L/K - Fløya 5-5:

Postet av Lyngen/Karnes IL den 22. Feb 2014

God start på vintersesongen
"Nye" L/K klarte 5-5 mot Fløya i ettermiddag.
En debutant (Kristian Bjørn Hansen) og to målscorere (Edvard Hamnvik Sagelv og Oskar Leiros).

L/K stilte med en tynn kamptropp til årets første dyst, som hadde status som uoffisiell treningskamp, og det var kanskje grunn til å frykte problemer mot Fløya-laget, selv om grønntrøyene ikke stilte med toppet lag fra start. Men om det var litt bange anelser i forkant av kampen, så var det totalt ubegrunnet. Fløya tok riktignok ledelsen, ved L/Ks toppscorer i 2013 Mads Bjørkly, men L/K kom tilbake og tok ledelsen.

Lagene vekslet om å ha ledelsen og i andre omgang byttet Fløya inn en rekke av de som har spilt mye hittil i vinter. Men L/K holdt fint følge og berget også uavgjort på tampen  ved den gamle Fløya-spilleren Edvard Hamnvik Sagelv. Sterkt av L/K-guttene, som ikke har spilt kamp på nesten 5 måneder.

L/K manglet en rekke av spillerne som er ment å danne stallen i 2014. Det betydde blant annet bare reservekeeper Johan Rollstad og guttespilleren Kristian Bjørn Hansen på benken og en 16-årig debutant i Markus Karlsen Skogheim fra start. En annen debutant, Aleksander Vincent Skatland (Fra Stakkevollan) inntok høyrebacken mens Jonas Samuelsen, for tiden i Furuflaten, stilte fra start på venstrekant på midtbanen.

Slik stilte L/K fra start: Kristoffer Granås, Aleksander Skatland, Marius Dreyer, Jan-Robin Bjørn, Stig-Roar Hansen Rognli; Jonas Samuelsen, Oskar Leiros, Lars-Petter Rotvold Nilssen, Edvard Hamnvik Sagelv, Markus Karlsen Skogheim; Steffen Dreyer.

Innbytterne Hansen og Rollstad fikk en omgang hver for henholdsvis Skogheim og Granås.

Oskar Leiros utlignet til 1-1 for L/K før Jonas Samuelsen satte inn 2-1. Fløya går opp i 2-3 ledelse før Steffen Dreyer, tilbake i rødt igjen, satte inn straffe og 3-3. Fløya scorer 4-3 ved Morten Mathisen, men Jonas Samuelsen scorer sitt andre for dagen og utligner på nytt. Så tar Edvard Hamnvik Sagelv L/K i ledelsen, men Fløya kommer tilbake og klarer 5-5.

Etter kampen var trener Bernt Olav Johansen ganske så fornøyd.
- Ja, jeg kan ikke huske at jeg har sett et L/K-lag som er såpass langt fremme i februar. Fløya byttet hele elleveren i andre omgang og satte inn førsterekka, men vi klarer likevel uavgjort. Det er bra, sier Johansen.

Vi gratulerer de to unge L/K-guttene Markus Karlsen Skogheim og Kristian Bjørn Hansen med debuten for moderklubben. Markus er 97-modell og spilte B-lagsfotball i fjor. Kristian er født i 99 og er i utgangspunktet for ung til å spille A-lagsfotball. Men skulle det bli mulig for 15-åringer å spille A-lagsfotball i 2014, så vil Kristian, som er bror til Jan-Robin Bjørn, nyte godt av det.

- Vi var enige om at de skulle spille en omgang hver. Det er flott at det gror i de yngre rekkene, sier Johansen.

Flott å se Steffen Dreyer tilbake i rødt. Det er lov å håpe at han vil prøve L/K-drakten flere ganger fremover. Så får vi se hva den rutinerte målmaskinen bestemmer seg for i 2014.
Det samme gjelder Jonas Samuelsen, som er L/K-gutt, men som tok overgang til Furuflaten tidlig i 2013-sesongen.

- Jonas var god i dag. Han spilte bra offensivt i første omgang og i andre var han god både bakover og forover, sier L/K-trener Johansen.

* Av de 11 som startet forrige L/K-kamp, hjemmekampen mot Skarp 5. oktober i fjor, var det bare tre spillere tilbake - Kristoffer Granås, Marius Dreyer og Jan-Robin Bjørn.

Det er uvisst når neste treningskamp går. L/K satser på å åpne Geitnes ganske tidlig i mars og har ambisjoner om å spille treningskamper der etter hvert.