Runene avgjorde

Postet av Lyngen/Karnes IL den 20. Mai 2006

L/Ks spisspar sto for målene da Salangen ble sendt hjem med tap i dag.

L/K vant 3-1 etter to mål av Rune Kristiansen og ett mål av Rune Lillevik. Kjempekamp av begge to, som jobbet og slet gjennom hele kampen og fikk lønn for strevet. Begge Kristiansens mål sto Lille bak (selv om Lasse Hausner var nest sist på Rune Ks andre mål - Lille tredjesist), mens Rune Kristiansens oppofrende spill sørget for at Rune Lillevik fikk ballen servert på sølvfat til 2-1 etter halvtimen.

Det var likevel Salangen som kom best i gang på solfylte Geitnes i dag. Med aggressivt spill og høy moral kjempet Salangen godt og fikk også sitt eneste mål tidlig. Etter 7 minutter utnyttet Ronny Repvik ubesluttsomt forsvarspill av L/K etter dødball og satte inn 0-1 fra kloss hold. Ekstra irriterende var det ettersom fokuset før kampen var å i hvert fall holde nullen på dødball imot.

Etter målet begynte imidlertid L/K å våkne til liv. De mange duellene på midtbanen ble stadig oftere vunnet av trioen Gangsø, Hausner og Fagerborg. Og det burde definitivt stått 1-1 etter et kvarter. Da var Lasse Hausner helt alene igjennom men en, om ikke feberredning så i hvert fall en med forhøyet temperatur, fra Andreas Seipajervi i SIF-målet hindret utligning. Men med det trøkket som L/K skapte etterhvert i omgangen så hadde nok de fleste L/K-ere trua på at det ville bli mål etterhvert. Og etter 25 minutter skjer det - og det på et innøvd cornertrekk. Hausner og André Fagerborg tar en kort corner, André slår inn i feltet på bakerste. Der står Lillevik og header tilbake i feltet og Rune Kristiansen dukker opp der han skal og viderebefordrer ballen i mål - forøvrig rett foran nesa til Stian Amundsgård, som har jaktet mål for L/K lenge nå.

2-1 kom fem minutter etterpå. Denne gangen var det en lang ball bakfra som i utgangspunktet ser rimelig håpløs ut. Men Rune Kristiansen ser en mulighet og jager ballen helt inn til keeper. Han vinner duellen med Seipajervi og etter litt kriging til får Lillevik ballen på 10-12 meter og setter den sikkert i mål. Kjempejobbing av spissparet.

2-1 til pause var greit. Og selv om L/K fikk kontrollen utover i første omgang så er man aldri trygg når motstanderen har en så farlig spiller som Mats Tunstad. Teknikken og farten hans skapte utrygghet i L/K-forsvaret mer enn én gang i kveld, men verken Tunstad eller spissmakker Jørn Løberg klarte å putte i kveld.

Andre omgang var knappe kvarteret gammelt da Rune Kristiansen er på farten igjen. Lasse Hausner slår en perfekt ball i bakrommet til storfjordingen og alene med keeper gjør Rune sjelden feil. Denne gangen passet det med en fin lobb og 3-1 til L/K. Rune var igjennom på en identisk situasjon litt senere i kampen, men da knotet han for lenge med ballen og alt kokte bort.

Den siste halvtimen var en relativt jevn affære. Salangen var på flere farlige visitter og kunne fort ha scoret ett mål til. Men heldigvis slapp publikum å sitte med hjerte i halsen de siste minuttene. Det som kom tok enten en god Jørgen Vik seg av, eller så spolerte SIF-spissene på annet vis. Også L/K hadde flere store sjanser, men det skulle ikke bli flere mål i kampen. L/K tok fram det man måtte for å vinne over et bra SIF-lag.

Det var for øvrig ikke bare sola som varmet på Geitnes i dag. Brukbart med folk på tribunen var det også. Og på L/K-benken var det nesten trangt. Det er forøvrig ikke mange TiTo-lag som tar seg råd til å ha spillere som Steffen Dreyer, Tor Arne Larsen og Lars Wikbo på benken. Det hadde L/K i dag.

L/K er tilbake på tabelltoppen i påvente av hva TIL 2 finner på i sin femte kamp for sesongen. Neste helg venter godtgående Fløya, som faktisk bare ligger ett poeng bak L/K etter sin 1-0 seier over Bardu i dag. Kampen går på Fløyabanen.

* Jørgen Vik debuterte på hjemmebane for L/K.

* Tom Jørgen Gangsø sesongdebuterte fra start i serien for L/K.

* Gressbanen på Geitnes holdt greit gjennom kampen, men det ser ikke ut som den skal bli grønn med det første.

L/K-Salangen 3-1 (2-1)

0-1 Ronny Repvik (7), 1-1 Rune Kristiansen (25), 2-1 Rune Lillevik (30), 3-1 Kristiansen (58).

Dommer: Hallgeir Bertelsen, Bakkeby - holdt hodet kaldt i en tett og tøff match.

Ingen gule kort

L/Ks lag: Jørgen Vik; Jens G. Løvland, Jørn F. Berger, Stian Amundsgård, Freddy Skogvang; André Fagerborg, Lasse Hausner, Tom Jørgen Gangsø; Frode G. Larsen, Rune Lillevik, Rune Kristiansen.

Innbyttere: Steffen Dreyer for Tom Jørgen Gangsø, Tor Arne Larsen for Stian Amundsgård, Ole Remi Hausner for Rune Kristiansen