Knallsterk seier på Polleidet

Postet av Lyngen/Karnes IL den 11. Jun 2007

L/K ga seg ikke før det stod 8-0 i målprotokollen. Halvparten av målene stod Ken Stian Olsen for.

Det var gutter mot menn på Polleidet i dag. TUIL 2s unggutter var praktisk talt sjanseløse mot L/K og skapte faktisk ikke noe som lignet på en målsjanse en gang. Det gjorde imidlertid L/K, som scorte jevnt og trutt gjennom hele kampen.

For en gangs skyld fikk også L/K en god start på en kamp. L/K tok føringen fra første spark og skapte to farlige sjanser før Ken Stian Olsen scorte sitt første for dagen. En fin pasning fra venstreback Frode G. Larsen fant en Rune Kristiansen på løp på venstresiden. Han forserer noen meter før han finner Olsen ute på ca 16 meter. Ken tar ballen på direkten med venstre og hyler ballen i mål i lengste hjørnet.

L/K fortsetter å trykke på og får mer belønning etter 12 minutter. Ken Stian vinner en duell høyt på midtbanen og ballen faller til Tom-Jørgen Gangsø. Han finner Rune Kristiansen på løp i midten og slår storfjordingen alene igjennom med keeper. Kristiansen er ikke typen til å bomme på slike sjanser og gjør det heller ikke. 2-0.

Etter 2-0 målet slapper L/K litt mer av og TUIL har sin minst dårlige periode i kampen. Ungguttene spiller småpent ute på banen, men så snart de finner ut at de skal utfordre Viktor Sørensen og co. i L/Ks forsvarsfirer så er det bom stopp - hver gang. Resultatet står seg til pause.

Etter hvilen har et fåtallig Polleidet-publikum såvidt kommet seg på plass før Ken Stian Olsen er frampå igjen etter god jobbing sammen med Rune Kristiansen. TUIL-forsvarerne får aldri klarert og Ken Stian lot seg ikke be to ganger.

Syv minutter senere er det duket for 4-0. Og denne gangen er det midtbanesliteren Tom-Jørgen Gangsøs tur til å vise at han også kan finne nettmaskene. Han får ballen ute på 30 meter, slår vegg og vinner løpsduellen med TUIL-forsvaret. Alene med keeperen gjør ikke lenangsværingen seg bort og dermed Gangsøs første seriemål for sesongen.

Etterhvert blir det enveiskjøring mot TUIL-målet og selv om L/K var langt mer effektive i dag enn i de fleste andre kamper i år, så var det en god del sjanser som gikk til måsen. Men etter 60 minutt kom uansett 5-0, og det på vakkert vis. Ken Stian Olsen er denne gangen i tilretteleggerrollen og slår en følsom ball igjennom til en alltid løpende Rune Kristiansen. Han jobber hardt og vinner duellen med såvel forsvarsspillere som keeper og tupper ballen i mål. Kristiansens tredje mål på to kamper.

Etter målet gjør L/K et interessant bytte. Rune Lillevik blir byttet ut, midtbanespiller Ken Stian Olsen blir flyttet opp på sin gamle spissplass og inn kommer 90-modellen Ole Oskar Ross til sin første seriekamp for L/Ks A-lag noensinne. Oskar har vært en av bærebjelkene på L/Ks unge fjerdedivisjonslag i år og fikk nå endelig sjansen til å vise hva han er god for i TiTo-serien. Og fra første spark var det klart at Ross ikke hadde tenkt å spille noe dårligere på A-laget enn han gjør på B-laget. Fornuftige valg, sterk i duellene og pasningskvalitet som går utenpå mye i TiTo allerede. En uhørt fin debut på sentral midtbane.

Mot slutten putter L/K på ytterligere tre ganger mot et TUIL-lag i mer eller mindre oppløsning. 6-0 kommer på corner ved Freddy Skogvang, der en TUIL-spiller stusser ballen videre i mål på første stolpe. 7-0 kriger Ken Stian Olsen i mål med hodet etter corner, mens det siste målet var et fint legg fra Skogvang som Ken Stian demper på brystet og setter hardt i mål.

Alt i alt en svært godt gjennomført kamp av L/K. Motstanden var riktignok ikke all verden, kun Fredrik Allertsen var med fra A-stallen, men TUIL 2 har mange gode fotballspillere som på en god dag kan lage trøbbel for mange. Men i dag var innsatsen til L/K-spillerne så høy at det ikke var aktuelt å gi fra seg noe på hjemmebane. Positivt også at L/K klarte å holde trykket helt ut noe løpsmaskiner som Tom-Jørgen Gangsø og Morten Nilsen er garantister for. Men i dag var det mange på L/K som var gode og som holdt konsentrasjonen gjennom samfulle 90 minutter.

Med tre nye poeng er L/K helt i ryggen på Skjervøy på tabellen. En tredjeplass med 18 poeng etter åtte kamper er ikke så ille - fire poeng bak FK Senja på toppen.

L/K har nå holdt nullen i tre og en halv kamp på rad. Ikke siden det 41. minuttet i hjemmetapet mot Ishavsbyen har L/K sluppet inn mål. Det skulle bety 319 minutter uten baklengsmål for Vegard Berg-Johansens menn.

* Cornermålet til Freddy Skogvang er backens første seriemål for sesongen.

* L/K har stilt med de samme ti utespillerne i de tre siste kampene. Det har resultert i ni poeng og en målforskjell på 11-0.

* Ken Stian Olsen er med sine fire mål i dag suveren toppscorer for L/K med åtte mål - ett i snitt per kamp.

L/K - TUIL 2 8-0 (2-0)

1-0 Ken Stian Olsen (6), 2-0 Rune Kristiansen (12), 3-0 Ken Stian Olsen (46), 4-0 Tom-Jørgen Gangsø (53), 5-0 Rune Kristiansen (60), 6-0 Freddy Skogvang (80), 7-0 Ken Stian Olsen (83), 8-0 Ken Stian Olsen (90).

L/Ks lag: Jørgen Vik; Jens Georg Løvland, Mats-Haakon Karlsen, Viktor A. Sørensen, Frode G. Larsen; Tom-Jørgen Gangsø, Lasse Hausner, Ken Stian Olsen; Rune Kristiansen, Rune Lillevik, Morten Nilsen.

Innbyttere L/K: Ole Oskar Ross for Rune Lillevik, Freddy Skogvang for Frode G. Larsen, Øyvind Garfjell for Rune Kristiansen

Dommer: Vegard Ballovarre, Skjervøy - greit dømt i en ganske letthåndterlig kamp.

Ingen gule kort til L/K - to til TUIL 2.

Neste kamp: Kvaløysletta på Alfheim gress fredag.