3. divisjon, L/K - SIF 4-3:

Postet av Lyngen/Karnes IL den 30. Jun 2012

Måtte slite for poengene
Joakim Einebakken Nilsen matchvinner for et L/K som slet mot bunnlaget Salangen i ettermiddag.

Topp mot bunn på Polleidet i dag, men Salangen gjorde mye for å viske ut kvalitetsforskjellene på de to lagene. L/K klarte til slutt å vinne 4-3, men noen overbevisende forestilling av hjemmelaget var det ikke.
Defensivt var det mye å sette fingeren på, og til tross for fire mål - tre av dem av det pene slaget - så satt ikke angrepsspillet spesielt bra heller. Joakim Einebakken Nilsen setter inn 4-3 tyve minutter før slutt og 17-åringen ble med det matchvinner.

L/K starter kampen greit. Ole Oscar Ross, kaptein i Jørgen Viks skadefravær, og Steffen Dreyer er på hugget foran SIF-målet, men direkte livsfarlig blir det ikke. Isteden er det SIF som på sin første sjanse for kampen går opp i ledelsen. Odd-Henning Skog kommer i løpsduell med L/K-forsvaret: Han blir tatt igjen av både Marius Dreyer og Jan Robin Bjørn før han rekker å avslutte. Men i duell med de to klarer Skog likevel å sette ballen i mål bak Kristoffer Granås. Den scoringen burde vært avverget.

Det skulle bare gå fire minutter før L/K har brakt balanse i regnskapet igjen. Høyreback Joakim Einebakken Nilsen er dyktig når han river seg løs på høyresiden og slår inn foran mål. Her møter søskenbarnet Steffen Dreyer på første stolpe og banker ballen i mål fra kloss hold. 1-1 og Steffens 11. seriemål i år.

Ikke uvanlig at L/K lar motstanderen score det første målet før man tar tak i kampen. Ikke riktig så vanlig at motstanderen får gå opp i ledelsen på nytt. Denne gangen er det Snorre Ratkje som forfølger en lang ball, løper fra L/K-forsvaret og dundrer ballen i nettet bak Kristoffer Granås. Her var ballpress og dybdetaking fraværende for L/Ks del og da straffer det seg mot raske spillere som Ratkje.

L/K skaper litt i sin 4-2-3-1-formasjon. Ole Oscar Ross får fart på maskineriet på høyresiden, mens Lasse Biti Næss, hjemmedebutant, viser fart og teknikk på sin venstreside. Og det er da også disse to som er involvert når L/K utligner på nytt - etter 26 minutter. Ole Oscar Ross skyter fra 16 meter, men bommer halvveis på ballen. Den går isteden til Næss, som står lenger inn i feltet. Han avslutter én gang, men keeper redder. Returen er imidlertid finnmarkingen først på og dermed 2-2 på Polleidet.

Og L/Ks finnmarkinger var slett ikke ferdig med å markere seg på gresset i dag. Etter 34 minutter går L/K endelig opp i ledelsen og denne gangen er det kjøllefjordingen Tore Veseth Olsen som står for godsakene. Han plukker opp en ball på 27-28 meters hold etter at Steffen Dreyer har vunnet en hodeduell og lagt igjen til ham. Tore tar ballen på halv volley og smeller avgårde et skudd som dumper på lekreste vis over SIF-keeper Sigurd Bjørstad og i mål. Tores første mål etter tilbakekomsten til L/K.

Det står 3-2 til pause etter en særdeles blandet forestilling. SIF var sinnssykt nær scoring like før pause men Marius Dreyer ofrer seg på streken og redder ballen unna i siste liten.

2. omgangs første kvarter er relativt sjansefattig. L/K har spredte tilløp etter fine prestasjoner på kantene, men det koker bort i SIF-kålen foran mål. SIF ligger hele tiden og truer på kontringer, men utligningen til 3-3 kommer på corner. Storvokste Joachim Staff rager høyest og stanger inn utligningen etter 64 minutter og atter en gang er lagene like langt.

Nå skulle det imidlertid bare gå fem minutter før L/K igjen var i føringen. Og igjen er det Joachim Einebakken Nilsen og Steffen Dreyer som er i fokus. Nilsen spiller vegg med Dreyer, som lobber ballen over de siste forsvarerne slik at Nilsen kan løpe igjennom. Han rekker ballen rett før SIF-keeperen og får lobbet ballen i lengste hjørne. Meget pent mål!

Å si at L/K herfra og inn kontrollerte kampen vil være direkte feil. SIF hadde flere store sjanser og tidvis også et visst press, men det holdt helt inn for hjemmelaget likevel. De spede avslutningene som Salangen kom med tok enten keeper Kristoffer Granås seg greit av, ellers så gikk skuddene utenfor. Lite 100 prosentsjanser til L/K på slutten av kampen, men Ole Oscar Ross kunne puttet etter innlegg fra Christer Steinvik. Men Ross blir akkurat litt for sein til å sette fram en lang tå foran blank goal.

Med seier i dag har L/K fortsatt heng på tetduoen Fløya og Bossekop. BUL topper med 31 poeng, mens Fløya har 28 på andreplass. L/K har 25 på tredje og må bruke ferien godt for å stå rustet til å knappe inn på forspranget til de to foran. Tabellen ser du her!

* Kristoffer Granås debuterte fra start på hjemmebane. Selv om det gikk tre baller forbi ham i dag, så var det lite å utsette på innsatsen til unggutten.

* Lasse Biti Næss scorte sitt første mål for L/K noensinne.

* Steffen Dreyer spilte sin 280. A-kamp for L/K, mens André Fagerborg, tilbake fra karantene, rundet 310 kamper for moderklubben.

L/Ks lag: Kristoffer Granås; Joakim Einebakken Nilsen, Vegard Emaus Nikolaisen, Marius Dreyer, Jan Robin Bjørn; Ståle Johansen, André Fagerborg; Ole Oscar Ross, Tore Veseth Olsen, Lasse Biti Næss; Steffen Dreyer.

Innbyttere: Stig-Roar Hansen Rognli og Christer Steinvik

Dommer: Kai Roger Olsen, Nerskogen IL.