3.divisjon, L/K - IFK 5-3:

Postet av Lyngen/Karnes IL den 1. Aug 2012

Steffen med tre mål
Dreyer ordnet seier for L/K i høstdebuten på Polleidet.

Steffen Dreyer scoret tre mål, mens Lasse Biti Næss og Ole Oscar Ross scoret de to siste målene i 5-3 seieren over Ishavsbyen i kveld.
Resultatet er ekstremt flatterende for IFK, som en stund i andre omgang hadde 3-2. Hadde L/K vært like effektive som bortelaget, hadde det blitt tosifret.
L/K var på grunn av skader og fravær tvunget til å gjøre forandringer. Jørgen Vik sto over sin tredje seriekamp på grunn av skade men Kristoffer Granås klarer seg fint i Viks fravær. Også høyreback Joakim Einebakken Nilsen og stopper Vegard Emaus Nikolaisen glimret med sitt fravær, i tillegg til karantenerammede Oskar Leiros og skadede Christer Steinvik. Også Tore Veseth Olsen var borte fra startelleveren fra Salangen-kampen før ferien. Han er ferdig med sitt låneopphold fra FK Senja.

L/K-trenerne løste forsvarsfraværene med å sette inn Mats-Haakon Karlsen inn på stopperplass sammen med Marius Dreyer, mens Stig-Roar Hansen Rognli steppet inn på venstrebackplass. Jan Robin Bjørn tok ansvar på høyrebacken, mens den svært så rutinerte duoen Fagerborg/Johansen spilte sammen sentralt på midtbanen.

Steffen Dreyer scoret sitt 12., 13. og 14. seriemål i dag men det var Lasse Biti Næss som startet scoringsshowet på Polleidet. Karasjokingen, med sambygdingen og eks L/K-er Tord Peltoperä på tribunen, fikk stokket beina og satte inn sitt andre L/K-mål etter syv minutters spill. Forarbeidet sto kaptein Ole Oscar Ross for på sin høyrekant. Pent angrep.

Enda penere blir det tre minutter senere når spiss Steffen Dreyer blir spilt opp rundt 30 meter fra mål. Han tar ned ballen og slår ut på høyrekanten der André Fagerborg har tatt et sugende løp. Han tar ballen med seg før han slår et perfekt innlegg foran mål. Der har Steffen Dreyer nådd fram og møter innlegget med pannebrasken. 2-0.
Flott start på kampen selv om L/K slett ikke var oppe på maksnivå tidlig i matchen. Det var heller ikke nødvendig mot et IFK-lag som fremsto mer blodfattig enn på lenge.
Selv om ikke alle L/K-sylindrene var i bruk hele tiden glimtet man til med tidvis veldig sprekt angrepsspill. Garfjell og Ross var spreke på hver sin kant og det var førstnevnte som var nest sist på ballen når Steffen Dreyer tar L/K opp i 3-0 ledelse etter 26 minutter. Garfjell blir spilt vakkert igjennom av André Fagerborg. Garfjell setter på twin-turboen og får god plass på venstrevingen. Innlegget er L/K-spissen først på og ballen havner i nettet fra fire-fem meters hold.
På overtid i første omgang er IFK på sin første ordentlige visitt i nærheten av målgården til L/K. Skuddet fra 17-18 meter tar imidlertid Kristoffer Granås seg enkelt av. Det nykomponerte L/K-forsvaret klarte seg meget bra, godt hjulpet av Fagerborg og Johansen på midtbanen.

Andre omgang startet med en stor IFK-sjanse før kampen fant sin vante spor. Ole Oscar Ross hadde et par vanvittige 80-meters løp, med ball, men klarte ikke helt å omsette prestasjonene i farlige målsjanser. Både Ross og Garfjell har store sjanser midtveis i omgangen etter å ha driblet seg fri inne i IFK-feltet, men det står fortsatt 3-0 når IFK, i høyeste grad mot spillets gang, reduserer til 3-1 etter et legg fra høyre som Espen Hauan møter på bakerste.

Normalt skulle en slik redusering vekke L/K fra den lille dvalen de befant seg i, men istedenfor scorer IFK på nytt bare tre minutter senere. Denne gangen ved innbytter André Jenssen. Utrolig passivt og dårlig av L/K-forsvaret på det målet og akkurat da var det nok endel av Polleidet-menigheten som fryktet at L/K-guttene skulle rote bort seieren også.

våkner imidlertid L/K igjen. Innbytter Henning Skogvang, som gjorde en flott figur i andre omgang, skyter i stolpen fra 20 meter og fire minutter etter det får L/K corner fra høyre. Garfjell finner Ole Oscar Ross og han kan bare sette hodet til og sørge for 4-2. På overtid fører Steffen Dreyer ballen over halve banen før han avslutter med et plassert skudd fra 17-18 meter i lengste hjørne. 5-2 og kampen over. Så scorer André Jenssen tre minutter på overtid og IFK får sitt tredje mål. Det burde vært unngått, men det klarte ikke å døyve gleden over tre poeng.
L/K er nå fire poeng bak BUL og tre poeng bak Fløya i toppen av tredjedivisjonstabellen. Ny kamp allerede lørdag - borte mot Skarp.

Jørgen Vik satt på benken i dag - som utespiller. Den skadede keeperkjempen er fortsatt et stykke unna å kunne vokte målet, men supplerte en litt tynn L/K-benk i går.

Aleksander Elveslett Slettli gjorde sin seriedebut på A-laget. Unggutten kunne  faktisk ha fått seg et mål på slutten, men avslutningen som var ment for lengste hjørne gikk i stedet over mål.

* Steffen Dreyer har nå 156 A-lagsmål for L/K.

* Ole Oscar Ross scoret sitt 69. A-lagsmål for L/K i dag.

*
L/K avsluttet kampen med ni lyngsværinger på banen - hvis vi tar med Steffen Dreyer. Kun Marius Dreyer og Ståle Johansen uten Lyngen-pass.
L/Ks lag: Kristoffer Granås; Jan Robin Bjørn, Mats-Haakon Karlsen, Marius Dreyer, Stig-Roar Hansen Rognli; André Fagerborg, Ståle Johansen; Ole Oscar Ross, Øyvind Garfjell, Lasse Biti Næss; Steffen Dreyer.
Innbyttere: Henning Skogvang, Jonas Samuelsen, Aleksander Elveslett Slettli

Dommer: Geir-Oskar Isaksen - bra kamp