Vinterserien, L/K - Fløya 2-4:

Postet av Lyngen/Karnes IL den 17. Feb 2013

Utvisning og nedtur mot Fløya
Etter gode prestasjoner tidligere i vinter, ble det et lite tilbakeslag for L/K lørdag.

Fløya var nemlig det beste laget også før L/K fikk sin keeper Kristoffer Granås korrekt utvist etter 31 minutter. Etter en veldig god start på kampen fra L/Ks side, med sterke offensive prestasjoner fra den opplagte duoen Ross og Dreyer og godt trøkk over hele banen, tok Fløya gradvis over og ledet 0-1 etter syv minutter. Det målet kom totalt mot spillets gang, men det gjorde ikke 0-2, som var foranledighet av utvisningen og påfølgende straffespark. L/Ks reservekeeper Daniel Karlsen måtte melde jobbforfall i siste liten og dermed hadde ikke David Lundblad en reservekeeper på benken. Dermed måtte midtstopper Mats-Haakon Karlsen trekke i keeperutstyret. Han klarte ikke å stoppe straffen. At det i det hele tatt ble en målsjanse forut for straffen skyldes et balltap høyt oppe i banen, der L/K-forsvaret stå vanvittig høyt. Fløya-spissen kunne stikke alene igjennom etter å ha startet på egen banehalvdel.

Fløya fikk også 0-3 til pause og kampen virket veldig kjørt. Fløya viste imidlertid storsinn og lot L/K få sette inn sin 11. spiller igjen, noe som berget kampen for L/Ks del og også sørget for at Fløya fikk verdig motstand også i andre omgang. Greit å legge seg på minnet at vi ikke får den sjansen igjen når vi spiller cupkamp om en måned...

Og L/K vant faktisk 2. omgang 2-1, selv om det er av akademisk interesse. Steffen Dreyer reduserte til 1-3 etter en times spill, med en scoring som oset av vilje og innsats. Et oppspill fra venstreback Edvard Hamnvik Sagelv blir videreforedlet av L/K-spissen, som vinner duellen med Fløya-forsvareren på venstresiden, når ballen før Fløya-keeperen og passerer ham også. Litt skrått på mål er han alene med den tomme goalen og kan enkelt sette 1-3.

Fløya scorer imidlertid 1-4 fire minutter senere etter et angrep på sin venstreside og mot slutten av kampen må stand-in keeper Mats-Haakon Karlsen stadig vekk i aksjon. Han vinner flere en mot en-dueller med Fløya-spissene og skal ha all ære for keeperspillet sitt i dag, på en dag da det kollektive forsvarsspillet til L/K satt dårligere og dårligere utover i kampen. Det ble endel rokeringer og ulike konstellasjoner i de bakre rekker og det hadde nok litt å si.

Mot slutten viser Steffen Dreyer styrke i lufta. Han vant det meste av hodeduellene i dag og etter denne havnet ballen i føttene på L/Ks prøvespiller Lasse Johnsen - honningsvåging som er aktuell for en L/K-kontrakt. Lasse tupper ballen forbi Fløya-keeperen og i mål og sørger for at L/K får et anstendig resultat ut av en kamp som så helt kjørt ut etter første omgang. Om ikke annet var det betryggende å se at vi sto løpet sånn noenlunde i 90 minutter.

Godt å se Steffen Dreyer i gryende form. Både matchinnstilling og gjennomføring var god fra elvevollingen. Viktig for ham å få sitt første mål for sesongen også. Mange andre var litt under pari i dag, men da er Finnsnes-kampen neste helg en fin anledning for revansje!

* L/K med to prøvespillere i dag. Lars Petter Rotvold Nilsen og Lasse Johnsen. Begge to er aktuelle for signering etter at de har trent med L/K en stund nå.

L/Ks lag: Kristoffer Granås; Edvard Hamnvik Sagelv, Vegard Emaus Nikolaisen, Mats-Haakon Karlsen, Jan-Robin Bjørn; Kristoffer Brenn, Oskar Leiros; Stian Nordby, Ole Oscar Ross, Kristian Knutsen; Steffen Dreyer.

Innbyttere: Jonas Samuelsen, Marius Grønnbakk, Mads Bjørkly, Lars Petter Rotvold Nilsen, Lasse Johnsen.

L/Ks mål: Steffen Dreyer og Lasse Johnsen