Helsvart på Finnsnes

Postet av Lyngen/Karnes IL den 17. Aug 2008

L/K gikk på sitt første tap for sesongen. 0-4 borte mot Finnsnes svir.

FILs seier var av det fortjente slaget. L/K var foruroligende langt under pari i store deler av kampen, og i tillegg gikk et par sentrale dommeravgjørelser i L/Ks disfavør.

I første omgang klarer L/K å skape litt, både i spill og spesielt etter dødball. Men det var likevel ikke noe å si på at det var FIL som tok ledelsen etter at både debutant Bernard Blom og venstreback Frode G. Larsen mislykkes med å få klarert ballen. Leiesoldat Kristian Magnussen takket for tilbudet og dundret inn 1-0.

Også på 2-0 er det Blom og Larsen som roter det til for hverandre og FIL får sette fart mot mål. Men Henning Hansen i L/K-målet klarer å avverge den første faren. Ballen går videre på bakerste stolpe og der dukker FIL-spiss Thomas Berntsen opp. Blom har imidlertid rukket tilbake og gjør en fabelaktig jobb når han får klarert ballen rett foran støvlene til FIL-spissen. Sistnevnte faller imidlertid i duellen og dommer Inge Jenssen prestererer å dømme straffe - til tross for at Bernard er soleklart først på ballen. Den setter FIL sikkert i mål og 2-0 til pause.

Ny straffe fikk FIL fem minutter ut i andre omgang, og selv om den heller ikke var av det åpenbare slaget, så var det i hvert fall forståelig at det ble dømt i den situasjonen. Kristian Magnussen satte den også og L/K var i realiteten knekt. Men selv om L/K flyttet opp stopper Rune Lillevik som spiss, og spilte med fire framme, så var det usedvanlig tynne saker man klarte å produsere i løpet av andre omgang (og forsåvidt kampen sett under ett også). L/K, som i år har skapt masse sjanser etter spill, var til slutt redusert til å håpe på dødballer.

Og der var man heller ikke på nett i dag. Til tross for en rekke cornere og frispark, var et par headinger like utenfor fra Rune Lillevik det nærmeste man kom scoring. I stedet utnyttet Finnsnes de etterhvert store rommene i L/K-forsvaret og Thomas Berntsen setter tolv minutter før slutt inn 4-0 fra sitt revirområde på  venstresiden - forøvrig via L/K-stopper Rudi Dreyer, som kom inn som innbytter allerede i første omgang.

L/K var nestbest i det meste på Finnsnes stadion, men flere kan likevel være bekjent av sin egen innsats mot FIL. Henning Hansen, som steppet inn på kort varsel da førstekeeper Michael Wæraas meldte seg syk, gjorde en flott jobb i mål - til tross for at han hadde spilt en rekke oldboys-kamper samme helg. André Fagerborg tapte også veldig få dueller gjennom kampen, mens Bernhard Blom spilte seg stort opp på venstrebacken etter en trøblete start på kampen.

Men totalbildet for kampen er grått, og da er det kanskje like greit å legge den bak seg fortest mulig, og tenke framover til neste kamp - hjemme mot Ishavsbyen. Da er det nok mange L/K-spillere som er rimelig revansjesugne.

* L/K-trener Dan-Håvard Johnsen sonte sin andre av to kamper etter karantenen han ble ilagt etter Skjervøy-kampen før ferien. Johnsen er dermed kampklar til hjemmekampen mot Ishavsbyen neste helg. Det er også stopper Stian Amundsgård, som også har sonet to kampers karantene etter SIK-kampen.

L/Ks lag: Henning Hansen; Frode G. Larsen, Bernard Blom, Rune Lillevik, Mats-Haakon Karlsen; Andreas Løvland, André Fagerborg, Tom-Jørgen Gangsø; Øyvind Garfjell, Steffen Dreyer, Rune Kristiansen.

Gule kort L/K: Rune Lillevik, Frode G. Larsen, Steffen Dreyer

Innbyttere: Rudi Dreyer for Frode G. Larsen, Marius Lingrasmo for Øyvind Garfjell, Ole Oscar Ross for Rune Kristiansen