L/K-trener Markus om årets første seier: - En fantastisk kollektiv prestasjon

Postet av Lyngen/Karnes IL den 15. Mai 2022

Markus Karlsen Skogheim trekker fram lojale L/K-spillere som hovedårsak til årets første trepoenger.

L/K tok en fortjent 2-1 seier på TUIL Arena mot Valhall lørdag etter mål av Kristoffer Hansen Holst og Einar Skogheim.
Begge målene kom etter flott forspill og gode avslutninger. 1-0 etter 23 minutter er et langt oppspill fra
Valhall som Vebjørn Isaksen tar ned i forsvaret. Han spiller opp til Gabriel Wikbo-Larsen, som vender opp, dribler en mann og slår en lekker ball ut på venstrekanten til en Sigve Ringbakken på løp. Furuflatingen slår tidlig inn på direkten med venstre og ballen går igjennom forsvaret og på Kristoffer Hansen Holst på bakerste stolpe. Han ruller ballen rolig i mål fra kort hold. Nydelig angrep fra A til Å.

Tredje for sesongen

Det samme er 2-0-målet fem minutter ut i andre omgang. Igjen er 15-årige Gabriel Wikbo-Larsen med på oppbyggingen. Han vinner ballen ute på høyrekanten og spiller til Joakim Berg Bjørklund, som i sin tur slår i rom på en løpsvillig Kristoffer Hansen Holst. Kristoffer kroner skråløpet sitt med å vende bort Valhall-forsvareren sin, og spiller inn til Einar Skogheim, som ligger og lurer på 16-meteren. Einar tar et kjapt touch og smeller ballen i mål med venstra - hans tredje seriemål for sesongen.

Mål og assist på Kristoffer Hansen Holst mot Valhall.

Valhall får en redusering ti minutter før slutt, og litt nerver kryper nok inn i L/K-laget. Men solid kollektiv jobbing og en god Hassan Tazabajev i L/K-buret sørget for tre viktige poeng. L/K spiller en strålende kamp defensivt, både i den sentrale forsvarstreeren anført av kaptein Kristian Bjørn Hansen, og tvers igjennom til spissene. Valhall skaper lite bortsett fra målet og en enorm sjanse på 0-0 og det er mye L/Ks fortjeneste.

Lojale

De gode enkeltprestasjonene til tross: Etter kampen fokuserer L/K-trener Markus Karlsen Skogheim vel så mye på alt grovarbeidet bak seieren.

- Ja, det var en fantastisk kollektiv prestasjon. Guttene er lojale ovenfor kampplanen og vi lykkes med det vi har trent på, sier Karlsen Skogheim.

Han lot seg imponere av løpsviljen til spillerne i kampen mot Valhall - et lag vi tapte 5-1 for bare fire dager før sesongstart.

- Det høye presset var presist og stopperne turte å støte ut av leddet og være aggressiv. Men det viktigste av alt var at vi sprang ufattelige mange meter, sier Skogheim.

Seieren lørdag kom i tillegg med en rekke spillere borte. Heldigvis har Skogheim gode folk som kan komme inn og gjøre en strålende jobb.

- Vi møtte jo samme lag og tapte 5-1 uka før seriestart. Da hadde vi attpåtil et, på papiret, minst like sterkt lag også. Så progresjonen er jo udiskutabel, sier Karlsen Skogheim.

- Deilig

Matchvinner og lillebror Einar er ikke uenig i trenerens vurdering av kampen.

- Det var deilig og endelig få tre poeng i banken! Vi spilte en god kollektiv kamp og fulgte kampplan. Så var det va fint og få satt inn 2-0 målet. 1-0 målet er tatt rett ut fra lærerboka, og er målet som bør trekkes frem. Gabriel har fin ro og velge ikke å spille på førstebevegelsen. Han finner Sigve som kommer på et elegant løp på venstresiden og Sigve slår et perfekt innlegg med venstrefoten inn til Kristoffer som enkelt sett ballen i nettet, sier Skogheim.

Matchvinner: Einar Skogheim (til høyre)

2-0-målet beskriver han slik:

- Veldig flott gjort i forkant av Kristoffer. Så får jeg ballen i mellomrommet utfor 16-meteren, og de situasjonene har jeg fått litt teken på. Veldig gøy!

Mer struktur

Til tross for flotte offensive prestasjoner på målene og på flere av de andre større sjansene til L/K, så ser Markus Karlsen Skogheim forbedringspotensialet offensivt for L/K-laget som lørdag - med unntak av Gabriel Wikbo-Larsen, utelukkende besto av spillere født mellom 1998 og 2002.

- Litt mer besluttsomhet og struktur offensivt så er vi inne på noe. Men vi har treningsvillige og gode gutta så det får vi nok til.

Ser framover

Neste helg venter Ulfstind hjemme. En viktig kamp mot et av lagene som ligger bak L/K på tabellen nå. Og ekstra viktig etter det sure tapet for Salangen i forrige hjemmekamp.

- Skal vi bite fra oss i år må vi være best på alt som er gratis. Og det var vi mot Valhall. Nå ser vi fremover og glede oss til en hard treningsuke før vi møter Ulfstind hjemme, sier Markus Karlsen Skogheim.

* Vebjørn Isaksen spilte sin 120. A-kamp for L/K etter debuten sin i 2015-sesongen. Også Joakim Berg Bjørklund, Marcus Hausner Christensen, Einar Skogheim og Kristian Bjørn Hansen debuterte på A-laget den sesongen - som 14-15-åringer. Og Sigve Ringbakken debuterte året etter. Det betyr at selv om L/K-laget stort sett består av spillere i begynnelsen av 20-årene, så begynner mange å bli rutinerte folk.

L/Ks lag: Hassan Tazabajev, Marcus Hausner Christensen, Kristian Bjørn Hansen, Vebjørn Isaksen, Sigve Ringbakken, Joakim Berg Bjørklund, Martin Mikkelsen, Isak Kristiansen, Einar Skogheim, Gabriel Wikbo-Larsen, Kristoffer Hansen Holst.

Innbytter: Jørgen Skog

Dommer: Tom Erik Johannessen - God