Fortjent hjemmeseier

Postet av Lyngen/Karnes IL den 7. Jun 2008

Salangen yppet seg mer enn én gang, men L/K vant fortjent 5-3 i ettermiddag. Endelig versjon

Fem forskjellige målscorere puttet for L/K i dag etter en sterk førsteomgang, og en langt mer anonym andre omgang. L/K spilte feiende flott angrepsfotball i første omgang og ledet 4-1 til pause. Og da hadde vi ikke vært spesielt effektive heller. André Fagerborg, Tom Jørgen Gangsø, Steffen Dreyer og Øyvind Garfjell sto for målene - de fleste av dem av det lekre slaget.

Det begynte etter 14 minutter. Rune Lillevik og Ole Oscar Ross, begge veldig gode i dag til tross for at ingen av dem scorte, gjorde forarbeidet som endte med en følsom lobb fra André Fagerborg over keeper og ned i lengste hjørnet.

Flere sjanser til begge lag følger, før Salangen setter inn 1-1. En SIF-spiller kommer seg løs i midtbanen og spiller fri Snorre Ratkje på høyrekanten. Han setter ballen i lengste bak Michael Wæraas i L/K-målet.

Da var det godt 20 minutter. Men det var ikke lenge SIF fikk nyte uavgjort. Rett fra avspark ryker Øyvind Garfjell rett i angrep på sin venstreside. Han slår inn og finner Ole Oscar Ross på motsatt. Han skjermer ballen ut til Steffen Dreyer, som skyter hardt. Keeper redder, men Tom Jørgen Gangsø er framme og setter returen i mål. 2-1.

3-1 målet var et spesielt mål på flere måter. Michael Wæraas slår et perfekt utspill og Steffen Dreyer er på løp. Han når ballen på rundt 20 meter og klinker den med høyra i motsatt kryss. En fantastisk scoring og Steffens fjerde seriemål for sesongen. SIF ville ha offside i den situasjonen og det var vel delte meninger om det stemte eller ikke. Dommer Inge Jensen hadde imidlertid ingen linjemann å sette sin lit til og tok avgjørelsen på egen hånd.

Det er forøvrig andre gang på rad at en linjemann ikke dukker opp til  tredjedivisjonsmatch på Polleidet. Nå kom riktignok furuflatingen Tor André Einebakken Nilsen til unnsetning nok en gang, men ettersom SIF hadde spilt uten linjemann på sin banehalvdel i første omgang, så nektet de plent at L/K skulle ha linjemann på sin banehalvdel i andre... Akkurat den tankegangen var vanskelig å forstå, men dommer Jensen lot SIF få viljen sin.

Og selv om det hagler med fine angrep fra L/Ks side, med både vinger, spisser og midtbanespillere i angrepshumør, så var det mer enn vanlig med rusk bakover. Michael Wæraas må blant annet ut og avverge to gjennomløpninger med fine benparader. Men det var ikke tvil om at L/K var strået hvassere likevel, og det skulle også bli 4-1 før pause. Steffen Dreyer, som var nærmest outstanding i ny rolle som indreløper på midtbanen, slo Øyvind Garfjell lekkert igjennom. Garfjell er ingen sinke og parkerer lett det som er av SIF-forsvarere, før han gjør det han har gjort mer enn én gang før - dundrer ballen med strak vrist i lengste hjørne.

Det rundet av en av de absolutt beste offensive omgangene fra L/Ks side i år. Andre omgang skulle imidlertid bli langt svakere. Et kvarter ut i andre scoret Salangen 4-2 målet og en liten periode var det litt utrygt. Men så trygget Mats-Haakon Karlsen seieren med sitt 5-2 mål - hans første på A-laget. En corner ble slått bak i feltet, der stopperkollega Stian Amundsgård header ballen tilbake i feltet. Der står Mats-Haakon helt fri foran mål og får en enkel jobb med å score.

I det 72. minutt scorer SIF kampens siste mål, men særlig spennende ble det ikke mot slutten likevel. Dan-Håvard Johnsen la om til 4-4-2 og mot slutten hadde L/K full defensiv kontroll. L/Ks opprinnelige lagoppstilling er av det offensive slaget, med to vinger, Lillevik som spiss, og en fjerde spiss, Steffen Dreyer, som midtbanespiller. I tillegg er altså André Fagerborg L/Ks toppscorer, mens Tom Jørgen Gangsø legger heller ikke bånd på seg offensivt. Da kan det jo til tider bli enkelte muligheter til motstanderen, selv om tre baklengsmål mot Salangen var drøy kost etter clean sheets i de to foregående kampene.

Men Salangen overrasket litt med angrepsvillig innstilling, kontringsvilje og to kjappe vinger. Men L/K var likevel det beste laget og vant veldig fortjent. Fem forskjellige målscorere er også sjelden kost, men ikke desto mindre gledelig.

Dermed fortsatt tabelltopp med tre poengs forsprang, takket være én kamp mer spilt enn Skjervøy.

L/Ks lag: Michael Wæraas; Kristoffer Fagerborg, Stian Amundsgård, Mats-Haakon Karlsen, Lasse Hausner; Steffen Dreyer, André Fagerborg, Tom Jørgen Gangsø; Ole Oscar Ross, Rune Lillevik, Øyvind Garfjell

Innbyttere: Jan Robin Bjørn, Andreas Holm og Alexander Løvland Rygh.

Gult kort L/K: André Fagerborg (Hans tredje. Dermed står han over mot Skognes fredag).