Lyngen/Karnes vant mot Fløya

Postet av Lyngen/Karnes IL den 28. Mai 2006

Det ble 2-4 til L/K i dagens kamp på Fløyabanen. Endelig versjon

Fløya tok en tidlig ledelse, men L/K kom tilbake utover i 1.omgang. Scoringer av Rune Lillevik og Frode Larsen ga L/K ledelsen 1-2 til pause. Rune Lillevik satte i mål et straffespark rett etter pause. Fløya reduserte midtveis i omgangen og var farlige helt til innbytter Steffen Dreyer avgjorde det hele på overtid.

Vane tro startet L/K med et tidlig baklengsmål, selv om det i denne kampen kom ekstra tidlig. Fløyas første angrep endte opp hos venstrevingen Lars Erik Loennechen. Han vender innover i banen og slår hardt inn med høyre. Stopper Thomas Leonhardsen er uheldig mot sin tidligere klubb og får bare stusset ballen slik at den går i bue og seiler over L/K-keeper Jørgen Vik og i mål. Definitivt en dusj der varmtvannsberederen ikke sto på.

Det fortsatt egentlig med et visst Fløya-overtak. Grønntrøyene jobbet hardt og var først på mange av duellene i starten - mye likt kampbildet mot Salangen forrige helg. Men som så mange ganger før, så våkner L/K etterhvert. Midtveis i omgangen var L/K klart best, selv om utligningen kom etter dårlig forsvarsspill av Fløya. Rune Kristiansen, som jobbet utrettelig på topp i dag, snapper ballen fra en Fløya-forsvarer og slår ballen til spissmakker Rune Lillevik. Han kontrollerer ballen kaldt i mål fra 10-12 meter.

Og ekkoet fra dommer Stig Are Sørensens fløyte hadde såvidt stilnet i Fløyaland før Frode Larsen var frampå med venstreslegga. God jobbing av Jens Georg Løvland og Rune K. på høyrekanten og plutselig var Frode alene på 25 meter. Han nølte ikke og dorte ballen i mål - i korthjørnet til keeperen. Kampen var snudd - både resultatmessig og ellers. Mellom de to målene nådde faktisk Rune Kristiansen å stikke igjennom, men han klarte ikke å sette ballen i mål alene med Fløya-keeperen.

L/K gikk til pause med ledelse 1-2. Og tre minutter ut i andre omgang går vi opp til 1-3. Rune Kristiansen er igjen alene igjennom på sin høyreside. Men isteden for å skyte, som han kanskje burde ha gjort, slår han tilbake i feltet til en litt dårligere plassert Rune Lillevik. Men Fløya-forsvareren været livsfare, noe det antagelig var grunn til når TiTo-seriens toppscorer kommer innenfor 16-meteren og slår beina under "Lille". Greit straffespark som Lille, uanfektet av at han selv ble felt, konverterer i mål.

Akkurat da var det svært lite som tydet på at Fløya skulle ha mulighet til å skape spenning i kampen. Det virket som ungguttene hadde sprunget fra seg, og at det langt mer tilårskomne og dermed rutinerte L/K-laget hadde full kontroll. Men Fløya ligger ikke i TiTo-teten uten grunn. De hadde tydeligvis tenkt å jobbe og slite i samfulle 90 minutter, mens L/K begynte å få trøbbel - med skader på Rune Kristiansen og André Fagerborg. De gikk etterhvert ut begge to, og L/K sank lengre og lengre ned på banen - med mange og tøffe dueller som resultat.

Så da Fløya reduserte til 2-3 var det slett ikke ufotjent, og på slutten kunne de fort presset fram et mål til. Men rutine er nå en gang rutine, og med Lillevik som 3. midtstopper klarte L/K å fendre unna. Og tre minutter på overtid tok en kvikk innbytter Steffen Dreyer fram hammer og spiker og finsnekret igjen kistelokket til dagens Fløya-lag med en flott soloprestasjon.

En god egenskap å avgjøre jevne og tøffe oppgjør lik den vi hadde på Fløyabanen, selvom det var tydelig at Fløya var minst like løpsvillig som L/K i dag.

* Jørn F. Berger manglet for L/K. Han ble erstattet av Thomas Leonhardsen, som seriedebuterte fra start. Han klarte seg bra, spesielt mens det ennå var krefter og overskudd igjen i kroppen. Det tidlige fløyamålet kan han i hvert fall ikke lastes for.

* Etter seks kamper har L/K fem seire og én uavgjort. Det er det lov å være fornøyd med, selv om den nå argeste konkurrenten, TIL 2, har vunnet alle sine seks kamper og ligger først på tabellen.

Fløya - L/K 2-4 (1-2) 1-0 Lars Erik Loennechen (1), 1-1 Rune Lillevik (35),1-2 Frode Larsen (37), 1-3 Rune Lillevik (str. 48), 2-3 Tor Ivar Vestgård (70), 2-4 Steffen Dreyer (90 + 3).

Dommer: Stig Are Sørensen, la lista høyt, kanskje litt for høyt, men fulgte den i hvert fall til punkt og prikke.

Gule kort L/K: Stian Amundsgård

L/Ks lag: Jørgen Vik; Jens G. Løvland, Thomas Leonhardsen, Stian Amundsgård, Freddy Skogvang; Lasse Hausner, Andre Fagerborg, Tom J. Gangsø; Rune Kristiansen, Rune Lillevik, Frode Larsen.
Innbyttere: Steffen Dreyer for Tom Jørgen Gangsø, Ole Remi Hausner for Rune Kristiansen, Tor Arne Larsen for André Fagerborg.

Neste kamp: Ishavsbyen hjemme.

Les mer om kampen her: http://www.framtidinord.no/sport/article44098.ece

Og her: http://www.fotball.no/troms/t2.asp?p=53496&x=1&a=168381