To nye fra Fagerborg

Postet av Lyngen/Karnes IL den 16. Mar 2008

André Fagerborg var sentral da Mjølner ble beseiret i ettermiddag.

L/Ks spillende trener scoret to frisparkmål i forrige helgs 3-2 seier over HIL. I dag ble det to spillemål på Fagerborg, som var L/Ks beste i dagens kamp.

L/K kom best i gang i kampen, i hvert fall hvis man bare ser i målprotokollen. Der står det Øyvind Garfjell 0-1 (11 minutt). Men det kan sies mye mer om L/Ks første mål. Øyvind hadde en fantastisk første omgang og målet var prikken over i-en. Etter tivoli-tendenser flere ganger allerede før målet, men uten å få slått den avgjørende, målgivende pasningen etter raidene, så tok Øyvind ansvar selv, tok en drøy bue rundt hele forsvaret, og hamret ballen i lengste hjørnet etter nok et eventyrlig løp.

Midtveis i omgangen kommer noen svarte fem minutter. Først utligner Mjølner, som er et godt fotballag, på corner der en mjølnerspiller får sette ballen i mål på første stolpe. Så blir det 2-1 til Narvik-laget to minutter senere på det som ikke kan karakteriseres som en relativt svær forsvarstabbe av Stian Amundsgård. Han snubler i ballen høyt på egen banehalvdel og Mjølner-spissen gjør det meste ut av det, runder Michael Wæraas og setter ballen i mål.

Så, i det 28, minutt fortsetter det trøsteløse defensive spillet. Keeper-Wæraas ligger langt ute og når et langt gjennomspill først. Han header ballen, ettersom han er langt utenfor 16-meteren men en kombinasjon av passive medspillere og en litt uheldig retning på headingen gjør at det er Mjølner som får kontroll på ballen. Mjølner-spilleren gjør riktignok en meget god prestasjon når han setter ballen i det tomme målet, men det var likevel litt komikveld over det hele.

Tre baklengs på fem minutter er imidlertid ikke artig, men heldigvis tok André Fagerborg ansvar i en første omgang der ikke mange L/K-gutter spilte opp mot sitt beste. En corner havnet etter litt fram og tilbake tilbake hos Fagerborg ute på høyresiden. Han dribler seg målbevisst innover i feltet inntil han har en god nok vinkel for å skyte med venstre. Dermed 2-3. Det var pauseresultatet, etter at Mjølner faktisk hadde en ball til i nettet. En tvilsom offside-avgjørelse var alt som skilte stopper-Amundsgård fra å score et nytt selvmål med hodet, nesten identisk med det som dessverre ble godkjent mot Fløya for noen uker siden.

Før andre omgang ble Jan Robin Bjørn kjørt inn på stopperplass, mens André Fagerborg gikk opp på midtbanen i 4-3-3-formasjon, sammen med nyinnbyttede Ole Oscar Ross. En småskadet Rune Lillevik og en småsyk Tom-Jørgen Gangsø får hvile. Grepet er vellykket i det André Fagerborg for alvor tar tak på en midtbane der vi hadde litt trøbbel før hvilen.

På topper det imidlertid Storfjord-duoen Steffen Dreyer og Rune Kristiansen som sørger for 3-3. Dreyer vinner hodeduellen med Mjølner-stopperen og stusser ballen bakover mot dødlinja. Rune rekker ballen i siste liten og rekker akkurat å slå inn igjen. Der kommer Steffen stormende og setter ballen kontant i korthjørnet. Mye akkumulert vilje i det målet.

L/K er inne i en god periode og Stian Amundsgård holder på å få nettsus i rette enden også. Men ti minutter ut i omgangen blir det sus som det holder, både i nettet og på veien dit. Øyvind Garfjell skjærer inn fra venstre og legger ballen tilbake til en framadstormende André Fagerborg. Han tar ballen med høyra og kliner den i mål fra 30 meter. Et vakkert mål, og et verdig matchvinnermål.

For til tross for at det gjenstår 35 minutter av kampen, blir det ikke flere mål verken for Mjølner eller L/K. Mjølner er flere ganger farlig frampå, men avslutningene var det ikke akkurat malmklang over. Flere og flere L/K-spillere står fram med vinnervilje og innsats og det er nok til å ro seieren i land. Begge lagene bytter endel i andre omgang, men det så ikke ut til å svekke L/K nevneverdig i hvert fall.

Vinnervilje og innsats preget L/K-spillerne i andre omgang og det var spesielt godt å se at så mange "meldte seg på" etter hvilen.

Mjølner - L/K 3-4 (3-2)
0-1 Øyvind Garfjell (11), 1-1 (23), 2-1 (25), 3-1 (28), 3-2 André Fagerborg (42), 3-3 Steffen Dreyer (50), 3-4 Fagerborg (55).

L/Ks lag: Michael Wæraas; Frode G. Larsen, Stian Amundsgård, André Fagerborg, Mats-Haakon Karlsen; Tom-Jørgen Gangsø, Jens-Georg Løvland, Øyvind Garfjell, Rune Kristiansen; Rune Lillevik, Steffen Dreyer.

Innbyttere: Jan Robin Bjørn, Ole Oscar Ross, Tor Arne Larsen, Stig-Roar Hansen Rognli, Kristoffer Fagerborg.

Dommer: Ragnar Dahl

Ingen gule kort til L/K