4. divisjon 2014:

Postet av Lyngen/Karnes IL den 13. Nov 2013

Det blir 4. divisjon - men verden går videre!
L/Ks må ta den tunge turen ned på et nivå vi aldri har vært før. Men nå er deppeperioden over!

Etter TILs triste sorti fra Tippeligaen gikk det den veien høna sparker også for Lyngen/Karnes. 4. divisjonspill i 2014 er et faktum for L/K - som siden den nye klubben ble stiftet i 1990 aldri har spilt på nivå 5 i Norge.

Det er selvsagt ikke artig å rykke ned, spesielt ettersom vi følte at vi var gode nok til å forbli i 3. divisjon. Men tabellen viser at vi havnet på en 10. plass. Det var nedrykksplass i år og da fortjener vi ikke bedre. At TIL akkurat i år skulle finne på å rykke ned, når vi for en gangs skyld hadde havnet i en sånn posisjon på tabellen at vi var helt avhengig av at de skulle klare seg i Tippeligaen, kjennes dobbelt bittert. Landsdelen trenger TIL i Tippeligaen og skal vi bli litt svulstige på egne vegne så sier vi at Troms-fotballen også trenger L/K i 3. divisjon.

Sesongforberedelsene har  vært i gang lenge - uavhengig av divisjonsstatus. Trenerkabalen er fortsatt ikke løst. Ulike modeller og navn har vært i hatten og arbeidet er krevende nok. Men vi kommer i mål med en god løsning for 2014. Det er vi helt sikre på. Forhåpentligvis kan vi presentere en fiks ferdig trenerløsning i løpet av de nærmeste dagene. Så snart vi har trenerne klare vil vi også starte opp fellestreningene i Tromsø og i Lyngen.

Ved nedrykk så er det naturlig at klubben ser på den stallen man har og selvsagt også at stallen ser på den klubben man har. Enkelte spillere har nok ambisjoner om spill langt over lokal 4. divisjon og det har en klubb som L/K forståelse for. Vi anser det som naturlig at noen spillere fra årets sesong vil snakke med andre klubber og andre klubber har da også vist interesse for noen av våre. Det respekterer vi.

Samtidig er vi også rimelig sikre på at det er mange revansjesugne spillere som ønsker å være med og spille L/K opp i 3. divisjon igjen. Det er vi avhengige av, i tillegg til at Lyngen-profilen skal rendyrkes enda mer i 2014.
Selv om det blir 4. divisjon så skal vi trene og satse som et 3. divisjonslag. Gjør vi ikke det, risikerer vi å stagnere på et nivå vi føler at vi ikke hører hjemme over tid. Skjervøy brukte tre sesonger på å rykke tilbake opp i 3. divisjon. L/K må være innstilt på at det kan gå litt tid for oss også, men målsetningen for 2014 må likevel være å rykke rett opp igjen!