Morten drar hjem igjen

Postet av Lyngen/Karnes IL den 15. Feb 2008

Morten Nilsen tok bare en sesong i L/K-trøya. Nå går han tilbake til Skjervøy.

Etter en periode med usikkerhet om hva han ønsket å gjøre i 2008-sesongen, ba Morten forrige helg om å få lov å gå tilbake til Skjervøy. Til tross for at Morten har kontrakt med oss ut 2008, har vi "innvilget søknaden hans".

Det gjør vi med tungt hjerte, både fordi Morten har vært en svært god og viktig spiller for oss i 2007, og fordi finnmarkingen har vært et positivt innslag i spillergruppa. Likevel ønsker han nå å prøve seg i moderklubben igjen og det må vi respektere. Vi har hatt fine og konstruktive forhandlinger med SIK og har kommet fram til en kompensasjon for Morten som begge klubbene kan leve med.

Morten har internt uttrykt usikkerhet rundt sin fremtid i L/K etter at Vegard Berg-Johansen sluttet som L/K-trener. Han har ønsket en høvedtrener i Tromsø som ikke er spillende trener, mens L/K som kjent har gått for løsningen med André Fagerborg som spillende trener.
Da løsningen med André Fagerborg som spillende trener ble en mulighet for oss, så gikk vi 110 prosent for den. Det er en løsning som vi er svært fornøyd med og som vi tror vil være en stor styrke for klubben i årets sesong. Sammen med Tor Arne Solvang som hjelpetrener, Jørn F. Berger som fysisk trener og fysioterapeut, og i tillegg et eget keepertreningsopplegg, har vi et sportslig opplegg i Tromsø som ikke står tilbake for noe. Mortens erstatter i trøye 23, Marius Lingrasmo, oppga da også opplegget i Tromsø som en av grunnene til at han nylig skrev treårskontrakt med oss og ønsker å revitalisere fotballkarrieren sin i L/K. At Morten ser litt annerledes på det, og ønsker en hovedtrener i bygruppa som ikke er spillende trener, er synd. Men vi tar nå konsekvensene av det ved å la han dra hjem igjen.

Det er vanskelig å komme utenom det faktum at en mann som Morten vil etterlate et visst hull i en TiTo-klubbs stall. Morten var en av våre beste spillere i 2007, men vi mener likevel at stallen i 2008 er ganske mye bedre enn den vi disponerte i 2007. Michael Wæraas er utvilsomt en av TiTos beste keepere og vil gjøre savnet av Jørgen Vik lettere å bære for L/K-ere. Som erstatter for Morten håper og regner vi med at Marius Lingrasmo skal bli klar til seriestart. Når vi vet at vi i tillegg har fått André tilbake og har en rekke unggutter som gjør voldsomme framskritt, så er det absolutt ingen grunn til å se annet en svært lyst på sesongen 2008. Og Mortens avgang viser jo også at transfermarkedet ikke er helt dødt ennå...

Vi ønsker Morten og SIK alt godt i sesongen 2008, med et lite unntak for to datoer i terminlista: 23. juni og 27. september.