Trond kommer nordover

Postet av Lyngen/Karnes IL den 24. Jun 2006

Trond Olsen forlater LSK og drar tilbake til Bodø/Glimt. Og da drypper det litegrann på moderklubben.

Trond Olsen er tilbake i Glimt etter en halv sesong i Lillestrøm. Lokale sponsorer har brukt et syvsifret beløp på å få lyngsværingen tilbake til Bodø, og i går var overgangen et faktum. Dermed skal Trond spille på et nivå han aldri tidligere har spilt på, nemlig nivå 2 (Adeccoligaen).

Ifølge Framtid i Nord kan overgangssummen være på 1,5 millioner kroner - i så fall dobbelt så mye som Trond kostet Glimt da han ble kjøpt fra Lyngen/Karnes i 2001. Og ettersom Trond fortsatt bare er 22 år, tilfaller det L/K såkalte solidaritetsmidler.

Kort forklart er det følgende:

Solidaritetsmidlene skal være et økonomisk bidrag til klubbene som har bidratt til spillerens trening og utdanning fra 12 års alder.

a) Hver gang profesjonell spiller med kontrakt melder overgang til ny klubb, skal solidaritetsmidler beregnes og betales dersom det avtales en kompensasjon.

b) Når profesjonell spiller melder overgang i kontraktsperioden, skal 5 % av den totale kompensasjonen som blir avtalt mellom ny klubb og tidligere klubb, tilbakeføres til de klubbene som har bidratt til spillerens trening og utdanning fra og med det året spilleren fylte 12 år til spilleren fyller 23 år.

Når vi vet at Trond var i L/K til han var 17 år, så tilsier det at L/K kan vente seg et femsifret beløp i solidaritetsmidler fra Glimt. Det er penger som kommer godt med i driften av Tronds moderklubb.

L/K ønsker Trond lykke til i sin nygamle klubb, og håper at han og Glimt er tilbake i Eliteserien igjen i 2007!