Bare nesten for L/K

Postet av Lyngen/Karnes IL den 13. Sep 2008

L/Ks bitre poengtap i Salangen lørdag ble ikke mindre bittert da Fløya slo Finnsnes dagen etter.

2-2 mot Salangen lørdag var bittert nok i seg selv. Bitrere ble det da resultatet fra Finnsnes stadion tikket inn søndag ettermiddag. 6-1 seieren til Fløya betyr at L/K med seier i Salangen igjen hadde vært i førersetet i kappløpet om TiTo-gullet.

Nå er det i stedet Skjervøy som har initiativet på TiTo-tabellen igjen, etter sterke 6-0 over Nordreisa i Reisa. Men L/K har absolutt muligheten ennå, med hjemmekamper mot Skognes og Skjervøy og bortekamp mot Kvaløysletta igjen å spille. Seier i alle disse tre kampene Vil føre L/K forbi i hvertfall Skjervøy. Målforskjellen vil i så fall avgjøre ift. Finnsnes, skulle de klare å vinne sine to siste. Taper Skjervøy for L/K 27. september, er det imidlertid åpen vei for Fløya, som da vil vinne TiTo med tre seire i sine tre siste.

I Salangen rotet i hvert fall L/K bort to poeng. Selv om Salangen i første omgang tidvis spilte med selvtillit – ubeseiret som de er på hjemmebane - og også scorte to mål. Salangen lå lavt og satset på å straffe L/K ”on the break” med kjappe spisser. 1-0 kom nettopp på den måten. En ellers god høyreback Andreas Holm bommer på en kortpasning, SIF plukker opp og spiller Stian Kristoffersen igjennom. Han scorer sikkert alene med Michael Wæraas. Da var det gått et snaut kvarter av kampen.

Lite skjer videre i første omgang. L/K har ballen mye, og får også spilt fri lynvingene Ross og Garfjell ofte. Men oppløpene renner stort sett ut i sanden likevel. Isteden er det hjemmelaget som går opp til 2-0 etter dødball. Et frispark blir slått inn i feltet, L/K-forsvaret klarer ikke å

avklare og Rune Johansen får god tid til å sette ballen bak L/Ks keeper. Rystende med to baklengs, men L/K slet med å få spillet til å gli og viljen til å vinne duellene virket også være hakket større hos hjemmelaget.

Men alle noenlunde nøytrale som så andre omgang er nok enig i at L/K var bedre enn hjemmelaget, og hadde fortjent seieren. Øyvind Garfjell spilte sin beste kamp for året og holdt huskestue på venstrevingen i samfulle 90 minutter – mot opptil flere fortvilte høyrebacker. At det ble med de to målene til Øyvind og Rudi kan ikke tilskrives annet enn udyktighet foran mål. Vi kan selvsagt også ta med en usedvanlig sprek SIF-keeper Jørn Ivar Kroken som delforklaring. Han hadde et par utsøkte redninger, blant annet på et hardt skudd på kloss hold fra Øyvind halvveis i omgangen.

1-2 reduseringen kom etter 64. minutter. L/K får frispark litt utenfor 16-meteren og i vakuumet som oppstod etter avblåsningen benytter Øyvind Garfjell sjansen til å skru ballen ned i lengste hjørnet – for øvrig ikke ulikt det L/K ble offer for da Fløya gikk opp til 1-0 onsdag.

Da Øyvind scorte, hadde L/K allerede produsert flere store sjanser. og etter 69 minutter kom et høyst fortjent 2-2 mål. En corner blir slått tilbake til Marius Lingrasmo ute på venstresiden. Han slår ballen inn i feltet igjen og på bakerste kommer innbytter Rudi Dreyer og setter ballen sikkert i mål.

Uavgjort var imidlertid ikke det L/K hadde kommet til Idrettsheia denne vakre septemberlørdagen. Da Rune Kristiansen ble byttet inn til fordel for høyreback Andreas Holm, la L/K like godt om til tre bak. Det fungerte utmerket og SIF skaper lite helt til helt mot slutten av kampen. Da raider Stian Kristoffersen på nytt, og bare oppofrende forsvarspill hindre Kristoffersen i å få en skikkelig avslutning. I den situasjonen var nok L/K heldig at det ikke ble dømt straffe, men Kristoffersen skal ha ros for at han holdt seg på beina og prøvde å gjennomføre angrepet.

Men én og annen SIF-sjanse var en liten pris å betale for et L/K som pøste på med det man hadde. L/K varierte opspillene, og brukte både spissene og ikke minst vingene Garfjell og Ross til å nærme seg Salangen-målet. Men uansett hva man prøvde på så ble det ikke mer nettsus.

L/K skal selvsagt ha ros for en god andre omgang. Moralen i laget, etter en litt turbulent uke, var upåklagelig. Til tross for at L/K manglet noen av de som har spilt mest  i år, kunne man stille slagkraftig på Idrettsheia. Å hente inn tidlige ledelser har L/K sort belte i, men i Salangen klarte man ikke å sette inn det avgjørende målet.

Folkebladet.no hadde livedekning på kampen her!

Salangen-Nyheterhar også fin dekning av kampen, blant annet med levende bilder av gode L/K-prestasjoner og endel småsnurrige kampvurderinger av SIF-trener Per Inge Pedersen.

Salangen – L/K 2-2 (2-0) 1-0 Stian Kristoffersen (14), 2-0 Rune Johansen (32), 2-1 Øyvind Garfjell (64), 2-2 Rudi Dreyer (69)

L/Ks lag: Michael Wæraas; Andreas Holm, Mats-Haakon Karlsen, Lasse Hausner, Bernhard Blom; Andreas Løvland, Frode G. Larsen, Øyvind Garfjell, Ole Oscar Ross; Rune Lillevik, Marius Lingrasmo

Innbyttere: Rudi Dreyer, Rune Kristiansen, Alexander Løvland Rygh