L/K feiret sine 75 første år

Postet av Lyngen/Karnes IL den 16. Jun 2008

L/K feiret seg selv behørig på Polleidet lørdag, med et halvt døgns fest.

Først seks timer med festmiddag, med alt som hører med av taler, gaveroverrekelser og ikke minst hedersbevisninger til de mange som har gjort en uvurderlig jobb for klubben opp gjennom årene.
Deretter ytterligere seks timer med "ordinær"fest, som utvilsomt var preget av mange småtaler og mimring rundt omkring i lokalet.

Blant talerne var Leif Harry Hansen og Johnny Hansen, som fortalte om de to klubbene Karnes og Lyngens første periode - fra 1933 til 1970. Resten av historien ble også ivaretatt, og det ble i sannhet også oppmerksomheten utenfra. Gjester fra naboklubber som Nordkjosbotn, Storfjord, Lenangsøyra og Furuflaten holdt alle en liten tale, i likhet med Lyngens varaordfører Fred Skogeng.

Fotballkretsen var representert ved Arild Braathen, mens Troms idrettskrets hadde sendt sin nyvalgte leder, harstadmannen Knut Bjørklund. Han er opprinnelig fra Rasteby og rundet av en fin tale med en historie om dahan scoret fem mål på Polleidet som guttespiller på slutten av sekstitallet. Bjørklund hadde gaver med fra idrettskretsen, men i tillegg hadde han en høyst personlig gave. Han ga 1.000 kroner for hvert mål han scoret i den omtalte kampen mot Lyngen. Og de 5.000 kronene hadde han øremerket et stadionur på Polleidet! En flott gest fra Bjørklund, som også fant plass til å skryte av jubilanten - både fra sitt ståsted som "halvt lyngsværing" og fra sitt virke som idrettskretsleder.

Noen av Polleidet klubbhus' fremste ildsjeler, Kjerringrokk, holdt en tale ved Sølvi Jensen, mens to av L/Ks hovedsponsorer, Troms Kraft og Sparebanken Nord-Norge også slapp til på taleliste. Og sannelig var ikke vise-kaptein og den foregående dagens firemålsscorer Steffen Dreyer oppe og sa noen velvalgte ord også.

Før man ga seg musikken og dansen i vold, var det også tid for utdeling av hederstegn. En rekke karnes og lyngen-folk fikk sin velfortjente heder og vi nevner i farta navn som Per Larsen, Alf Karlsen jr, Hallstein Jenssen, Knut Osvaldsen, Kåre Karlsen, Ivar Holm, Johnny Hansen, Thorvald Karlsen, Emil Borch, Tore Larsen, Per Karlsen, Rolf Magne Hansen, Per Ludvig Olsen, Arne Teigen, Harald Larsen, Karl Johan Bjørn, Erling Karlsen jr og ikke minst Kjerringrokk.

Tidligere i middagen hadde forøvrig den siste gjenlevende av Lyngen ILs stiftere, Bjarne Hansen, fått sitt hederstegn. Bjarne (90) var på plass på Polleidet lørdag og fulgte årvåkent med når jyplinger som Leif Harry Hansen og Johnny Hansen foredro om forholdene i Lyngen da de to klubbene ble stiftet på 30-tallet. Den siste overlevende av Karnes ILs stiftere, Lars Monsen, var forhindret fra å komme til Polleidet og være æresgjest lørdag. Men også han får sin hedersplakett ved første og beste anledning.

Det var imidlertid slett ikke bare gammel historie som ble servert på Polleidet lørdag. Leder fotball junior hadde fokus på de som skal danne fremtiden for idrettslaget L/K og valgte å trekke fram Marius Waltenberg (15), sølvemedaljør i NNM på ski og Andreas Løvland (15), fotballtalent med landslagssamling på CV-en. Begge oksvikingene fikk hver sin røde rose for innsatsen så langt.

En rød rose fikk også trenerlegenden Ron Meades, som stort sett hvert år etter at han sluttet som trener i Karnes på midten av åttitallet har vendt tilbake til Lyngen for å møte sine fotballvenner. Så også i år. Også aldersbestemt trener Carol Pascoe fikk en oppmuntrende rose etter at hun ble slått ned og skadet i sin gjerning som lege på Lyngseidet. Carol var med på årsfesten og alle L/K-ere ønsker Carol en rask rekonvalesens.

Etter seks stive klokketimer var det duket for litt løsere snipp, og mimrefaktoren antok nye høyder når unge og gamle kunne samle seg rundt småbordene eller ta seg en svingom på det velbrukte dansegulvet på Polleidet. Det rapporteres om at de siste festdeltagerne ble vennlig fulgt ut av lokalet av nestleder Trond Egil Larsen rundt 12 timer etter at festen startet kvelden før...

L/K takker alle som har bidratt til den flotte festen. Ikke minst kjøkkenpersonalet og servitører som gjorde sitt til at festen fikk den verdighet og stil som slike jubileum skal ha.

Det er forøvrig utrygt for flere bilder fra festen etterhvert her på siden.