Seier i toppkampen

Postet av Lyngen/Karnes IL den 30. Aug 2006

André Fagerborg (25) kunne ikke bedt om en verdigere avskjed med moderklubben enn han fikk i kveld.

3-0 over et godt Fløya-lag er meget sterkt av L/K og selv gikk Fagerborg foran, både i målprotokollen og ellers. I morgen blir han Skarp-spiller og avsluttet sin foreløpige L/K-karriere på forbilledlig vis.

L/K hadde bestemt seg for å trøkke til fra start i toppkampen på Polleidet. Innsatsen var upåklagelig, men i i første del av først omgang ble det likevel litt statisk - med lange baller opp på Rune Lillevik. Den største sjansen den første halvtimen hadde da også Fløya etter litt mølja inne i feltet. Men Jørgen Vik fikk avverget til corner til slutt. Vik var forøvrig helt strålende i dag også.

Etter en halvtime er det duket for 1-0 og her er det bare å henge med: Rune Lillevik møter et oppspill fra forsvaret cirka på midtbanen. Han skjermer ballen litt, før han slår ballen ut på venstrekant Frode Larsen. Frode avanserer litt før han legger inn. Ballen går over hele Fløya-forsvaret og til Rune Kristiansen. Han er strengt tatt fri til å avslutte, men bestemmer seg for å dra av en rusende Fløya-spiller. Så triller han ballen ut til en fremadstormende Andre Fagerborg, som setter ballen iskaldt i mål. Et veldig pent angrep!

1-0 står seg til pause. På overtid i første omgang får eks L/K-er Endre Aabrekk gult kort for en stempling på stopper Tor Arne Larsen. Det ser småstygt ut for Larsen, men til tross for store smerter velger han å fortsette kampen. Lignende innstilling var det mange som viste utover i kampen.

Allerede etter to minutter av andre omgang står det 2-0. L/K gjenvinner ballen etter en avklaring fra Fløya etter frispark. Jens Georg Løvland, som spilte en strålende kamp på høyreback, tar ballen med seg ned høyreflanken og slår inn foran mål på et desorientert Fløya-forsvar. På bakerste stolpe står Rune Kristiansen og han setter ballen på halvspretten i lengste hjørne. Meget bra av målsniken fra Steindalen.

Fløya hadde imidlertid ikke tenkt å gi seg uten kamp, og i perioden etter 2-0 scoringen hadde grønntrøyene to-tre svært feite tilbud. Først er Endre Aabrekk alene igjennom bare for å bli stoppet av unge Vik. Så får Tor Ivar Westgård to gylne muligheter på kort tid, men er ikke kald nok i det avgjørende øyeblikket. I andre enden får Rune Kristiansen plutselig en kjempesjanse til å drepe kampen etter 61 minutter. Men etter å ha blitt frispilt av spisskollega Rune Lillevik, setter Rune K. ballen rett på keeper.

Mot slutten av kampen blir L/K liggende lavere og lavere på banen - bevisst eller ikke - og skaper egentlig ganske lite. Men fem minutter før slutt byr anledningen seg igjen. Rune Lillevik, nå fullgått av krampe, får ballen ute på venstresiden. Han venter, venter, venter og slår så inn til innbytter Stian Kviteberg foran mål. Stian beholder roen, vender av en Fløya-forsvarer og setter ballen behersket i mål fra 8-10 meter. Dett var dett.

Etter 3-0 målet slipper L/K seg løs igjen og ruller opp mye på et desillusjonert Fløya-lag. Avslutningene kom tett, men det ble med tre mål i dag. Ekstra positivt at forsvaret, med kaptein Lasse Hausner i ny rolle som midtstopper, holdt nullen i dag. Det vil si - det er ikke bare forsvaret som skal ha æren for smultringen i dag. Hele laget jobbet hjem i samfulle 94 minutter og bidro til clean sheet.

Dermed er L/K igjen på andreplass på TiTo-tabellen, to poeng foran Fløya og syv poeng bak TIL 2.

* Det var ikke vanskelig å se hvorfor Fløya har tatt mye poeng i TiTo-serien i år. Spesielt løperrekka med Aabrekk, Ulf Kielland, Lars Loennechen og Tor Ivar Westgård har fart og gjennombruddsstyrke som få, og også bakover på banen er laget bra besatt. Men når L/K er i det humøret man var i dag, så skal det likevel være tilnærmet umulig å hente TiTo-poeng på Polleidet.

* Jørn F. Bergers bebudede comeback for L/K lot vente på seg. Han kjente smårivninger i brokksåret, og lot være å spille i dag. Neste kamp er ikke før 11. september og da er det straks bedre sjanser for at Berger er klar igjen.

* Freddy Skogvang var den eneste som fikk gult kort på L/K i dag. Men det var til gjengjeld hans tredje. Dermed står han over mot Skarp 2 11. september.

L/K takker André Fagerborg for innsatsen for klubben så langt, og ønsker han lykke til i Skarp og 2. divisjon. Dit går han på en leieavtale med varighet til 15. november.

L/K - Fløya 3-0 (1-0) 1-0 André Fagerborg (30), 2-0 Rune Kristiansen (47), 3-0 Stian Kviteberg (85).

Dommer: Johnny Olsen, helt sjef i dag

Gult kort L/K: Freddy Skogvang

L/Ks lag: Jørgen Vik; Jens Georg Løvland, Tor Arne Larsen, Lasse Hausner, Freddy Skogvang: Ole Remi Hausner, Frode Larsen, Tom Jørgen Gangsø, André Fagerborg; Rune Kristiansen, Rune Lillevik.

Innbyttere: Steffen Dreyer for Gangsø, Stian Kviteberg for Kristiansen, Mats Håkon Karlsen for Lillevik.