FIL - L/K: 1-0

Postet av Lyngen/Karnes IL den 17. Mai 2013

L/K-tap på 16. mai
Men L/K var best i andre omgang.

Det var ikke uventet at L/K skulle få problemer på Finnsnes stadion 16. mai. Og i første omgang viste da også hjemmelaget hvorfor de er én av de store favorittene til å vinne serien i år. L/K hadde i perioder nok med å forsvare seg og FIL kunne gå til pause med en fortjent 1-0 ledelse.

I andre omgang faller imidlertig FIL litt sammen. L/K tar over og selv om det aldri ble noen sjansebonanza foran Jørgen Vik i FIL-målet, så hadde L/K fin kontroll på hjemmelaget.

Men et par store sjanser til Jonathan Talseth Nilsen og noen frispark-forsøk og andre oppløp var ikke nok i dag. Og alt i alt var det fortjent at Finnsnes vant.

Første omgang ble tidvis slik man kunne frykte når L/K skulle møte laget som for ikke lenge siden slo oss 9-0 i Vinterserien. FIL lå høyt med laget og dyttet etter med folk offensivt.  Selv om L/K lå lavt og ryddet godt unna i målgården, så måtte en glimrende Kristoffer Granås i aksjon mer enn én gang. De gamle L/K-spillerne Joakim Einebakken Nilsen og Andreas Løvland var sentrale i det offensive spillet, mens tredjemann med fortid hos oss - Jørgen Vik - hadde lite og ingenting å gjøre.

Etter 14 minutter kommer 1-0 ved FILs bestemann, Mikael Olsen. Han avslutter fra 14-15 meter etter en corner - utagbart for Granås. FIL-presset avtar utover i omgangen, men uten at L/K, som igjen måtte klare seg uten Ole-Oscar Ross, klarer å skape annet enn et skudd fra 20-25 meter fra Stian Nordby som går høyt over.

Det var med andre ord grunn til å tro at andre omgang skulle bli grønn den også, men det ble den altså ikke. L/K var på hugget fra start og begynte å skape litt. Dobbeltsjansen til Jonathan Talseth Nilsen kom etter hard jobbing av venstreback Jan-Robin Bjørn, som hadde en meget god andre omgang.

Utover i omgangen blir det stadig mer rusk i FIL-maskineriet. Hjemmelaget skaper nesten like lite i 2. omgang som L/K gjorde i første. Forskjellen var at L/K ikke kreerte fullt så mange sjanser de siste 45 som FIL gjorde i første omgang. L/K kom til flere innlegg fra sidene og fikk også mye frispark. Men stort sett ryddet FIL-forsvaret opp.

Ti minutter før slutt roper L/K på straffe etter at Mats-Haakon Karlsen blir tatt oppe i nærheten av FIL-feltet. Forseelsen ble dratt utenfor straffefeltet av kampens meget gode dommer Inge Jensen, og det kan godt hende det var rett - selv om Karlsen selv mente det var innenfor. Lars Petter Rotvold Nilsen kommer rett fra benken og får tillit på frisparket. Nilsen prøver å ære den ferske fotballpensjonisten David Beckham, men skyter frisparket i muren.

Kampen ebber ut med 1-0 til hjemmelaget. Et resultat som L/K ikke kan være direkte misfornøyd med, selv om det med litt marginer kunne blitt poeng i dag.

L/Ks lag: Kristoffer Granås; Lasse Johnsen, Mats-Haakon Karlsen, Marius Dreyer, Jan-Robin Bjørn; Marius Grønnbakk, Vegard Emaus Nikolaisen; Stian Nordby, Jonathan Talseth Nilsen, Kristian Knutsen; Mads A. Bjørkly

Innbyttere: Christer Steinvik, Oskar Leiros, Lars Petter Rotvold Nilsen

Dommer: Inge Jensen, meget god