FK Fotball-Ligaen:

Postet av Lyngen/Karnes IL den 2. Aug 2009

Tapte på Senja

Til tross for mer enn hederlig innsats, spesielt i første omgang, ble det tap 4-1 mot topplaget FK Senja. L/K tok ledelsen 1-0 ved Andreas Løvland og burde ha ledet til pause. Men FK Senja får mål på sin første sjanse i kampen etter 22 minutter og setter ett til før pause, mens L/K svir et par skikkelig feite sjanser.

Andre omgang begynner også bra og det er spenning helt til innbytter Kjetil Adolfsen legger på til 3-1 rundt ti minutter før slutt.

L/K var smertelig klar over at det ville bli en tøff match mot topplaget FK Senja i varmen i Islandsbotn. L/K startet som mot BOIF i en 4-2-1-3-formasjon med Andreas Løvland i en offensiv midtbanerolle og med Andreas Holm og Espen Haugen i defensive midtbaneroller. Ting fungerte fra start og hjemmelaget slapp ikke til på grunn av aggressivt press fra L/K-spillerne. Hurtigtoget Mats Tunstad ble effektivt stoppet av høyreback Kristoffer Fagerborg og Senja-forsvaret hadde på sin side mer enn nok med å stanse aggressive L/K-angripere og ikke minst L/Ks lynving Ole Oscar Ross (som forøvrig parkerte nevnte Tunstad i flere løpsdueller i andre omgang, og viste hvem som antagelig er divisjonens hurtigste spiller).

L/K hadde heller ikke skapt de store sjansene før 0-1 målet kom, og måten det kom på kan også trygt kalles heldig. Etter 20 minutter Ole Oscar Ross ett av sine trademark-løp inn i motstanderens farlige sone, men blir stoppet på rundt 20 meter. FKS-midtstopperen klarerer ballen, men treffer en medspiller og ballen havner hos Andreas Løvland på rundt 16 meter. Banens yngste viser all den ro som behøves og setter ballen i hjørnet for FK Senjas meget gode keeper. 1-0.er

Like etterpå har L/K en fantastisk mulighet til å gå opp til 2-0. På nytt er det Ross som løper fra hele Senja, men som istedenfor å klinke ballen i mål fra god posisjon prøver å finne en medspiller inne i feltet. Det koker bort i kålen og i stedet er det FKS som får en håndsrekning på sin første sjanse i kampen. L/K-keeper Michael Wæraas gir retur på et relativt løst skudd fra Mats Tunstad, og Jørgen Møller Martinsen setter returen i mål. Bittert, men litt typisk topp mot bunn og rutinerte mot urutinerte.

L/K lar seg imidlertid ikke prege av utligningen. De fortsetter å spille fotball og etter en halvtime kommer Andreas Løvland seg fri i midten og kommer alene med keeperen. Unggutten klarer ikke å overliste Senjas sisteskanse denne gangen, og i den påfølgende duellen med en senjaforsvarer skader Løvland seg. Han må ut og erstattes av comeback-kid Ole Remi Hausner, som er L/Ks sommersignering i år.

10 minutter før pause får Senja sitt 2-1 mål. En lang ball slås inn fra Senjas høyreside og på bakerste lurer Runar Danielsen og setter inn ballen med hodet. Det blir også det for Senja ganske så flatterende pauseresultatet. Tre minutter før pause er nemlig også Steffen Dreyer igjennom, men også han roter bort muligheten til å score.

L/K startet bra i andre omgang også, men Senja fikk gradvis mer taket på kampen. Vingspillet begynte å sitte bedre og en spiller som feks. Jørgen Møller Martinsen viste at har et høyere nivå inn enn 3. divisjon. L/K ble liggende lavere med laget, og mistet litt av topp-presset iogmed Andreas Løvlands tidlige dusj. Og når L/Ks andre Andreas, Andreas Holm, måtte gi seg med ryggsmerter så merkes det, selv om erstatterne Ole Remi Hausner og Aleksander Helberg gjorde gode figurer. At L/K-spiss Steffen Dreyer var småskadet gjennom hele andre omgang, hjalp heller ikke på...
L/K ble i hvert fall liggende lavere i banen og satse mer på kontringer. På én av dem spiller Øyvind Garfjell Ole Oscar Ross helt fri. Ross, som med god margin har L/Ks beste høyreskuddfot, løper seg i posisjon foran Senja-buret, men velger å lobbe da han keeperen møter. Det ender med corner, i stedet for mål.
Spenningen holdt seg helt til det 81 minutt. Da får innbytter Kjetil Adolfsen stå alene i feltet og heade inn 3-1. Senere scorer Senja også 4-1 mot et L/K-lag som har spilt ut sine siste kort og som i flere andre situasjoner blir berget av gode Wæraas-inngripener. Riktignok er Steffen Dreyer frampå med et vakkert skudd, men Senja-keeperen varter opp med dagens redning og nekter Dreyer sitt 99. L/K-mål.

Kort oppsummert så kan man ikke si noe annet enn at Senja til slutt vinner fortjent. De har rutinen og roen som skal til for å dra i land seieren i slike kamper, selvom L/K ikke sto noe tilbake for topplaget i lange perioder av kampen. Senja har topp 3.divisjonskvalitet i alle ledd og vil i løpet av 90 minutter skape nok til at de vinner de fleste fotballkampene på dette nivået. Marginprat er for tapere, men hadde L/K hatt litt flaks i denne kampen så hadde vi tatt poeng i Islandsbotn.

* Rudi Dreyer spilte sin 120. A-kamp for L/K. Det gjorde han på suverent vis. Eldstemann Dreyer var kompromissløs fra start og ga absolutt ingenting ved dørene. L/Ks bestemann sammen med Ole Oscar Ross.

L/Ks lag: Michael Wæraas; Kristoffer Fagerborg, Mats-Haakon Karlsen, Rudi Dreyer, Jens-Georg Løvland; Espen Haugen, Andreas Holm, Andreas Løvland; Øyvind Garfjell, Ole Oscar Ross, Steffen Dreyer.

Innbyttere: Ole Remi Hausner, Aleksander Helberg, Fredrik P. Johansen

Gule kort L/K: Mats-Haakon Karlsen, Jens-Georg Løvland (begge fikk sitt tredje gule for sesongen og må stå over mot TUIL 2 mandag)