FK Fotball-ligaen:

Postet av Lyngen/Karnes IL den 19. Sep 2009

Årets første borteseier

Tremåls-helten Morten Nilsen kunne holdt opp én finger til etter seieren i Salangen.

Ett L/K lag med kniven på strupen tok årets første borteseier på Idrettsheia kunstgress. Seieren ble tilslutt 5-2 etter at L/K ledet 2-1 til pause.

Kampen store spiller ble Morten Nilsen, som fra sin posisjon som spiss banket inn tre mål. L/Ks øvrige mål ble scoret at Torgrim Sollid og Steffen Dreyer.

Når den endelig kom, så var det en veldig fortjent borteseier for L/K. Trenerduoen Hausner/Larsen hadde gjort noen grep foran kampen og blant annet kjørt inn comeback-mannen Jørn F. Berger som stopperkollega til Rudi Dreyer. En litt mer ufrivillig fri var det å få inn keeperveteran Henning Hansen. Men i Michael Wæraas' jobbfravær og med andrekeeper Erlend Strand skadet var det duket for Hansen. Han var trygg og god gjennom hele kampen og var overhodet ikke å klandre for baklengsmålene. Espen Haugen var tilbake på defensiv midtbane, mens Ole Oscar Ross og Andreas Løvland var indreløpere. Torgrim Sollid var flyttet over på venstrekanten, mens Steffen Dreyer spilte høyrekant.

Selv om Salangen tok ledelsen 1-0 på en dødball etter 13 minutter, så viste L/K etter hvert at vi var bedre enn hjemmelaget. Rett nok kom utligningen etter 18 minutter på litt heldig vis etter god jobbing av Morten Nilsen og sikker avslutning av Torgrim Sollid, men det var ikke mye flaks over 1-2 målet rett før pause. En av SIF-stopperne slår en ball rett i føttene på Andreas Løvland. Han setter fart mot en ryggende forsvarsfirer og får slått ut til Morten Nilsen - som har trukket ut på høyrekanten. Morten nøler ikke og klinker ballen fra hjørnet av 16-meteren og inn i lengste hjørnet via stolpen. En utrolig flott scoring og 1-2 til pause.

Andre omgang begynte bra for L/K og nå skulle det også bli mål etter corner. Rudi Dreyer header ballen ned i føttene til Jens-Georg Løvland, som endelig hadde fått klarsignal for å flytte opp i feltet på corner. Han finter ut forsvareret med en lur ball til Steffen Dreyer, som vender og klinker ballen i hjørnet. Steffens 101. mål for L/Ks A-lag.

Nå gikk Salangen umiddelbart opp og reduserte til 2-3 på et mål som de fleste var enige om burde vært avblåst for offside. Men Dreyer og Nilsen lot seg ikke merke med det. En ny dårlig avklaring av SIF-forsvaret havner hos Dreyer litt innpå SIFs banehalvdel. Han slår Morten Nilsen direkte igjennom og alene med keeper er Nilsen trygg. 2-4.

I denne perioden peiser L/K skikkelig på, med gode overganger og høy hastighet på spillet. Ett kvarter før slutt fullfører Morten Nilsen sitt hat-trick. En lang ball fra stopper Berger forfølges av Morten. Ballen ser litt drøy ut, men Nilsen gir alt og rekker ballen og tar den ned på usedvanlig lekkert vis. Så setter han den rolig og kontrollert i hjørnet.

På slutten hadde L/K veldig fin kontroll og med litt mer konsentrasjon kunne man ha plusset på med mål også. Det ble store rom på midtbanen og L/K-spillerne fikk såpass god tid at man ble usikre på hva man skulle gjøre. Men 5-2 er veldig, veldig godkjent på Idrettsheia, selv om Salangen har slitt hjemme i år. Innsatsen og vinnerviljen var på topp hos L/K i dag etter å ha gjort unna en litt slapp innledning på kampen. Morten Nilsen må selvsagt framheves for en vannvittig god spissjobb, men hele laget var over pari i dag. Det er betryggende når man vet hvor viktig kampen var.

Dagens resultat løfter L/K til fortsatt utsatt tiende plass på tabellen, men vi har nå kontakt med lagene over oss. Tabellen for FK Fotball-ligaen finner du her

Jørn F. Berger koser seg med en passende is etter kampen.

SIF - L/K 2-5 (1-2) 1-0 Endre Laugerud (13), 1-1 Torgrim Sollid (18), 1-2 Morten Nilsen (42), 1-3 Steffen Dreyer (57), 2-3 Stian Kristoffersen (58), 2-4 Nilsen (63), 2-5 Nilsen (75)

Dommer: Jonny Andreassen - god

Gult kort L/K: Rudi Dreyer

L/Ks lag: Henning Hansen, Kristoffer Fagerborg, Jørn Berger, Rudi Dreyer, Jens-Georg Løvland, Espen Haugen, Ole Oscar Ross, Andreas Løvland, Torgrim Sollid, Morten Nilsen, Steffen Dreyer.

Innbyttere: Øyvind Garfjell for Torgrim Sollid, Ole Remi Hausner for Andreas Løvland, Mats-Haakon Karlsen for Espen Haugen.