TUIL i cupen - serieåpningen flyttes

Postet av Lyngen/Karnes IL den 8. Apr 2017

L/K fikk tøff motstand da NFF satte opp 1. ordinære cuprunde i dag. 1. divisjonslaget TUIL står mellom L/K og andre runde i cupen og det er ingen lett oppgave for oss. L/K har riktignok hjemmebanefordel, men TUIL har de fleste godkortene på hånden før oppgjøret.

1. runde er satt opp 26. april hvilket gjør det litt komplisert for L/K, i og med at det er serieåpning den 24. april - mot TUIL 2! Altså bare to dager før vi møter førstelaget til tromsdalingene i cupen.

L/K har imidlertid vært i kontakt med TUIL og de har gledelig nok gått med på å flytte 4. divisjonskampen til lørdag 22. april - slik at L/K slipper å spille to kamper på 48 timer. Dermed blir det TUIL 2 og serieåpning lørdag og TUIL 1 og NM-cuprunde onsdag. Vi gleder oss!

Det gjør nok også spillere som Øyvind Garfjell, Jørgen Vik og Fredrik Allertsen. De to sistnevnte har TUIL som moderklubb, mens Garfjell spilte for klubben i 2013 og 2014. Også Tobias Hansen og Christer Steinvik har en fortid i TUIL-systemet.

TUIL har hatt gode cupresultater de siste årene og spilte senest i 2015 4. rundekamp mot Rosenborg. Også i 2014 kom laget til 4. runde, mens L/K, på sin side, ikke har nådd 1. runde siden 2012.

L/K og TUIL har hatt flere cupoppgjør hvorav bataljen i 1997 på Geitnes skiller seg ut. Da gikk de første rundene i cupen 1998 sent på høsten i 1997. Grunnen var at Norge skulle til VM i 1998 og man fikk derfor avviklet de første cuprundene på høsten.

Da som nå var L/K ferske seriemestre. Den gangen TiTo-mestre og såpass med selvtillit hadde L/K den gangen at de tok ledelsen 2-0 over TUIL som den gang spilte i 2. divisjon. Målscorerne var Pål Karlsen og Frank Bekkstrand. TUIL kom imidlertid tilbake og klarte ekstraomganger. Til slutt endte kampen med 2-4-seier til TUIL, blant annet etter mål av Roger Lange - som jo senere ble L/K-trener.

Vi kan håpe på lignende spenning på Geitnes stadion også i 2017. Vi gleder oss til både serieåpning og cupkamp