar Jørgensen, Aleksander Skatland, Markus Mortensen, Einar Skogheim

Gult kort L/K: Øyvind Garfjell

Dommer: Stig Are Sørensen – god som vanlig, men burde ha fått med seg offsidevinkingen til AD Selstrøm før TUIL rakk å score målet som ble annulert.

Neste kamp for L/K er mot samme klubb, på samme sted onsdag kl. 18.00. Da er det imidlertid snakk om 1. runde i NM-cupen og TUILs førstelag som melder sin ankomst på Geitnes.

Neste seriekamp er borte mot Stakkevollan lørdag 29. april.