L/K til finalen i Teigen Cup

Postet av Lyngen/Karnes IL den 28. Feb 2023

Lyngen/Karnes 1 kom til finalen i Teigen Cup i Lyngenhallen lørdag, men måtte tåle tap der.

Teigen Cup gikk av stabelen lørdag, med åtte lag fra Nord-Troms. L/K, Nordreisa og Skjervøy stilte med to lag hver, mens Indre Kåfjord og Storfjord stilte med hvert sitt lag.

L/K 1 var i gruppe med det beste laget fra Nordreisa og det beste laget fra Skjervøy og dermed lå det an til at ett av de tre beste lagene i turneringen ville ryke ut før semifinalene.

L/K 1 kom godt i gang med 4-0 over Storfjord og fulgte opp med 0-0 mot Nordreisa. Men i siste kamp, mot favorittene SIK 2, gikk det galt. Etter å ha holdt 1-1 lenge, så sprakk L/K 1 på slutten og kampen endte 6-1. Dermed lå det an til at SIK 2 og NIL 1 skulle gå videre fra gruppa. NIL 1, regjerende mester fra Teigen Cup 2022, skulle bare slå Storfjord først...

Sander Kristiansen på L/K 2 dirigerer troppene og sender Vebjørn Løvland på løp.

Hjelp fra Storfjord

Det var det ikke mange L/K-ere som trodde skulle være mulig og alle spillerne hadde forsont seg med at de var ute av turneringen. Draktene ble skuffet levert inn og mange av spillerne var på tur ut av hallen. Men Storfjord, som har gått fra tap til tap i mange sesonger på rad, hadde helt andre planer. Lånespiller Thomas Nyheim fikk med seg resten av gjengen på tidenes overraskelse i syverturneringen i Lyngenhallen og slo fjorårets vinnere 2-1. Dermed tok de sine første tre poeng i turneringen, samtidig som de berget sine gode naboer fra Lyngen!

Einar Skogheim med god ballkontroll i finalen mot Skjervøy.

Semifinale-seier

L/K 1 fikk dermed likevel spille semifinale, og der møtte de Indre Kåfjord. Det ble en ganske komfortabel 5-1 seier til de røde og blå og dermed var det klart for finale. Motstander var igjen SIK 2, og som sist fikk L/K en god start. Marcus Hausner Christensen, som spilte en svært god turnering, tok L/K i ledelsen med et plassert langskudd. Skjervøyværingene brukte imidlertid ikke så lang tid på å utligne og etter hvert sikret de også finaleseieren. Men L/K spilte denne gangen en god kamp i 2 x 10 minutter og det var lenge spenning i finalen. Uansett: En fortjent seier til SIK 2, som stilte med mange av sine solide 3. divisjonsspillere. L/K 1 fikk vist seg fra en god side i fire av fem kamper og ikke minst L/Ks nye keeper Asgil Brændeland, som har kommet fra Ramfjord. Han trakk fram en rekke flotte redninger lørdag og bidro sterkt til at L/K kom til finalen. Turneringens beste keeper, etter vår mening!

Hele turneringen ser du her! (Abonnement kreves)

Ubeseiret

L/K 2, bestående av blant annet flere av de yngste L/K-spillerne, gjorde også en veldig god figur i Lyngenhallen lørdag. Strengt tatt hadde også L/K 2 fortjent en semifinaleplass, spesielt ettersom man ledet 1-0 til seks-syv sekund før slutt mot SIK 1.

L/K 2 i kampen mot SIK 1

L/K 2 svidde også enorme sjanser i møtet med NIL 2, som også spilte store deler av kampen med bare seks mann etter å ha fått keeperen utvist.
Men L/K 2 maktet ikke å avgjøre den kampen heller. Den tredje kampen, mot IKIL, endte også med uavgjort - og dermed klarte ikke L/K 2 å kvalifisere seg til videre spill, til tross for at man var ubeseiret. L/K 2 sto for øvrig for turneringens fineste mål, da bursdagsbarnet Tordar Eidet Karlsen (20 år på lørdag) klinket til fra 25 meter og smurte ballen i hjørnet med venstra. Det var mange fine mål i Lyngenhallen lørdag, men det skuddet var i en egen klasse.

Lagene og kampene:

L/K 1: Asgil Brændeland, Kristian Bjørn Hansen, Marcus Hausner Christensen, Vebjørn Isaksen, Marco Mathisen, Sigve Ringbakken, Isak Kristiansen, Mika Johnsen, Oskar Leiros og Einar Skogheim

* L/K 1 - Storfjord 4-0
Mål L/K: Vebjørn Isaksen, Mika Johnsen og Marco Mathisen (2)

* L/K - NIL 1 0-0

* L/K - SIK 2: 1-6
Mål L/K: Marcus Hausner Christensen

* L/K - IKIL 5-1 (Semifinale)
Mål L/K: Sigve Ringbakken (2), Isak Kristiansen, Marcus Hausner Christensen og Vebjørn Isaksen

* L/K - SIK 2 1-4 (Finale)
Mål L/K: Kristian Bjørn Hansen

L/K 2: Håkon Jensen, Sander Kristiansen, Tordar Eidet Karlsen, Vebjørn Løvland, William Waltenberg, Robert Kristiansen, Jonas Rodahl Johansen, Berger Eidet Karlsen, Markus Karlsen Skogheim, Kristofer Waltenberg, Håkon Fossmo og Morten Krag Lind.

* L/K 2 - NIL 2 1-1
Mål L/K: Tordar Eidet Karlsen