Sur cup-exit for L/K

Postet av Lyngen/Karnes IL den 10. Mai 2006

Jørn Berger avverger en farlig Skarp-sjanse i cupkampen. Foto: Jon Terje Eiterå, Bladet Tromsø
L/K ledet 2-0 og 3-1 men klarte likevel å tape for Skarp i cupen i kveld.

1.runde-kampen mellom Skarp og L/K endte til slutt 6-3 til hjemmelaget. Da hadde L/K ledet 3-1 til det gjensto ett kvarter av kampen. Men Skarp kjempet seg tilbake og fikk utligningen ett minutt før slutt. Ekstraomgangene sto lenge og vippet, blant annet med to L/K-avslutninger i stolpen, men Skarp rodde det i land etter to straffespark på tampen.

Straffene var nok greie, men at dommer Johnny Nilsen unnlot å dømme straffe i to andre like klare situasjoner der henholdsvis Frode Larsen og André Fagerborg blir tatt er mer uforklarlig. Spesielt forseelsen mot Frode Larsen på stillingen 2-0 sent i første omgang kunne avgjort kampen til L/Ks fordel.

Første omgang var årsbeste av L/K og mest sannsynlig også årsbeste på kunstgresset flatt over. L/K harvet over Skarp fra start og ledet 2-0 allerede etter 10 minutter. Da hadde først L/K rullet opp et angrep på høyresiden ved Rune Kristiansen som slo hardt inn til Frode Larsen. Han møtte ballen midt foran mål og satte den kontant i nettet med høyre (!). 2-0 kom bare fire minutter senere da Rune Lillevik kranglet ballen i mål på bakerste etter dødball.

L/K fortsatte å kjøre på, mens Skarp ikke klarte å skape noe. Skarps eneste reelle målsjanse kom to minutter før pause og det sier sitt. L/K, på sin side rullet opp på kantene, vant duellene i midtbanen og opptrådte feilfritt i det bakre ledd. 2-0 var derfor svært fortjent.

I pausen ble det spøkt med at 2-0 er en farlig ledelse, men det gamle mantraet skulle vise seg å stemme denne gangen. Bare etter to minutter henger Aslak Sokki inne i L/Ks målgård etter innlegg fra Skarps høyrekant og nikker ballen i mål. Utover i omgangen kommer Skarp betraktelig mer inn i kampen og det hjalp ikke L/K noe at Rune Lillevik etterhvert måtte gå ut med nakkeskade midtveis. Men L/K kjempet videre og da Ole Remi Hausner la på til 3-1 etter 58. minutt så det lyst ut for L/K. Et langt innkast fra Jørn F. Berger havnet ute i returrommet og unge Hausner klinket ballen på halv volley via stanga. Kjempescoring av Hausner, som fikk tillit fra start i cupkampen.

Følelsen av at dette skulle gå veien snek seg inn blant L/K-patriotene, men laget fortsatte å kjempe i en kamp som Skarp gradvis tar initiativet i - uten å skape de store sjansene. Men etter 76 minutter skal det sprekke. Et frispark fra 30 meters hold blir slått hardt inn i feltet, Frode Larsen går høyest men klarer bare å stusse ballen videre, forbi keeper Wikbo og i mål.

Mot slutten presset Skarp på for utligning. De spilte med tre bak og slo konsekvent langt mot sterke Sokki på topp. Nå vant ikke han all verden mot Amundsgård og Berger, men i det 89. minuttet gikk det likevel galt. En lang ball ble slått inn i feltet midt foran keeper Wikbo. Han kommer ut i duellen som oppstod mellom L/K- og Skarp-spillere. Lars får imidlertid ikke fast grep om ballen, som havner hos Ole Christian Simonsen. Han setter ballen i et åpent L/K-mål til stor fortvilelse for L/K. Tendensen i kampen tilsa ikke at L/K skulle klare å snu ting i ekstraomgangene.

Det klarte vi heller ikke, men det var utrolig nært. Etter en rolig første ekstraomgang smeller André Fagerborg ballen i stolpen i det 107. minutt. Der var L/K utrolig nær 2. runde i cupen. I stedet gikk det bare et par minutter så fikk Skarp straffespark etter at innbytter Rune Brekke gikk i bakken i duell med keeper Wikbo. Ted Pettersen satte ballen sikkert i mål til 4-3 - første gang Skarp leder kampen.

Nå hadde L/K ingenting å tape. Stopper Stian Amundsgård ble flyttet opp som spiss og det kunne vært et gulltrekk. Etter corner raget reisaværingen på bakerste og headet ballen i stolperoten og ut. Et blottlagt L/K-forsvar slapp imidlertid Skarp-spissene igjennom på slutten, og på ett av gjennomløpningene klarte Aslak Sokki og score sitt andre for dagen. Da var det jevnt slutt i Dalen og det siste straffesparket ett minutt for slutt ble bare et trist punktum for en kamp der L/K kunne og burde avgjort i ordinær tid. Divisjonsforskjellene var i hvert fall ikke lett å få øye på.

Dermed er cupeventyret over for L/K i år. Serien har igjen eneste prioritet, og allerede lørdag er det tøf bortekamp mot Bardu.

Skarp - Lyngen/Karnes IL 6-3 e.e.o. (0-2 til pause, 3-3 etter ordinær tid)

0-1 Frode Larsen (6), 0-2 Rune Lillevik (10), 1-2 Aslak Sokki (47), 1-3 Ole Remi Hausner, 2-3 selvmål (76), 3-3 Ole Christian Simonsen (89), 4-3 Ted Pettersen (str. 110), 5-3 Aslak Sokki (117), 6-3 Ted Pettersen (str. 118).

Dommer: Johnny Nilsen, Furuflaten - ikke i Ullevaal-form.

Gule kort L/K: Stian Amundsgård og Stian Kviteberg.

L/Ks lag: Lars Wikbo; Jens G. Løvland, Stian Amundsgård, Jørn F. Berger, Freddy Skogvang; Lasse Hausner, André Fagerborg, Ole Remi Hausner; Rune Kristiansen, Rune Lillevik, Frode G. Larsen.

Innbyttere: Tor Arne Larsen for Freddy Skogvang, Steffen Dreyer for Rune Lillevik, Stian Kviteberg for Rune Kristiansen.