L/K 2011:

Postet av Lyngen/Karnes IL den 7. Mai 2011

Løvland tok ansvar
Tremålsscorer og L/Ks bestemann mot Ishavsbyen i dag.

Det ble til slutt 5-1 til L/K på Geitnes i dag etter en ikke helt overbevisende kamp fra hjemmelagets side.

L/K ledet tidlig 2-0, spilte flott fotball og så ut til å cruise til en ny storseier. Vi noterte tre store sjanser før Ole Oscar Ross løper igjennom i midten og setter inn 1-0. Andreas Løvland setter inn sitt første for dagen på hel volley tre minutter senere etter et presist utspill av Jørgen Vik og vakkert innlegg av Ståle Johansen.

Da hadde altså blant annet 17-årige Andreas Løvland hatt svære sjanser til å ta L/K i ledelsen. Vi tar leserne gjennom noen av sjansene tidlig i kampen, i tillegg til målene:

4. min: Løvland kommer løs på venstrekanten og er alene med keeper, skrått på mål. Han skyter med utsiden av høyrefoten over og utenfor, men burde i stedet ha slått ut til en nokså mye bedre plassert Ståle Johansen.

7. min: Øyvind Garfjell slår inn fra venstre. Løvland rager høyest, men header ballen like utenfor.

9. min: Øyvind Garfjell skyter i stolpen etter et cornertrekk.

12. min: Ole Oscar Ross klinker til etter et nytt cornertrekk. IFK-keeper får såvidt avverget kanonskuddet og ingen L/K-ere klarer å være først på returen.

19. min: L/K kriger i feltet og ballen faller i føttene på L/K-stopper Jan Robin Bjørn. Han får god tid til å sette inn 3-0, men avslutningen blir for dårlig.

Etter dette tok man "kjelen av plata" og gir fra seg litt av initiativet. En stor forsvarsfeil av L/K-stopperne gir IFK 2-1 etter 33 minutter og før Andreas Løvland setter inn 3-1 et kvarter ut i andre omgang var det vanskelig å føle seg sikker på hjemmeseier. Da hadde både Tarjei Hansen Gautestad og Ståle Johansen hatt avslutninger i "treverket" og det var således svært fortjent at det ble mål. Men IFK har gode offensive spillere og kunne fort ha laget enda mer trøbbel for L/K i denne perioden.

Et kvarter før slutt blir Løvland felt av keeper etter å ha blitt spilt pent igjennom av høyreback Joakim Einebakken Nilsen. For øvrig en klokkeklar straffe der keeperen feller Andreas midt foran mål som siste mann, etter at Løvland har passert keeper og kunne ha spasert ballen i mål. At ikke dommer Jonny Andreassen fant forseelsen også kortverdig, var merkelig. Men på det tidspunktet var kampen kjørt og lite å krangle om.

Løvland tar i alle fall straffen selv og setter dermed sitt 28. A-lagsmål i sin 82. kamp.

5-1 er det innbytter og hjemvendt sønn Steffen Dreyer som scorer. Han får ballen på 30 meter, avanserer noen meter og klinker den opp i hjørnet, via keeperhanskene til Alexander Bergheim. Vakkert mål også det.

Hadde L/K scoret ett mål til, så hadde man passert Bossekop og inntatt tabelltoppen i serien. Men det ble med firemålsseier og dermed andreplass på tabellen.

Neste helg venter en av tittelutfordrerne, Bossekop UL, på bortebane i Alta. En beintøff kamp som blir svært viktig å komme gunstig ut av for L/K.

L/Ks lag: Jørgen Vik; Joakim Einebakken Nilsen, Mats-Haakon Karlsen, Jan-Robin Bjørn, Tor Arne Larsen; Tarjei Hansen Gautestad, Espen Haugen; Øyvind Garfjell, Andreas Løvland, Ole Oscar Ross; Ståle Johansen

Innbyttere: Steffen Dreyer for Haugen, Kristian Granås for Gautestad, Jonas Samuelsen for Løvland

Gule kort, L/K: Tor Arne Larsen, Øyvind Garfjell, Jan-Robin Bjørn

Dommer: Jonny Andreassen, grei kamp