Steinvik og co. scorer mer enn de fleste

Postet av Lyngen/Karnes IL den 16. Mai 2016

Ikke mange som scorer mer enn Christer Steinvik, Tarjei Gautestad (bak) og L/K for tiden!

Med 20 mål på fire kamper er L/K blant de mestscorende i de fem øverste divisjonene. Etter å ha puttet syv mål bak Burfjord-keeperen lørdag har L/K et snitt på fem mål per kamp. Det er det faktisk bare et par herrelag i hele Norges som matcher i de fem øverste divisjonene.

En kjapp gjennomgang av alle tabellene, viser at L/K kuns slås av FK Tønsberg 2 (27 mål på 5 kamper i 4. divisjon Vestfold) og Modum (26 mål på 5 kamper i 4. divisjon Buskerud). En slik målrik start på sesongen har ikke L/K hatt siden den berømte 2010-sesongen i 3. divisjon da L/K, med Steffen Dreyer, Øyvind Garfjell, Morten Nilsen, Ole Oscar Ross, Tarjei Gautestad og Morten Nilsen i de fremste rekkene scoret 26 mål på de fire første kampene (og 16 nye på de to neste kampene…) At tre av seks fra 2010-sesongen er med i årets L/K-ellever (Gautestad, Dreyer og Garfjell) er jo veldig hyggelig. Og alle tre kom på scoringslisten mot Burfjord lørdag!

Det var den nybakte 30-åringen Steffen Dreyer som åpnet ballet allerede etter tre minutter i #slagetomnordtroms på Geitnes etter flott forarbeid på venstrekanten fra Øyvind Garfjell. Så byttes rollene om for 2-0-målet der Steffen Dreyer gjør all jobben og Garfjell bruker farten sin til å komme i posisjon for å pirke inn pasningen fra Dreyer. L/Ks storscorer blir skadet i sammenstøtet med keeperen, men kommer seg etter hvert på beina igjen.

Burfjord hadde tidvis mye trøbbel bakover med farten til Garfjell, styrken til Dreyer og bevegeligheten til Steinvik, men kvænangsværingene, som for første gang spilte obligatorisk kamp mot A-laget til L/K, viste også offensive takter selv. Drevet fram av kanskje 4. divisjons beste midtbanespiller, Håkon Norberg, testet de Jørgen Vik i L/K-målet flere ganger. Men clean sheet-en holdt seg til pause. 2-0.

Ni minutter ut i andre omgang får Christer Steinvik lønn for strevet sitt i form av ett mål – hans tredje seriemål for sesongen. Han løper igjennom BIL-forsvaret og setter ballen sikkert i korthjørnet med høyra. Litt mot spillets gang egentlig og det hang et BIL-mål i lufta. Når det kom, i det 65. minutt, så var det ikke overraskende Håkon Norberg som sto for det. Målet var dog av det heldige slaget. Norbeg løsnet skudd fra rundt 25 meter og ballen stusser innom foten til L/K-kaptein Jan-Robin Bjørn og havner i nettmaskene bak Jørgen Vik, som ble totalt utspilt av retningsforandringen. Vik sto for øvrig en prikkfri kamp i hans 142 match for L/K og fikk fortjent nok bestemannspremien av juryen.

Men Vik fikk hard konkurranse fra hans barndomskompis Tarjei Hansen Gautestad. Midtbanegiganten sto uten seriemål så langt i år, men brukte de siste 20 minuttene av kampen til å score tre mål. Først i det 69. minutt når Steffen Dreyer står for sin andre assist for dagen. Han bruker all sin styrke og rutine til å få ballen under kontroll ved dødlinja før han slår ballen 45 grader ut i feltet til Gautestad. 26-åringen fra Tromsdalen har en særs eminent teknikk og bruker det han har til å dempe ballen og skyte i samme bevegelse. Ballen fyker opp i nettaket bak en sjanseløs BIL-keeper Espen Johansen. Så i det 84. minutt når han får luggen på et innlegg fra Øyvind Garfjell og stusser ballen i mål. Så fullfører han sitt uekte hat-trick tre minutter før slutt når han tverrvender inne i feltet og skyter hardt opp i nettaket på nytt. Måten Gautestad holdt BIL-forsvaret unna mens han skjermer og kontrollerer ballen på det målet var imponerende i seg selv og avslutningen var solid nok også. Hat-tricket var uekte ettersom Steffen Dreyer satte sitt andre for dagen i det 80. minutt. Da ble han servert på mesterlig vis av seriedebutant Sigve Ringbakken, som akkurat hadde blitt byttet inn. 15-åringen fra Furuflaten gikk fryktløst inn i løvens hule sentralt i BIL-forsvaret og pirket ballen igjennom til Steffen Dreyer, som i sin tur lurte ballen forbi den utrusende keeperen. Steffen Dreyers 234 A-lagsmål for L/K! Et annet artig poeng var at en annen unggutt, Johan Gamst-Eriksen (16) hadde assisten til 7-1-målet til Tarjei Gautestad.

7-1 var absolutt flatterende for L/K. De røde hadde god uttelling på sjansene denne gangen, i motsetning til flere av de foregående kampene i serieinnledningen. BIL viste at de er et bra fotball-lag, men L/Ks andel med klassespillere ble for mye for kvænangsværingene.

Med fire strake seiere i serieinnledningen har L/K fått en veldig godt start på sesongen, men helt uvanlig er det ikke i L/K-sammenheng. Det skjedde senest i både 2010 og 2011 i daværende 3. divisjon.

* L/K-kaptein Jan-Robin Bjørn pådro seg en skade i 2. omgang og måtte gå av banen. Joachim Olaussen overtok kapteinsbindet.

* 16-åringen Vebjørn Isaksen spilte sin A-kamp nummer 20 mot BIL.

* Tarjei Hansen Gautestad rundet 25 mål for L/K etter sine tre mot Burfjord. Det har han oppnådd på 66 kamper, hvilket gir et scoringssnitt på 0,378 mål per kamp. Ikke verst for midtbanespilleren som nærmer seg scoringssnittet til den nybakte 40-åringen Vegard Bjørn Olsen (0,381)

* Steffen Dreyer har nå 10 mål på sine fire første seriekamper. Det er nøyaktig halvparten av L/Ks seriemål så langt. Han har scoret mål i alle L/Ks seriekamper i 2016.

* Sigve Ringbakken spilte sin fjerde kamp for L/K, men dette var hans første seriekamp. Seriedebuten kom med en målgivende pasning.

Sigve Ringbakken sammen med BILs bestemann, Håkon Norberg.

L/K fra start: Jørgen Vik; Kristoffer Johansen, Jan-Robin Bjørn, Joachim Olaussen, Stig-Roar Hansen Rognli; Markus Mortensen, Tarjei Hansen Gautestad, Kristian Bjørn Hansen; Christer Steinvik, Steffen Dreyer, Øyvind Garfjell.

Innbyttere: Aleksander Skatland, Vebjørn Isaksen, Johan Edvard Gamst-Eriksen, Sigve Ringbakken

L/Ks mål: Tarjei Hansen Gautestad (3), Steffen Dreyer (2), Christer Steinvik, Øyvind Garfjell.

L/Ks neste kamp: Borte mot BOIF søndag 22. mai.