Seriestart FK Fotball-ligaen

Postet av Lyngen/Karnes IL den 19. Apr 2009

Tap i premieren

Lyngen/Karnes gikk på en smell i sesongåpningen mot BOIF.

Til tross for visse forhåpninger foran serieåpningen, kom L/K til kort mot nyopprykkede BOIF. Det ble til slutt det for BOIF svært flatterende resultatet 3-0 etter en smått kaotisk fotballkamp. Det er feil å si at det var ufortjent at BOIF vant - til det hadde de for mange gode sjanser - men 3-0 var likevel drøyt.

Starten på årets FK Fotball-Liga var i hvert fall av den traurige sorten. På snøbanen på Bardufoss stikker stortalentet Jonas Simonsen igjennom L/K-forsvaret allerede etter 30 sekunder. Da hadde L/K tapt de første duellene på midtbanen, og nølende forsvarsspill slapp BOIF.

L/K spilte i tidvis kraftig medvind i første omgang og det ga visse fordeler. Det var få problemer å få klarert ballen mens BOIF slet med å komme ut av egen banehalvdel. Men når de klarte det, var de til gjengjeld farlige hele første omgang mot et usedvanlig shaky L/K-forsvar - hvilket ikke bare inkluderer de i fireren bak. L/K ble, på grunn av medvinden, stående mye høyere enn man normalt gjør. Frispillingene av våre raske vinger Ross og Garfjell funket sjelden og det var heller ikke lett for de to ungguttene å føre ballen på det rådende underlaget.

L/K produserte mange store sjanser i første omgang og hadde et godt trøkk på BOIF. Steffen Dreyer hadde flere fine muligheter, både på langskudd, heading og på avslutninger fra kloss hold. Men ballen ville slett ikke inn.

1-0 til hjemmelaget til pause og det var tross L/Ks overtak ikke helt ufortjent.

Andre omgang begynner bra for L/K med en kjempesjanse ved Andreas Løvland, men det dabber sakte men sikkert av. Når BOIF klarer å score på et frispark fra 40 meter, som en ellers glimrende Michael Wæraas slipper inn under seg, så ser det mørkt ut for L/K. Da var det spilt 10 minutter av andre omgang.

10 minutter senere ser det imidlertid hvitt ut for både L/K, BOIF og dommer Jonny Andreassen. En kraftig "snyeling", kombinert med sterk vind på langs av banen og rett i fleisen på L/K-keeper Wæraas gjør at alle evakuerer banen.

Etter et drøyt kvarter i garderobene kan spillerne trave ut til noenlunde levelige forhold igjen. Men det alle trodde skulle bli en nervepirrende sluttspurt med L/K-reduseringer i kjent stil - til og med med målgarantist Rune Lillevik som innbytter - endte med null scorede mål. I seg selv en sjeldenhet for L/K. Lille var svært nær et mål på bakerste stolpe etter innlegg fra høyre, men klarte ikke å få fram tåa når det gjaldt som mest. Da Lille kom inn, la L/K om til 4-4-2 for å skape mer trøkk med Lille og Steffen Dreyer på spissplassene. Men heller ikke det hjalp nevneverdig.

På slutten flyttet L/K opp mye folk og spilte mer og mer hasardiøst bakover antallsmessig. Det utnyttet kjappe BOIF-spillere til fulle da de satte inn 3-0 like før slutt.

Trasig start på sesongen for L/Ks unge lag. Det var tydelig at vi ikke taklet værforholdene så godt som man kunne håpe på. Det skulle ikke være noen grunn til at BOIF skulle være mer fortrolig med ekstremvær enn L/K-guttene. Men det var de. Og det er heller ingen tvil om at BOIF kommer til å ta flere poeng på hjemmebane - uansett vær. Såpass solid er nemlig laget.

L/Ks beste var utvilsomt Andreas Løvland. Han tok stort ansvar sentralt i banen, og gikk foran i både innsats, duellspill og ballsikkerhet. Når vi også nevner at Michael Wæraas hadde noen flotte redninger i første omgang, så har vi nevnt de L/K-spillerne som var over pari i dag.

Positivt innhopp av Gaute Veseth Olsen. Han spilte sin første seriekamp for L/K og viste seg fram med sikkert pasningsspill, kloke valg og ikke minst både innsats og vilje til å komme til avslutninger.

Nedenfor er livedekningen slik den fremsto på L/K-nett søndag:

Til tross for vinterlige forhold er banen på Bardufoss klarert for spill. BOIF har lagt ned en stor dugnadsjobb for å få banen klar til dagens live-overføring på programmet FK-Fotball på NRK P3. Les mer om det her.

Trener Lasse Hausner har tatt ut følgende lag til dagens kamp på Bardufoss Kunstgress:

(4-4-3 formasjon): Michael Wæraas, Jens Georg Løvland, Mats-Håkon Karlsen, Rudi Dreyer, Aleksander Hellberg, Andreas Løland, Andreas Holm, Tore Veseth Olsen, Ole Oscar Ross, Steffen Dreyer og Øyvind Garfjell.

Innbyttere: Tor Arne Larsen, Kristoffer Fagerborg, Gaute Veseth Olsen (inn for Øyvind Garfjell), Rune Lillevik (inn for Andreas Holm), Jonas Samuelsen (inn for Aleksander Helberg)

Dagens dommer er Jonny Andreassen fra Tromsø. Med seg på linjene har han Ruben Holmen (Tromsdalen) og Stefhan Sivertsen (Finnsnes).

Her legger vi inn litt live oppdatering underveis i kampen.

Kampstart er 12.05.

Det er vanskelige forhold på Bardufoss i dag. Mye vind og snø!

1-0 (30 sekunder). BOIF sin 16 årige spiss Jonas Simonsen har gitt hjemmelaget en kjempestart på kampen.

L/K har kommet seg noe til hektene. Kaptein Steffen Dreyer har hatt to bra sjanser til å utligne.

25 min: BOIF med skudd på innsiden av stolpen. Veldig nære 2-0.

Pause. BOIF leder 1-0 etter sin sjokkåpning med mål etter 45 sekunder. Vi håper at bla. "verdens raskeste mann" som duoen i FK Fotball kaller Ole Oscar Ross, kan bidra med noe magi i andre omgang.

2-0 (55 min). Aridijan Zenumi slår et frispark fra langt hold som går rett i mål.

Kampen må stoppes midlertidig etter ca 65 minutter pga ekstremt mye vind. Se hvorfor kampen er stoppet her.

3-0. (70 min). Thomas Aspmo mer eller mindre punkterer kampen.

Kampen er slutt, og BOIF har slått L/K 3-0 i sesongåpningen på Bardufoss.

L/K nett kommer tilbake med mer fra kampen etter hvert.

Les folkebladet sin dekning av kampen her.