Løvland fikk seniordisp

Postet av Lyngen/Karnes IL den 17. Jul 2008

L/Ks Andreas Løvland (15) får spille seniorfotball i høst.

Løvland, født i 1993, er egentlig for ung til å spille seniorfotball. Men etter gjentatte søknader fra L/Ks side får Løvland nå dispensasjon til å spille i divisjonssystemet.

L/K har fått sin søknad avslått to ganger av fotballkretsen. Begrunnelsen har vært at Løvland for tiden ikke er aktuell for landslagsplass, og at han har et tilbud på L/Ks guttelag. L/K har imidlertid argumentert med at Løvland er blant kretsens største talenter og at kamptilbudet på guttelaget ikke er godt nok for en spiller som har trent med A-laget i flere år allerede.

Men på det tredje forsøket har kretsens arbeidsutvalg besluttet at Løvland skal få seniorerfaring i år.

Kretsens arbeidsutvalg sier blant annet dette i vedtaket sitt:

"Andreas Løvland er en spiller som i flere sesonger har markert seg positivt i Troms-fotballen. Han er en dyktig, ambisiøs og målbevisst fotballspiller som kommer fra et fotballmiljø med en sterk fotballkultur og gode fotballtradisjoner. Spilleren har et fotballfaglig godt nettverk rundt seg i klubben sin. Han har markert seg positivt på sonetiltak, kretstiltak og regionale tiltak, og deltok høsten 2007 også på en nasjonal talentsamling i regi av Norges Fotballforbund."

Løvland er et av de aller største talentene L/K har fostret de siste tyve årene. Han er tilbake for fullt etter beinbrudd, og har trent med A-laget til L/K i flere år allerede.  Andreas har lidd under et for dårlig kamptilbud i år og at han nå får sjansen i seniorsammenheng betyr at Løvland får sjansen til å utvikle seg videre. Det er forhåpentligvis til beste for både kretsen, L/K og ikke minst Løvland selv. Vi benytter uansett sjansen til å takke fotballkretsen for vedtaket. Det var en viktig og riktig avgjørelse!

Andreas skal være med på L/Ks treningsleir i Piteå, som starter fredag.