Tanker og spørsmål om Geitnes kunstgressbane

Postet av Lyngen/Karnes IL den 29. Des 2006

Kommentar til kommunestyrets avslag til kunstgressbane på Geitnes.

Det er sårt og skuffende å registrere at idrettsungdommen i Lyngen/Karnes (L/K) har absolutt lavest prioritert  hos administrasjonen og de fleste av våre politikere i Lyngen.

I kommunestyret den 20.12.  fant man penger til det meste – men ikke til Geitnes kunstgressbane.  Anlegget er barnas og ungdommens STØRSTE MØTEPLASS i Lyngen kommune – og  er i en elendig forfatning.

Lyngenfotballen har størst aktivitet i Norge !  Dette gjelder først og fremst aktivitet for barn og ungdom.  Dette er vi svært stolte av – det synes vi at ansvarlige i Lyngen kommune også burde være.

Lyngen/Karnes står for det meste av denne aktiviteten.  Geitnes gressbane er anlegget som er nærmest der de fleste ungene bor – og som benyttes hver dag fra vår til høst – ofte av flere grupper samtidig.

Det er oss ubegripelig at ansvarlige politikere og andre i Lyngen kommune trekker vårt behov i tvil, og hevder at vi ikke trenger en bane i full størrelse – at vi heller burde bygge flere ballbinger og 7er-baner – at Geitnes kunstgressbane er for A-laget og at vi skyver barna foran oss osv. osv.  Forprosjektet til Geitnes kunstgressbane viser at vi i Lyngen/Karnes har et banebehov på 2 baner med full størrelse.

Tankene og spørsmålene i ettertid er mange:

Hvorfor ble saken ikke lagt fram for Lyngen kommunestyre, slik vi skriftlig ble lovet ?

Hvorfor blir våre behov trukket i tvil av rådmann, ordfører, varaordfører m.fl. ?

Hvorfor har ordfører, varaordfører m.fl. motforestillinger til Geitnes som lokalisering for den nye kunstgressbanen, når idrettslagets årsmøte enstemmig har vedtatt utbyggingen på Geitnes, og banen ligger nærmest de fleste brukerne (barn/ungdom) ?

Vi spør oss:     ER HER NOEN SKJULTE MOTIV ?

Fra lederen i Lyngen Idrettsråd, Unni Steinlund,  blir vi kritisert for at vi ikke har brukt rådet aktivt i saken.  Dette til tross for at Geitnes kunstgressbane formelt har vært behandlet i Lyngen Idrettsråd for mange år siden.  Anlegget inngår i Lyngen kommunes planverk for anlegg til idretts- og friluftsliv.

Hvis leder Unni Steinlund hadde til hensikt å støtte saken utover den formelle behandlingen Hvorfor gjorde hun det ikke uoppfordret ??

Sannheten er at:

Geitnes kunstgressbane har alle formaliteter i orden, og har overholdt alle avtalte frister !!

Geitnes Kunstgressbane er grundig utredet i eget forprosjekt, som idrettslaget har kjøpt for

kr 31.250,-, og som idrettslaget har sendt til alle kommunestyremedlemmene.

I kommunestyret den 20.12.  fikk vi bekreftet vår mistanke om at bygda Furuflaten ikke er LK`s støttespillere.  Kommunestyrerepresentantene fra bygda bruker samme retorikk som ordfører, varaordfører  m.fl., samt lederen i idrettsrådet:  Man sier man er positiv til saken – men handler motsatt.

For bygda Furuflaten er det kanskje ikke så rart – når man er blitt kjent med at man i all hemmelighet planlegger sin egen kunstgressbane.  Man retter sågar muntlig henvendelse til Lyngen kommune og antyder at man vil søke spillemidler i 2007.  Denne saken har aldri vært behandlet i Idrettsrådet:    Prosjektet har ingen formaliteter i orden !!

Hvor i all verden er Unni Steinlund–som både er leder i Idrettsrådet og i Furuflaten IL (FIL) ?

Når vi i LK i samarbeidets ånd har tatt imot barn/ungdom fra Furuflaten – som har manglet tilbud i egen bygd – har vi håpet og trodd at dette samarbeidet var gjensidig.  Likeså når vi uoppfordret inviterte FIL til å være med oss å arrangere Lyngenturneringa, som vi startet i 1996.

Samarbeide handler ikke bare om å få – det handler også om å gi (å gi uoppfordret) !!

Vi spør oss:     Har dette samarbeidet livets rett – lenger ??

Men vi lar oss neppe knekke:

Vi har god tro på at vi kan bygge Geitnes kunstgressbane UTEN kommunal deltakelse og UTEN støtte fra de vi trodde var våre samarbeidspartnere !!  Kanskje allerede i 2007.

På veien videre har vi med oss:

·               At vi har lagt merke til hvem som støtter oss.  Det er snart kommunevalg !

·               At vi ikke lenger kan bestride sentrale fotballederes oppfatning at ordføreren i Lyngen er den mest lunkne av alle ordførere i vårt område – når det gjelder fotball og kunstgress.

·               At bygda Furuflaten ikke støtter oss – og at Furuflaten Idrettslag er en tvilsom samarbeidspart.

·               At vi må søke i andre retninger for å finne støtte til Geitnes kunstgressbane og vårt øvrige arbeide for barn og ungdom i Lyngen.

Men vi er stolte av å ha størst fotballaktivitet i Norge – aktivitet målt mot innbyggertall – slik statistikk fra Norges Fotballforbund viser.

Og vi aksepterer ikke å ha lavest prioritet hos våre politikere – det vil vi gjøre noe med !

LK-fotballen kommer alltid tilbake – både på og utenfor banen – det vil skje også denne gangen !

Til slutt ønsker vi alle våre medlemmer og sympatisører:

Ett Godt Nytt Idretts- og fotballår !

Styret i

LYNGEN/KARNES IDRETTSLAG