Ingen opprykk fra 4. divisjon

Postet av Lyngen/Karnes IL den 27. Feb 2016

Med den nye serieordningen vedtatt på Fotballtinget i helgen, er det klart at L/K kan endre målsetningen fra opprykk til bare å holde seg i toppen av 4. divisjon.

Det blir nemlig kretsvise serier på nivå 5 fra 2017, hvilket betyr at 1. plassen i serien ikke betyr annet enn at man blir med i den nye 4. divisjon - med de beste fra nåværende 4. divisjon og de dårligste fra 3. divisjon. Altså er vi tilbake til en ny TiTo-serie, med bare lag fra Troms fotballkrets i én serie.

Fra 2017 vil divisjonssystemet se slik ut

1 avdeling toppserie (nivå 1)
1 avdeling 1. divisjon (nivå 2)
2 avdelinger i 2. divisjon (nivå 3)
6 avdelinger i 3. divisjon (nivå 4)
24 avdelinger i 4. divisjon (nivå 5)

Forslaget innebærer også at ingen rykker opp fra nåværende 3. divisjon heller. De beste lagene her utgjør nye 3. divisjon, mens de dårligste rykker ned til TiTo-serien.

Det opprinnelige forslaget var at nivå 5 skulle bestå av 18 avdelinger, hvilket ville medført at man måtte ut av krets for å spille 4. divisjon. Det ønsket ikke Troms fotballkrets og det fikk man flertall for på Fotballtinget.

Les mer her!

For L/Ks del så har opprykk vært en målsetning for 2016. Det blir det ikke. Men et seriemesterskap er også en fin målsetning å ha for et lag i utvikling. Og den nye 4. divisjon blir et halvt steg opp for L/K, hvis vi klarer å bli blant de beste i år.

Den nye serieordinngen har vakt mye debatt rundt om i Fotball-Norge. I nord er også meningene delte. Mange mener kretsvise serier var det eneste rette, mens andre, som Fløya-trener Tore Rismo, mener den nye serieordningen er en katastrofe.