Ledet tre ganger, men klarte bare uavgjort

Postet av Lyngen/Karnes IL den 8. Feb 2016

Årets første kamp i vinterserien endte med uavgjort mot femtedivisjonslaget Ringvassøy dag. L/K burde avgjort kampen i andre omgang med noen fete sjanser, men RIL ga aldri opp og klarte å utligne på slutten.
L/K startet kampen i en litt uvant 4-3-3, med ni lyngsværinger (inkludert storfjordingen Christer Steinvik) og to balsfjordinger. L/K tok ledelsen på et fint angrep, der det unge midtbaneankeret Kristian Bjørn Hansen slår en glimrende ball ut på høyrekanten til Christer Steinvik. Han dribler seg forbi backen og slår inn i feltet. Markus Karlsen Skogheim møter på første og får kroppen bak ballen. 1-0 til L/K.

Straffe mot
RIL får et straffespark litt ut av ingenting i det 13. minutt og setter 1-1. Høyreback Vebjørn Isaksen er uheldig i en duell med en RIL-spiller og straffesparket er greit nok.
L/K holder farta opp gjennom omgangen. Marco Mathisen og Christer Steinvik strekker RIL-forsvaret mer enn en gang og fra sin indreløperposisjon ligger også Øyvind Garfjell og lurer med både fart og skuddstyrke. Steinvik får en gyllen mulighet til å ta L/K i ledelsen etter halvtimen. Han kommer alene med keeper og er vanligvis sikkerheten selv i slike situasjoner. Men denne gangen skyter han rett i den utrusende målmannen. 1-1 til pause.

Bjørkly aktiv

L/K skapte langt flere sjanser etter pause. Mads Bjørkly jobbet godt da han kom inn etter en halvtime i 1. Første omgang og fikk flere gode muligheter i andre omgang. Først en heading som gikk utenfor og så da han slet seg løs fra midtstopperen og kom alene med keeper. Bjørkly nådde ballen før keeperen, men fikk ikke avsluttet skikkelig fra liggende posisjon. Dermed gikk ballen utfor. Markus Karlsen Skogheim var imidlertid langt mer klinisk foran mål i dag. Midtveis i andre omgang får L/K frispark midt inne på banehalvdelen til RIL. Garfjell svinger inn med venstra og finner Skogheim, som demper ballen i trengt posisjon og skyter i samme bevegelse
Se video av målet her!
L/K hadde syv innbyttere til kampen og trener Jørgen Vik benyttet alle i rikt monn. Å bytte mye på laget er ikke alltid oppskrift byttene for en stabil laprestasjon over nitti minutter, men ungguttene gjorde en fin jobb. På et tidspunkt var fem av seks offensive i 4-3-3-formasjonen 16 år eller yngre.

Fra midtbanen

RIL utligner på nytt et kvarter før slutt etter en corner som kriges inn på første stolpe, men så gjør Øyvind Garfjell det som mange fotballspillere har drømt om og ikke så rent få av dem også har forsøkt seg på - nemlig å score fra midtbanen, rett fra avspark. Garfjell har en gudbenådet venstrefot og var mer enn én gang frempå med susere. Men det skal godt gjøres å treffe bedre enn han gjorde her!

Kampen hadde imidlertid en tvist til, nemlig en ny RIL-utligning like før slutt. RIL angriper på som venstreside og skuddet fra skrått hold kommer bardus på en ellers solid Johan Valø i L/K-målet. Han får hanskene på skuddet, men ballen går i mål på første stolpe.
Litt surt for L/K-guttene, som burde lagt denne kampen til sengs i god tid før RILs tredje.

Noen positive svar

Etter kampen var L/K-trener Jørgen Vik brukbart fornøyd med L/K-guttene:

- Det var godt å endelig få testet oss i 11 mot 11. Det ble en fin gjennomkjøring mot et aggressivt og hardtarbeidende Ringvassøylag. Vi fikk noen positive svar, men også svar på at vi har en del å jobbe med for å komme opp på det nivået vi ønsker. Vi skal bruke de neste månedene godt sånn at vi fortsetter å ta steg. Uavgjort var et greit nok resultat kampen sett under ett. Vil trekke fram Markus Skogheim, som løste sin indreløperrolle godt og visste at han har lagt ned en god jobb hittil i vinter.

L/Ks lag: Johan Valø, Stig-Roar Hansen Rognli, Martin Mikkelsen (prøvespiller Nordkjosbotn), Jan-Robin Bjørn, Vebjørn Isaksen, Kristian Bjørn Hansen, Øyvind Garfjell, Markus Karlsen Skogheim, Marco Mathisen, Ilyas Shirzad, Christer Steinvik.
Innbyttere: Mads Bjørkly, Marcus Hausner Christensen, Einar Skogheim, Aleksander Skatland, Jonas Rodahl Johansen, Richard Koch, Sigve Ringbakken

* A-lagsdebut for Jonas Rodahl Johansen (16) og Sigve Ringbakken (15) (bildet) Jonas spilte høyreback mens Sigve kom inn på midtbanen.

* Markus Karlsen Skogheim spilte sin 40. A-lagskamp for L/K og scoret sitt syvende og åttende mål.

* Martin Mikkelsen gjorde en fin figur som midtstopper på prøvespill fra Nordkjosbotn.

* Jan-Robin Bjørn bar kapteinsbindet for L/K.