3. divisjon, Porsanger - L/K 2-2:

Postet av Lyngen/Karnes IL den 29. Sep 2013

Et særs viktig bortepoeng
Stian Nordby scoret to mål og ga L/K et verdifullt poeng i bunnstriden.

Med ett poeng mot Porsanger i Lakselv lørdag, har L/K beredet grunnen for å berge plassen i 3. divisjon på egen hånd. 2-2 mot laget som ligger på tredjeplass på tabellen var nesten i overkant av hva man kunne håpe på - spesielt ettersom hjemmelaget ledet 2-0 etter første omgang.

L/K spilte en svak første omgang og det var fullt fortjent at PIL ledet til pause. L/K slapp inn mål allerede etter 13 minutter og igjen etter 37 minutter - på straffespark. Da så det ikke særlig lystig ut, men L/K gjorde en langt bedre andre omgang enn første. Det gyldne minuttet ett kvarter ut i andreomgang snudde kampen og Stian Nordby skal selvsagt ha veldig mye ære for det.

L/Ks trener David Lundblad sier følgende om kampen:

Kampen startet dårlig sett med L/K- øyne. Dårlig aggressivitet, mye slurv med ballen, litt på etterskudd hele veien og vi flyttet beina for dårlig. Så det var fullt fortjent at vi gikk til pause med to i sekken. Vi bestemte oss i pausen for å prøve å heve presset vårt og by enda litt mer på oss selv. Og 2. omg er bra for vår del. Vi skape et trykk på dem fra start som gir oss en god del dødballer - som vi igjen skaper gode sjanser på. Reduseringa kommer etter 60 minutter etter fint legg fra Lasse Johnsen på høyre, Stian Nordby kommer seg fri i boksen og ekspedere ballen i mål. Utligninga er et faktum minuttet etter, igjen er det Stian som får æren av å sette ballen i mål fra rundt 18-19 meter. Foranledningen var et sterkt press på vår høyre side der flere spillere viser stor vilje og aggressivitet til å vinne ballen.

Vi er igjennom et par minutt etterpå, der han Stian Nordby kommer alene med keeper etter å ha vendt bort en forsvarer etter en fin stikker fra Mads Bjørkly, men denne gangen redder keeper. Omgangen ut er det jevnt med et lite L/K-overtak, der vi skaper litt trykk og noen halvsjanser på dødball. Alt i alt fornøyd med et poeng etter at PIL var klart best i første og vi heve oss og krige oss tilbake etter en god andreomgang, sier Lundblad, og tilføyer:

Nå gjenstår det en god siste treningsuke av sesongen, før vi kan avgjøre alt selv i siste kamp hjemme på Geitnes.

Med ett poeng i dag ligger L/K på 8. plass med sine 25 poeng. Det er likt med Bjørnevatn, men heldigvis har vi bedre målforskjell enn Finnmarks-laget. Norild og Ishavsbyen har 223 poeng på 10. og 11. plass og kan begge passere oss hvis de vinner sine kamper i siste serierunde.
Men vinner vi vår siste kamp hjemme mot Skarp så klatrer vi opp på 28 poeng og beholder åttendeplassen - med fire lag bak oss. I tillegg skal Senja 2 ned en divisjon ettersom Senjas 1. lag rykker ned fra 2. divisjon. Det er selvsagt også håp om vi bare skulle klare uavgjort eller sågar tape mot Skarp, men vi får gå for seier for å feie all tvil til side!

L/Ks lag: Kristoffer Granås; Lasse Johnsen, Marius Dreyer, Mats-Haakon Karlsen, Jan-Robin Bjørn, André Fagerborg, Christer Steinvik, Marius Grønnbakk, Vegard Emaus Nikolaisen, Stian Nordby, Mads Bjørkly.

Innbyttere: Kristian Knutsen for Steinvik (89)