To TIL-mål og treningsleir i Piteå:

Postet av Lyngen/Karnes IL den 26. Jul 2009

Hektisk fotballferie for Løvland

Mens de fleste av hans FK-Fotball-kolleger i vår 3. divisjonsavdeling tok seg en mer eller mindre velfortjent fotballferie, har ikke Andreas Løvland (16) hatt mye fri fra fotballen i sommer.

Noen få dager etter at siste seriekamp var spilt på Polleidet, dro Andreas sammen med TILs juniorlag til Jet-cup på Hamar som lånespiller. Der fikk L/K-gutten bryne seg på det ypperste av det norsk fotball har av juniorer, og selv om det gikk litt trått med TIL i turneringen, rakk Løvland å imponere mot spillere som er både to og tre år eldre enn ham selv.

Andreas scoret to av målene for TIL og viste at han allerede, i en alder av 16 år og to måneder, har et høyt toppnivå. Det har selvsagt TIL også lagt merke til, men saken som prydet førstesiden til Framtid i Nord forleden var likevel ganske drøy. Tittelen "Andreas til TIL" kunne tyde på at Løvland allerede var blitt TIL-spiller, men det er altså langt fra sannheten. L/K legger ikke skjul på at vi har dialog med Tippeliga-klubben, spesielt med tanke på at Andreas kommer under TILs vinger som elev ved NTG til høsten. Men det er fortsatt langt fram før Andreas eventuelt er TIL-spiller. At unge Løvland har potensiale til det, er det i alle fall ingen tvil om.

Uansett hva som måtte skje framover så er det Lyngen/Karnes som gjelder for Andreas i høst. Plassen i neste års 3. divisjon skal sikres og helst skal L/K klatre ytterligere på tabellen også. Til den jobben blir unggutten viktig. Det viste han også på treningsleiren i Piteå, der han var blant de mest stabile og gode gjennom samtlige 16 timer med trening, samt i treningskampen mot Piteå IF.