Første kvalikrunde NM, Fløya - L/K 5-1:

Postet av Lyngen/Karnes IL den 19. Mar 2013

Tidlig cup-exit
Et svekket L/K-lag måtte seg slått av Fløya i Skarphallen.

Årets cupeventyr ble av det korte slaget for L/K. Tap 1-5 for divisjonskollega Fløya sier sitt om en cupkamp som aldri var spesielt spennende.

L/K kom til kampen med to nimålstap i sine to seneste vinterseriekamper og i første omgang bar man preg av å ha lav selvtillit. Når man i tillegg var uten både en Steffen Dreyer på pause og en Ole Oscar Ross som fortsatt ikke har blitt enig med klubben om en ny kontrakt, så ble laget baktungt. At både midtbanespilleren Kristoffer Brenn og spissen Mads Bjørkly er ute med skade, gjør ikke saken bedre akkurat nå.

Bortsett fra et skudd fra Marius Grønnbakk og en heading av Jan Robin Bjørn etter corner, så var det fint lite L/K skapte mot grønntrøyene i første omgang.
På motsatt banehalvdel var situasjonen dessverre en annen, selv om L/K hadde tettet bedre igjen søndag enn tilfellet har vært i de siste vinterseriekampene. 1-0 kom allerede etter fem minutter. Da klinker Fløya inn et frispark fra langt hold som keeper Kristoffer Granås bare får noen fingre på. Skuddet var godt, men altså slett ikke utagbart.

Så holder L/K Fløya noenlunde stangen i en drøy halvtime. Hjemmelaget er best, men klarer ikke å skape så veldig mye. L/K er faktisk inne i en bra periode da Fløya kontrer inn 2-0. Et langt oppspill etter et brutt L/K-angrep blir lobbet elegant i mål. På slutten av omgangen får Fløya ett mål til og denne gangen sover L/K ordentlig. Fløya får føre ballen dypt inn i hjertet av L/K-forsvaret og ballen blir til slutt curlet enkelt i lengste hjørne fra 13-14 meter. 3-0 til pause var litt i overkant, men fortjent ledelse til hjemmelaget.

L/K starter andre omgang friskt. Det er tydelig at spillerne har fått beskjed om å gå ut med tøft og aggressivt press. Det gjør Fløya-laget tydelig usikre og sakte men sikkert begynner L/K å få litt mer selvtillit offensivt. Stian Nordby hadde i første omgang hatt en ganske ensom kamp som spiss i et tilnærmet 4-5-1-system, men nå slipper både kantene Jonas Samuelsen og Christer Steinvik, samt midtbanemotor Marius Grønnbakk seg høyere opp i banen. I tillegg blir kaptein Vegard Emaus Nikolaisen, normalt stopper, etter hvert flyttet høyere opp i banen. Det var et smart trekk.

Etter et knapt kvarter av omgangen klarer L/K å vaske fram et mål også. Først har Stian Nordby et fint raid på venstrekanten. Han klarer å slå inn til Jonas Samuelsen, som møter ballen på første. Avslutningen går imidlertid like utenfor på nærmeste stolpe. Like etter, i det 58. minutt, er Samuelsen på farten igjen - denne gangen på høyresiden. Han finner Marius Grønnbakk inne i feltet med en smart stikker og den tidligere TUIL-junioren setter ballen kaldt i lengste.

L/K holder stand på 3-1 lenge. Faktisk helt til slutten av kampen, selv om Fløya har et par feite muligheter. Keeper Granås står veldig bra og bidrar med sitt til at spenningen i kampen holder seg. De fleste L/K-ere er imidlertid innstilt på at det blir tøft å ta igjen Fløya. Men når hjemmelaget putter to raske helt på tampen så blir likevel sluttresultatet litt styggere enn nødvendig. Fløya var best, men ikke fire mål bedre. L/K kan ta med seg en god del fra denne kampen. Moralen i laget var god, til tross for et par stygge i fleisen på slutten av begge omgangene.

Med cupeventyret over, kan L/K igjen konsentrere seg på å være best mulig forberedt til seriestarten om en måneds tid. L/Ks lag: Kristoffer Granås; Edvard Sagelv, Vegard Emaus Nikolaisen, Mats-Haakon Karlsen, Jan Robin Bjørn, Marius Grønnbakk, Marius Dreyer, Jonas Samuelsen, Lasse Johnsen, Christer Steinvik, Stian Nordby.

Innbyttere: Oskar Leiros, Lars Petter Rotvold Nilssen

Gult kort L/K: Mats-Haakon Karlsen

Dommer: Vegar Ballovarre - god kamp

L/K har måttet tåle enorme utskiftninger i mannskapet. Av søndagens startellever var det bare fire mann som spilte noenlunde fast i fjor. Marius Dreyer, Mats-Haakon Karlsen, Vegard Emaus Nikolaisen og Jan-Robin Bjørn. I tillegg spilte Christer Steinvik, Kristoffer Granås og Jonas Samuelsen i perioder av sesongen.
L/K har mistet mange spillere og har måttet hentet inn et helt lag som svar. De siste signeringene, som ble spilleklare før cupkampen er:

* Lars Petter Rotvold Nilsen (22) fra Fløya
* Lasse Johnsen (22) fra Sørøy Glimt
* Christer Steinvik (21) fra Kvaløya
* Daniel Karlsen (28) fra Skognes
* Frode Følstad (32) fra Ishavsbyen

Christer og spesielt Daniel er for Lyngen-gutter å regne. Christer spilte altså senest i fjor vår for oss, mens Daniel ikke har vært i moderklubben siden tidlig 2000-tall.

Følstad er det veldig gledelig å ha tilbake i klubben. Følstad bidrar på trener-fronten i Tromsø og er en flott fyr å få inn igjen. Han spilte for L/K i perioden 2002-2005 og var med på vårt foreløpig siste opprykk til 2. divisjon i 2004.

Lars Petter Rotvold Nilsen og Lasse Johnsen er de to siste signeringene. Begge to har trent med L/K en god stund nå og har vist lyst og vilje til å ta overgangen. Begge to ble klare til cupkampen mot Fløya og det blir spennende å se utviklingen til begge to i L/K-drakten.

De andre som er signert siden desember er Kristoffer Brenn, Edvard Hamnvik Sagelv, Stian Nordby, Kristian Knutsen, Marius Grønnbakk, Mads Bjørkly og Aleksander Løvland Rygh.