L/K klatrer endelig på tabellen

Postet av Lyngen/Karnes IL den 1. Sep 2019

Årets første bortepoeng kom på overbevisende vis fra Øyvind Garfjell og resten av L/K-guttene.

L/K måtte vente til årets siste sommerdag før laget tok sine første poeng på bortebane. Men de endelig kom, var det på en imponerende måte – med 5-0 over BOIF i Bardufoss Storhall.

Selv om 5-0 kanskje var i overkant, så vant L/K fullt fortjent lørdag. Øyvind Garfjell og Steffen Dreyer sto, som vanlig, for L/K-målene og resten av laget fulgte opp med en god kamp over hele fjøla.

Den L/K-spilleren som startet absolutt best var, heldigvis, keeper Kristoffer Granås. BOIF startet nemlig kampen best og viste seg fram med gode angrepskombinasjoner som tvang fram flere gode redninger fra kaptein Granås. Han tok seg av et par gode distanseskudd og ikke minst så reddet Granås da BOIF-spissen Kenny Marblow var helt igjennom. Marblow velger å avslutte tidlig og Granås panter-redder skuddet og får slått til corner.

L/K hadde vært relativt beskjeden i målgården til BOIF da Steffen Dreyer tegner seg for sitt første mål for dagen. BOIF-keeperen slår en femmeter til sin forsvarer, som under press fra Kristoffer Hansen Holst slår en vanskelig ball tilbake til keeper. Balle hopper og spretter og keeper slipper den forbi seg og der er Steffen og putter ballen i et tomt mål. Våkent spiss-spill av elvevollingen og godt press av Holst og Dreyer.

Også på 0-2 var det Dreyer og Holst som var i hovedrollene. Først vinner L/K ballen ute på høyresiden og Kristian Bjørn Hansen slår en småpen løpeball på Holst. Han sprinter fra backen sin og slår en presis ball inn foran mål. Der har Dreyer startet sitt dype løp perfekt og imellom et par BOIF-forsvarere så hamrer han inn 0-2 fra kort hold - Dreyers 10. mål siden han gjorde comeback i L/K-trøya og hans 274. L/K-mål totalt.

Øyvind Garfjell hadde imidlertid ikke tenkt å la kompisen komme for langt foran målprotokollen. Rett etter avspark så presser Garfjell BOIF-forsvaret såpass hardt at de takler ballen rett til Kristian Bjørn Hansen. Han er årvåken og spiller Garfjell helt alene med keeper. Der er Garfjell sikkerheten selv og 0-3.

Det ble også pauseresultatet selv om det var et par fete sjanser på tampen av omgangen ved Holst og Dreyer.

Andre omgang starter L/K best. Øyvind Garfjell var slett ikke ferdig med scoringene sine i dag. L/K står høyt og presser BOIF til en ny feil. En BOIF-forsvarer klarerer rett i føttene til L/Ks høyreback Vebjørn Isaksen. Han slår videre til Øyvind Garfjell og han bruker venstra til å sette ballen ned i hjørnet.

Så følger en periode der L/K egentlig ikke skaper så mye. BOIF har litt iniativ i denne kampfasen og L/K ligger egentlig bare lavt og absorberer det som kommer. Forsvarsfireren var en solid enhet foran Kristoffer Granås og BOIF kommer ikke til mange farligheter.

Et kvarter før slutt tar Øyvind Garfjell fram venstreslegga og spikrer brutalt den siste spikeren i BOIF-kista. L/K holder igjen oppe trykket i et angrep og igjen er det Kristoffer Hansen Holst som er nest sist på ballen. Han stjeler ballen fra en BOIF-forsvarer og slår til Garfjell. Han tar en touch før han smører til opp i nærmeste kryss fra 11-12 meter. Keeperen når knapt å få fingrene opp på den.

L/K begynte å bli fornøyd med antall mål. Nå var det om å gjøre å hindre baklengs på slutten og dermed innkassere årets andre smultring i baklengsprotokollen. Det gikk greit, selv om Kristoffer Granås måtte trø til med en fotparade helt på tampen.

Med seier i Bardufoss Storhall, samtidig som Storelva tapte for Stakkevollan så avanserte L/K to plasser på tabellen. Vi har fått Storelva og Ishavsbyen bak oss og det er ikke så fryktelig langt opp til de neste lagene på tabellen heller. Samtidig har vi tøffe kamper i vente og kampen for tilværelsen fortsetter med uforminsket styrke. Men 5-0 over et godt BOIF-lag lar seg høre og bør bidra til selvtillit inn mot de neste viktige oppgjørene. Neste kamp er mot TUIL 2 hjemme, og deretter venter kanskje sesongens tøffeste kamp - borte mot opprykksjagende Skarp.

* Flere jubilanter for L/K i dag. Først og fremst, så rundet Steffen Dreyer 380 kamper for L/K - likt med en annen klubblegende Rune Lillevik. Stig-Roar Hansen Rognli spilte sin kamp nummer 180, Kristian Bjørn Hansen har nådd 120 kamper, mens spillende trener Oskar Leiros spilte sin 110. kamp mot BOIF.

L/Ks lag: Kristoffer Granås, Vebjørn Isaksen, Jan-Robin Bjørn, Joakim Berg Bjørklund, Stig-Roar Hansen Rognli, Oskar Leiros, Preben Røtvold, Kristian Bjørn Hansen, Kristoffer Hansen Holst, Steffen Dreyer, Øyvind Garfjell.

Innbyttere: Nasim Shirzad, Jørgen Skog

Gult kort L/K: Preben Røtvold

Dommer: André Resvoll - meget solid kamp.