Drømmemål avgjorde krigekampen

Postet av Lyngen/Karnes IL den 30. Apr 2017

Med en kruttsterk seier på Stakkevollan har L/K fått en glimrende start på sesongen. Og ingen har fått en bedre start enn Øyvind Garfjell - som vartet opp med det som utmerket godt kan være tidenes L/K-scoring.

NRKs Heia Fotball var på plass på Stakkevollan i anledning deres rundtur i Nord-Norge. Guttene ga hjemmelaget en motivasjonsprat foran kampen, men det hjalp ikke. L/K vant kampen 2-1 etter mål av Øyvind Garfjell etter 10 minutter og Markus Karlsen Skogheim på straffe etter 60 minutter.

Og den store, store snakkisen etter kampen var 1-0-målet til Øyvind Garfjell. Det kom ut av ingenting, men vil bli husket for evigheten.

- Jeg traff godt. Da den kom sprettende så fint på 35 meter så var det bare å fyre løs, sier Garfjell selv om skuddet.

Garfjell spilte venstrekant og fikk ballen som han sier på rundt 35 meter fra mål og veldig skrått ute på venstresiden. 26-årings venstrefot er viden kjent for både kraft, teknikk og presisjon og her kombinerer han de tre tingene på en måte som man knapt forventer i de store ligaene engang og slett ikke i nordnorsk 4. divisjon. Garfjell smeller til med yttersiden av venstrefoten og ballen suser inn i lengste hjørne med en fart og skru som vi ikke har sett siden Roberto Carlos laddet foten mot Frankrike i 1997. En helt vanvittig prestasjon og en i farta klarer vi ikke engang å dikte opp et mål som skulle klare å bli penere enn dette i 2017.

Kampen ellers var nettopp det - en kamp. Stakkevollan er et svært solid hjemmelag og var definitivt innstilt fra start på å gjøre dette utrivelig for L/K. Det lyktes de også med innledningvis og kun en god Jørgen Vik hindret gultrøyene i å få et tidlig mål. Ellers gikk hjemmelaget til å så det suste i duellene på den trange banen og det ble mer krig enn spill en periode. L/K kom ikke så godt ut av det i første omgang og var egentlig heldig som ledet til pause.

Andre omgang var bedre og da L/K fikk straffe etter timen og Markus Karlsen Skogheim satte sin syvende scoring for året, og det første serien, så L/K ut til å ha kontroll på ting. Men bare seks minutter etter gjør L/K-keeper Jørgen Vik sin eneste feil i kampen. Den tidligere L/K-spilleren Lars Petter Rotvold Nilsen slår et frispark inn i feltet og Jørgen Vik kommer ut for å ta ballen. Han misser imidlertid og SIF-stopper Andreas Olaussen får heade ballen i en pen bue og inn i det tomme målet. Surt å få et så billig mål imot etter å ha avverget langt farligere sjanser tidligere, men det var aldri aktuelt for L/K å rote bort seieren denne gangen. Resten av omgangen har begge lagene sjanser. Den største til L/K står Roar Jørgensne for etter innlegg fra Øyvind Garfjell. Vadsøværingen er helt alene foran SIF-målet, men header rett på keeper fra fem meter. En enorm sjanse for Roar til å score sitt første L/K-mål.

* Det er selvsagt vanskelig å komme utenom Jørgen Vik som L/Ks beste denne gangen. Også i denne kampen hentet han fram redninger som hører hjemme på et helt annet nivå. Joachim Olaussen i midtforsvaret til L/K spilte også en framifrå kamp. Men om seksti år når guttan sitter på gamlehjemmet ilag, så vil de nok enda mimre om det målet Garfjell scoret. Var det ikke fra 50 meter mon tro?

* Med seieren på Stakkevollan har L/K to seiere av to mulige. Og man kan si at L/K er seks poeng foran skjema til fjoråret allerede. Begge de to tilsvarende oppgjørene i fjor - hjemme mot TUIL og borte mot Stakkevollan - endte nemlig med tap. Å stå med seks poeng etter to såpass tøffe oppgjør er en veldig bra prestasjon.

* Øyvind Garfjell står med tre seriemål så langt. To har kommet direkte på corner og det tredje altså på et langskudd fra 35 meter. Hva blir det neste?... Garfjell har nå 78 A-lagsmål på 218 kamper.

* L/K 2 hadde kamp samtidig som A-laget denne helga også. Et ungt lag leverte en kamp under pari mot Blåmann på Geitnes og tapte til slutt 1-5. L/Ks målscorer var Marcus Christensen på straffe.

L/Ks lag: Jørgen Vik; Krister Skogli, Joachim Olaussen, Aleksander Skatland, Jan-Robin Bjørn; Markus Karlsen Skogheim, Kristian Bjørn Hansen, Fredrik Allertsen; Øyvind Garfjell, Oscar Ross, Roar Jørgensen.

Innbyttere: Einar Skogheim, Markus Mortensen, Marco Mathisen, William Sørensen, Magnus Børsheim Kalstad

Dommer: Stig-Are Sørensen - Ulfstind - klarte seg bra i en utfordrende kamp.

Neste kamp: Lørdag 6. mai hjemme mot Burfjord